STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
64
V loňském roce objem vyro-
bených asfaltových směsí pokle-
sl a skončil lehce nad úrovní roku
2014. Oproti rekordnímu roku 2015
se jednalo o pokles o 16,7% a kore-
sponduje to i s celkovým poklesem
produkce inženýrského stavitelství.
„Všem připadalo, že celá Čes-
ká republika byla loni rozkopa-
ná, ale stavělo se méně než v ro-
ce předchozím,“
řekl Ing. Petr
Svoboda, jednatel Sdružení pro
výstavbu silnic
a dodal:
„Stále
v opravách silnic doháníme mi-
nulá období, kdy se do oprav a re-
konstrukcí investovalo minimálně.
Poněkud skřípala koordinace mezi
kraji a Ředitelstvím silnic a dálnic
v ČR. Zároveň se opravovalo jak
na silnicích I. třídy a dálnicích, tak
i na potenciálních objízdných tra-
sách na dvojkách a trojkách. Řidi-
či tak měli často oprávněný pocit,
že kolony jsou všude.“
Problémem primárně není ani
tak nedostatek financí, ale nepři-
pravenost stavebních projektů
na výstavbu. Situace je zapříčině-
na nejen nekompetentním rozho-
dováním odpovědných institucí
v minulosti, ale zejména napros-
to nevyhovujícím stavem legis-
lativy, která se týká přípravy sta-
veb (posuzování staveb z hlediska
vlivu na životní prostředí, nevy-
hovující pravidla účasti veřejnosti
v procesu schvalování, nevyhovu-
jící stavební zákon atd.). Zásadně
REKORDNÍ ROK 2015
se nezopakoval
Pozitivní trend ve výstavbě a rekonstrukcích silnic se
zastavil a rekordní rok 2015 se neopakoval. Důkazem
toho je, že objem vyrobených asfaltových směsí se
meziročně snížil o 16,7 %. Potvrdily se tak obavy
expertů, že rok 2015 byl výjimečný díky dočerpávání
Operačního programu Doprava 1 (2007-2013
s povoleným dočerpáním do roku 2015) a dotaci
krajům na rekonstrukci silnic nižších tříd v celkové
výši 4,6 mld. Kč.
se projevuje absence systémové-
ho přístupu k financování doprav-
ní infrastruktury a dlouhodobého
plánování.
„Příprava staveb musí
začít několik let před plánovanou
realizací. Již nyní se musí připra-
vovat stavby, které bude potřeba
realizovat po skončení Operačního
programu 2 (2014 – 2020). S tím
souvisí i potřeba systémového řeše-
ní financování po skončení OPD 2,
kdy České republice zbydou pouze
národní zdroje, které nebudou do-
statečné. Čas pro řešení se krátí,“
doplnil Ing. Petr Svoboda.
I když se naštěstí investoři ne-
vrátili k dřívější praxi, kdy stavbaře
nutili asfaltovat za velmi nízkých
teplot, nepodařilo se využít plně
teplotně příznivé měsíce. Z grafu
č. 2 jasně vyplývá, že od dubna až
do konce října byla v každém měsí-
ci produkce asfaltových směsí niž-
ší než v roce předchozím a nedařilo
se ani posunout hlavní stavební se-
zónu na silnicích ještě více na jar-
ní měsíce. Z grafu č. 3 je jasně vi-
dět rychlý nástup zimních teplot
na podzim roku 2016. Asfaltových
směsí se ale vyrobilo v chladněj-
ších měsících poměrně dost.
Pro zlepšení celkové situace
v budování dopravní infrastruktu-
ry je klíčové zlepšení legislativy
a odstranění složitých byrokratic-
kých postupů, zejména v proce-
su přípravy staveb. S tím souvisí
i potřeba koncepčního řešení kom-
petencí jednotlivých ministerstev,
které se stavebnictvím zabývají.
To, že dnes do stavebnictví „mlu-
ví“ minimálně pět ministerstev,
začíná být neúnosné. „Potřebuje-
me systémový přístup k dopravní
infrastruktuře. Jinak budeme neu-
stále dokola řešit ty samé problé-
my a naše silniční a dálniční síť bu-
de trpět,“ shrnul Petr Svoboda.
1 | Vývoj výroby asfaltových směsí v letech 2006 – 2016
2 | Výroba asfaltových směsí v jednotlivých měsících v letech 2015 - 2016
3 | Porovnání výroby asfaltových směsí s průměrnou teplotou v roce 2016