Stavební a investorské noviny 7- 8 /2014 - page 9

9
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
BEZPEČNOST
Jedeme-li Trabantem a proti nám se va-
lí Mercedes, necítíme se zrovna nejlé-
pe. Je větší, těžší, jeho konstrukce je
mohutnější a to vše přispívá k jeho lep-
ší stabilitě, komfortu cestujících i je-
jich mnohem vyšší bezpečnosti. Lehčí
auto na cestě různě skáče, drncá, jeho
subtilnější díly se dříve opotřebovávají,
slabší motor méně vydrží a životnost
auta je pak velmi brzy u svého konce.
Stejně tak je tomu i u rodinného do-
mu. Dům z cihel je díky jejich vyso-
ké pevnosti v tlaku mimořádně únos-
ný, robustní, stabilní a tudíž bezpečný.
Mnohem lépe odolává otřesům napří-
klad při průjezdů těžších vozidel kolem
domu i případnému nárazu jakýchkoliv
předmětů. Proto věřte, že dům z cihel
Vás vždy ochrání!
HLUK
Jeli jste někdy Trabantem? Já ano!
S řidičem jsme se museli uvnitř kabi-
ny překřikovat přes všudypřítomný řev
dvoutaktního motoru. Bakelitová kon-
strukce vozu a chybějící oddělení ka-
biny od motorové části zde prostě vy-
konaly své. Nicméně vůz byl na své
poměry levný a jel.
Hluk je jedním z faktorů, který umí
bydlení v novém domě velmi znepří-
jemnit. Důkazem je informace od rea-
litních makléřů, že domy, kolem nichž
vedou komunikace s rostoucím provo-
zem, jsou mnohem levnější a přesto se
daleko hůře prodávají.
Tuhost, objemová hmotnost a s ni-
mi stabilita materiálu je tou jedinou
zbraní, kterou se lze proti hluku účin-
ně bránit.
To je důvod, proč jsou protihlukové
stěny stavěny převážně z betonu.
Cihla je mimořádně pevný a tuhý
materiál. Stavba z cihel je proto mno-
hem méně náchylná k průniku hluku
jak z ulice, tak i mezi jednotlivými po-
koji ve srovnání se stavbami z jiných,
méně stabilních materiálů.
V návaznosti na hlučný Trabant se
však často stává, že stavby realizova-
né z jiných, méně stabilních materiálů
jsou ne levnější, ale minimálně stejně
drahé jako cihlostavby.
UŽIVATELSKÝ KOMFORT
Ano. Je nutné přiznat Trabantu, že ob-
čas mu i fungovalo topení, stěrače stí-
raly a dveře spolujezdce se daly zavřít.
Nároky dnešních řidičů jsou však jiné.
Vmoderních vozech je nejen topení, ale
i klimatizace, někde dokonce i vyhříva-
né sedačky, fungování stěračů regulují
senzory podle intenzity deště. Automa-
tická klimatizace se nám dokonce stará
o to, aby v interiéru vozu byla vždy za-
jištěna příjemná teplota, která nám vy-
hovuje a máme ji nastavenou.
Díky fantastickým schopnostem cih-
lových domů akumulovat teplo se v nich
cítíme dobře i v okamžiku, kdy v zimě
kvůli nečekanému přerušení dodávky
elektrické energie přestane spínat plyno-
vý kotel a dům není vytápěn. Teplo, kte-
ré je v cihle naakumulováno, je pozvol-
na uvolňováno do prostoru a dům a jeho
obyvatelé nejsou vystaveni okamžité-
mu teplotnímu šoku, jako je tomu u ji-
ných materiálů bez možnosti akumula-
ce. V takových případech dům bleskově
vychladne a bez okamžitého zapojení ná-
hradního topného zdroje je neobyvatelný.
ZDRAVÍ A ZDRAVOTNÍ
NEZÁVADNOST
Jeli jste někdy ne Trabantem, ale
za Trabantem? Nutně se Vám muselo
zdát, že pokud se neotrávíte, musíte se
nutně udusit. Dnešní auta jsou mnohem
ohleduplnější k nám všem. Mají kata-
lyzátory a šetří zdraví miliónům lidí.
O zdravotní nezávadnosti a ekolo-
gičnosti cihel nemůže být pochyb. Člo-
věk se narodil na zemi, chodí po zemi
a je tudíž přirozené, že i bydlí obklo-
pen zemí. Domácí suroviny, ze kte-
rých jsou u nás cihly vyráběny, patří
k nejlepším na světě a jsou dozorová-
ny v souladu s nejpřísnějšími hygienic-
kými předpisy. Pravdivost těchto slov
je doložena desítkami generací uživa-
telů cihlostaveb.
Na rozdíl od jiných materiálů cih-
ly neobsahují žádná lepidla, laky, ne-
jsou vodivé, jako jsou například kovo-
vé konstrukce, přerušují magnetické
pole apod. Zdivo z cihel má nízký di-
fuzní odpor, což znamená, že při vý-
skytu vyšší vlhkosti v interiéru vodní
páry snadno stěnou prochází, a dochá-
zí tak k optimálnímu vyrovnávání vlh-
kostních poměrů. Vlhko se v místnosti
nehromadí, stavba dýchá, vlhkost ne-
kondenzuje a netvoří se plísně. Právě
ty jsou zdrojem mnoha nemocí. Cihla
je navíc plně recyklovatelná, odpad se
dá využít například pomletím na antu-
ku nebo je možné jej s klidným svědo-
mím vrátit zemi.
TRVALÁ HODNOTA
PRO GENERACE
Koupíte-li si Trabanta, je velký před-
poklad, že po několika letech ho prodá-
te za téměř nulovou cenu nebo budete
muset dokonce zaplatit za jeho likvida-
ci. Po starších Mercedesech nebo Pa-
ssatech je sháňka pořád a dobře se pro-
dávají.
Obdobně je tomu i u cihlostavby.
Stabilitu a robustnost domu si velmi
dobře uvědomuje i potenciální kupec
a je ochoten za ni prostě zaplatit ví-
ce. Přitom pořizovací náklady na vý-
stavbu domu z cihel v porovnání s ji-
nými technologiemi jsou stejné nebo
nižší. V podmínkách naší malé země
navíc existuje silná příslušnost k místu
narození, lidé se neradi stěhují a radě-
ji do práce dojíždějí. Pořádný dům po-
stavený z cihel tak může využívat i ně-
kolik generací. Stavte proto domy, kde
budete bydlet nejen Vy a Vaše děti, ale
i děti Vašich dětí. Stavte domy, které
mají trvalou hodnotu.
FINANČNÍ ÚSPORY
Co je mohutné a pevné, kazí se méně,
než to, co je subtilní a křehké. Je lo-
gické, že Trabant bude v servisu čas-
těji než Mercedes. To by nás asi dlou-
ho nebavilo. Samozřejmě pokud nejde
o náš koníček a nechceme ležet pod au-
tem v garáži každý večer.
Obdobné je to i s rodinným domem
z cihel. Robustní konstrukce vydrží
uživatelům stovky let bez zásadních
nároků na opravy.
ENERGETICKÉ ÚSPORY
Běžná spotřeba aut se dříve pohybo-
vala na hranici 8 - 9 litrů/100km. Po-
kud stál benzín 20 Kč/litr, nepřipada-
lo nám to divné. Řešení jsme začali
hledat v okamžiku, kdy cena benzínu
i nafty začala raketově stoupat. Najed-
nou jsme hledali menší auta s nižší spo-
třebou a začali jsme se chovat ekono-
micky. Situace si všimli i výrobci aut.
Všem bylo jasné, že pokud chtějí pro-
dat velká krásná auta, musí zajistit je-
jich ekonomický provoz.
Dnes i Mercedesy umí jezdit za
4 l/100km nafty a jsou to vozidla střed-
ní třídy.
Stejně tak tomu bylo i u cihel.
Dokud se ceny energií pohybova-
ly na snesitelné úrovni, lidé stavěli
z běžných cihel a výše složenek je ne-
zajímala. Dnes, po mnohonásobném
zdražení energií, chtějí rodinné do-
my stavět tak, aby jejich provoz byl co
nejúspornější.
Cihláři tuto poptávku vyslyše-
li a vytvořili novodobou cihlu s inte-
grovanou tepelnou izolací. Při tloušťce
zdiva 50 cm lze z těchto cihel postavit
i energeticky pasivní dům. A to při za-
chování všech výše uvedených výhod,
které cihla nabízí.
Co si tedy přát?
Musím se přiznat, že jsem po Merce-
desu vždycky toužila. Už pro ten po-
cit. A pokud by jeho cena byla navíc
shodná s jinými značkami, neváhala
bych. Je to však (ať se nezlobí), přece
„jen“ auto. Ale bydlení, to je pro mě
něco jiného. Je to životní priorita. Pro-
to o tom, v čem chci bydlet, mám ab-
solutní jasno.
Pavla Poznarová
PROČ CIHLOSTAVBY?
Protože dům je jako auto!
Dům je jako auto. Nevěříte? Možná ne, ale… Obdobně, jako můžete jezdit Trabantem
a Mercedesem, dá se bydlet v domech postavených s pomocí nejrůznějších technologií.
Pokud dnes racionálně srovnáme výhody jednotlivých konstrukčních systémů, z nichž
jsou rodinné domy stavěny, pak i nezávislý pozorovatel musí velmi brzy dospět k závěru,
že cihla dneška je Mercedesem a osvícený stavebník za ni nemá srovnatelnou náhradu.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...96
Powered by FlippingBook