Stavební a investorské noviny - 1/2015 - page 30

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Stavba dvou jednokolejných tu-
busů o délce 4 150m propojených
spojovacími chodbami je stěžej-
ní záležitostí projektu Moderniza-
ce trati Rokycany – Plzeň, uvedl
při slavnostním křtu stroje generál-
ní ředitel Správy železniční doprav-
ní cesty Pavel Surý. Pracuje na něm
sdružení firem Metrostav a Subterra
a měl by přinést zkrácení jízdní do-
by a zvýšení bezpečnosti železniční-
ho provozu. Po dokončení moderni-
zace celé trati mezi hlavním městem
VIKTORIE SE ZAKOUSLA DO ZEMĚ
a Plzní by cesta vlakem měla trvat
méně než jednu hodinu. Současně
dojde ke zvýšení komfortu pro ces-
tující a k dosažení maximální traťo-
vé rychlosti až 160 km/h.
„Jsme rádi, že po letech odkla-
dů konečně začala modernizace té-
to důležité části železniční trati a že
se na ní můžeme společně s fir-
mou Subterra podílet,“ zdůraznil
při stejné příležitosti ředitel divize
5 Metrostavu Roman Fuksa. Ražbu
a vše kolem stroje zajišťuje 100 děl-
níků a 24 techniků, kteří se v práci
střídají ve dvou 12hodinových smě-
nách. „Na samotném stroji pracuje
zhruba 12 lidí, dalších 15 na pod-
půrných technologiích,“ uvedl šéf
ražeb Štefan Ivor. Až stroj pro-
jde i tvrdými spility pod vrchem
Chlum, zkrátí se současná trať o ví-
ce než 6 kilometrů.
Tunely razí speciální štít, kte-
rý pro Metrostav vyrobila firma He-
rrenknecht v německém Schwanau.
Je dlouhý 114m, váží 1800 tun, je-
Největší razicí štít TBM v ČR jménem Viktorie o průměru hlavy téměř 10 metrů se poblíž Kyšic zakousl do břidlic vrchu
Homolka, aby se za přibližně 10 měsíců objevil před Potoční ulicí v Plzni - Doubravce. Poté se vrátí na místo startu a zahájí
výstavbu druhé (severní) tunelové trouby tohoto podzemního díla, které by mělo být celé dokončeno v roce 2017.
ho hlava se otáčí maximální rychlos-
tí 4,5 otáčky za minutu a za den je
schopen vyrazit až 15 metrů. Stroj
pracuje tak, že nejprve vyrazí dva
metry zeminy, zastaví se a pod obál-
kou štítu smontuje prstenec dva me-
try širokého definitivního ostění,
který umístí do čerstvě vyraženého
úseku. Jakmile je okruží o vnitřním
průměru 8,7 metru a vážící 60 tun
hotové, pokračuje štít stejným způ-
sobem vpřed. Odtěženou horninu,
které bude přes 600 tisíc m
3
, vyváže-
jí na povrch pásové dopravníky, jež
budou v závěrečné fázi měřit téměř
pět kilometrů.
Stavba je spolufinancována
z Fondu soudržnosti v rámci Ope-
račního programu doprava ve vý-
ši 76,44% ze způsobilých nákladů
stavby, což činí v maximální míře
3 419 440 199Kč. Národní spolu-
financování je zajištěno z prostřed-
ků Státního fondu dopravní infra-
struktury.
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,...40
Powered by FlippingBook