Stavební a investorské noviny - 4 / 2019 - page 68

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
68
Dozery řady D6 patří dlouhodo-
bě mezi nejoblíbenější stroje toho-
to typu, proto je to právě řada D6,
která jako jedna z prvních dostává
nejen nové logo, ale i celou řadu
inovativních technologií a vylep-
šení. Základní provedení dozeru
nese jméno D6. Nahrazuje starší
model D6T a přináší oproti němu
mnohá vylepšení.
Na první pohled je patrná nová
kabina. Výrazně přibylo prosklení,
bezpečnostní rám byl integrován
přímo do konstrukce kabiny, tak-
že již nebrání ve výhledu do stran.
I plocha bočních oken a oken
ve dveřích je větší. A komu by ani
to nestačilo, pro toho má dozer D6
připravenou i kameru. Ta na obra-
zovce s vysokým rozlišením přímo
v zorném poli strojníka zobrazu-
je nejen pohled vzad, ale i hodno-
ty příčného a podélného náklonu.
Poloha stroje i jeho okolí je tak do-
konale pod kontrolou, což zvyšuje
bezpečnost i efektivitu práce.
Větší prosklená plocha,
více místa
Integrovaný bezpečnostní rám
umožnil konstruktérům navrhnout
kabinu nejen lépe prosklenou, ale
především větší. Díky tomu má
obsluha mnohem větší komfort
a může se lépe věnovat samotné
Zeppelin CZ s. r. o.
Lipová 72, 251 70 Modletice
tel.: 266 015 111,
práci. I tady přináší řada D6 mno-
há vylepšení pro zlepšení efektivi-
ty a usnadnění ovládání. Tradiční
ručičkové ukazatele a záplava tla-
čítek pro rozličné funkce – to vše
je pryč. Moderní dotykové obra-
zovky s vysokým rozlišením zob-
razují přesně ty informace, které
skutečně chcete vidět, a umožňují
úpravu parametrů intuitivně přímo
na displeji, kde je vidíte. To vše
spolu s komfortním vzduchově od-
pruženým sedadlem strojníka dělá
z D6 ideální stroj pro obsluhu.
Aby byla práce s dozerem ješ-
tě snazší, připravil Caterpillar pro
model D6 celou řadu virtuálních
asistentů. Stroj sám udržuje ne-
jen rychlost, ale hlídá si i sklon
a úhel radlice. Díky tomu doká-
že stroj pracovat rychleji bez ome-
zení přesnosti. Širší radlice potom
zajišťuje větší záběr stroje.
Místo převodovky
elektromotor
Nová řada D6 se dodává ve dvou
základních provedeních – modely
D6 a D6XE. Prvně jmenovaný typ
si oproti předchůdci výrazně po-
lepšil, co se převodovky týče. Pů-
vodní třístupňový automat nahra-
dila čtyřstupňová převodovka. To
umožňuje hladší a přesnější ovlá-
dání a v neposlední řadě i zlepšu-
Letošní jaro bylo ve světě stavební techniky ve znamení velkého
svátku – veletrhu Bauma 2019 v německém Mnichově. Stroje
amerického výrobce Caterpillar tu jako již tradičně obsadily jednu
z největších expozic. Caterpillar představil osvědčenou techniku
i horké novinky. Mezi ně patří i Cat D6 a D6 XE, dvojice nových
dozerů v modelové nabídce.
CAT D6 XE
Nové logo, nový pohon, nová doba
Logo v inovovaném provedení na boku a zádi dozeru Cat D6 XE
Dozer Cat D6 XE s elektrickým přenosem výkonu
Nová prostornější kabina dozeru Cat D6 XE
s větším prosklením značně zlepšuje podmínky pro práci
je i ekonomiku provozu. Pokud je
však pohonné ústrojí D6 výrazným
skokem v evoluci tohoto dozeru,
technika D6XE představuje přímo
revoluci. Namísto tří nebo čtyř pře-
vodových stupňů tu totiž nenajde-
te převodovku žádnou. Místo pře-
vodovky tu najdete pouze generátor
a dál už nic, žádné hřídele, žádné
převody. Mezi hnacími koly se po-
tom usídlil elektromotor. Dieselový
agregát Cat C9.3B slouží k výrobě
elektřiny, která pohání celý stroj.
Proč tak složitě? Když by sta-
čilo jen propojit hnací kola s mo-
torem? Ale kdepak. Kouz-
lo elektromotoru spočívá právě
v jednoduchosti, minimum pohyb-
livých částí znamená vyšší spo-
lehlivost a snazší údržbu. A jsou
tu i další výhody. Práce elektric-
kého pohonu je naprosto hladká
a plynulá. Žádná prodleva, žádné
řazení, máte k dispozici přesně to-
lik síly, kolik potřebujete, kdyko-
li ji potřebujete. Zatímco efektivita
spalovacího motoru závisí na otáč-
kách a zatížení, elektromotor tako-
vými výkyvy netrpí. Proč tedy ne-
nechat spalovací motor pracovat
v ideálním režimu a vyrábět elek-
třinu, zatímco elektromotor odve-
de tvrdou práci?
Přesně tato myšlenka doved-
la Caterpillar až k modelu Cat D6
XE. A funguje to velmi dobře. Spo-
třeba paliva je oproti předchůdci
nižší až o 35 %, stroj se lépe ovládá
a náklady na údržbu klesly o 12 %.
Samozřejmostí je vyspělá elektro-
nika, stroj si díky 3D nivelaci snad-
no udržuje sklon a poradí si i v pří-
padě ztráty signálu GPS. Přidáte-li
k tomu snadnou údržbu a sledo-
vání provozu stroje přes aplikace
ProductLink a VisionLink, těžko
najdete na trhu lepší pomocníky,
než jsou nové dozery Cat D6 a D6
XE. Elektrický přenos výkonu po-
souvá dozer Cat D6 XE o další krok
dál ve vývoji, i proto se stal jedním
z prvních strojů, které na sobě ne-
sou nové moderní logo Cat.
1...,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67 69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,...84
Powered by FlippingBook