Stavební a investorské noviny č. 4/2014 - page 51

51
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
AŽD Praha
Tradiční český dodavatel
moderních řídicích
a zabezpečovacích systémů
pro dopravu
Bezpečně k cíli
telekomunikace
silniční doprava
železniční doprava
Co je systém ETCS?
Je to evropský vlako-
vý zabezpečovací systém, který je součástí ERTMS
(European Rail Traffic Management System). To je
evropský systém řízení železniční dopravy. ETCS má
zajistit bezpečný a nepřerušovaný pohyb vlaků přes
hranice jednotlivých států, tzv. interoperabilitu, pro-
tože největší překážkou volného pohybu hnacích vo-
zidel mezi jednotlivými státy je existence zhruba 20
typů vlakového zabezpečovacího zařízení na evrop-
ských železnicích. Kromě toho ETCS výrazně zvy-
šuje i bezpečnost trvalou kontrolou rychlosti vozidla
s vyloučením vlivu lidského činitele. Hlavní funkcí
ETCS je zajištění bezpečnosti vlakové dopravy a ak-
tivní zásah do řízení vlaku v případě selhání nebo
omylu strojvedoucího.
Skládá se ze dvou části:
Stacionární část
umístněná na trati, jejíž základ-
ní funkcí je získávání aktuálních dat od zabezpečova-
cího zařízení, jejich zpracování a přenos do mobilní
části systému ERTMS/ETCS.
Mobilní část
umístěná na hnacím vozidle, jejíž
základní funkcí je vykonání dohledu nad průběhem
jízdy na základě informací poskytnutých stacionární
částí. Hnací vozidlo odesílá prostřednictvím mobilní
části do systému údaje o své poloze a rychlosti.
Stavba ERTMS na Slovensku
ERTMS/ETCS L 2
– tato úroveň je určená pro
aplikace na tratích s klasickým staničním a traťovým
zabezpečovacím zařízením s radiovým přenosem in-
formací mezi stacionární a mobilní částí přes komu-
nikační síť GSM-R a spojitou kontrolou rychlosti. In-
formace o poloze vlaku a volnosti kolejových úseků
jsou získávané z klasického zabezpečovacího zaříze-
ní, které vysílá radiobloková centrála přes Euroradio
a síť GSM-R jednotlivým vlakům. Časově neproměn-
né informace jsou přenášeny nepřepínatelnými balí-
zami (umístěnými v kolejišti). Tyto balízy slouží sou-
časně pro určení směru jízdy vlaku. Použití úrovně
L2 umožňuje provoz na trati s vyloučením klasických
návěstidel.
Velkým pomocníkem při montáži ETCS je nový
měřící vůz AŽD Praha s.r.o., který je vybaven všemi
potřebnými systémy pro zaměření a odzkoušení namon-
tovaného zařízení. Významně tak snižuje náklady, kte-
ré by byly vynaloženy při nájmu potřebného zařízení.
V současnosti jsme ve fázi projekčního zpraco-
vání realizační dokumentace a fyzického vyměřová-
ní balíz v kolejišti.
Další významnou a náročnou částí díla je budová-
ní optokabelu v úseku Bratislava – Žilina, neboť pro-
chází přes čtyři budované úseky modernizace trati
a montáž optokabelu se musí výlukově skloubit s pro-
bíhajícími pracemi.
Realizace projektu přispěje nejen ke zvýšení bez-
pečnosti železničního provozu, ale také k většímu
komfortu cestování veřejnosti. Věříme, že perfektní
provedení díla bude důležitou devizou při výběru zho-
tovitele na další budované úseky ETCS.
Zpracoval: Ing. Richard Botka,
Ing. Radomír Šíma
Společnost AŽD Praha s. r. o. uspěla na začátku roku 2014 v soutěži pro Slovenské železnice na
dodávku systémů ETCS a GRM-R. Dodávka ETCS L2 se týká úseku Žilina – Svrčinovec státní hranice
s Českou republikou
(na mapě červená barva)
a GSM-R v celém úseku stavby Bratislava-Žilina-
Svrčinovec st. hr.
(na mapě modrá barva)
. Smlouva na předmětnou stavbu byla podepsána dne
22. 3. 2014 s termínem ukončení sedmnáct měsíců od podpisu smlouvy.
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60
Powered by FlippingBook