63
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Pro krátkou rekapitulaci můžeme uvést několik zásadních
důvodů, proč použít právě takové řešení. Při použití
obrubníkových odvodňovacích prvků RONN DECK je
zajištěno, že voda odteče z komunikace rychle a plynule.
Voda nemusí urazit dlouhou vzdálenost k nejbližší vpusti
po povrchu vozovky. Snižuje se výrazně vsakování
do konstrukčních vrstev mostní vozovky přes porézní
asfalt. Většina vody se při dešti nerozlévá po krajnici, ale
stéká přímo do podélného žlabu, odkud je svedena rovnou
do odtokové kanalizace. Na mostech tak při dešti nevznikají
hluboké louže, nebezpečné pro provoz a aquaplaning.
Při nadzemním křížení silnic nebo dálnic pak třeba voda
nestříká na komunikaci probíhající pod mostem. Mostní
obrubníkové odvodňovací prvky také nezasahují do vozovky.
Pojezdová šířka komunikace není omezena žádnou vpustí,
díky tomu je využitelná po celé šířce, od obrubníku
k obrubníku. Což se velice osvědčilo i při prudkých deštích
na rekonstruovaném mostě přes Štěrboholskou magistrálu
v Praze, kde se letos právě realizuje druhá etapa.
RONN Water Management s. r. o.
Domažlická 180
314 56 Plzeň – Skvrňany
tel.: 841 111 128
e-mail:
Obrubníkové prvky RONN DECK
jsou několikanásobně odolnější proti
nárazu než tradiční betonové nebo po-
lymerbetonové materiály. Jsou dimen-
zované na třídu zatížení D400 kN, což
je více, než na krajnice doporučuje nor-
ma ČSN-EN 1433 pro odvodnění ko-
munikací.
Obrubníkové mostní odvodňovací
žlaby RONN DECK jsou nejen pevné,
ale na pohled vypadají zcela jako beto-
nové. Dokud je ovšem nezvednete. A to
Klasické bodové odvodnění zasahující do vozovky
Odvodnění RONN DECK
plynule odvádí vodu a vozovka je kompaktní funkční až k obrubníku
OBRUBNÍKOVÉ MOSTNÍ ODVODNĚNÍ V REALIZACI
je další výhoda těchto prvků. Snadná
manuální instalace, kdy jeden kus vá-
ží od 9 do 19kg, podle šířky a provede-
ní. Není třeba kvůli pokládce zajišťovat
žádnou těžkou mechanizaci, vše zvlád-
ne jeden nebo dva lidé. Obrubníkové
odvodňovací díly díky své váze výraz-
ně nezatěžují mostní konstrukci.
Výrobky jsou odolné vůči chemic-
kým posypům, pohonným hmotám
i mrazu. Výborné hydraulické vlast-
nosti zajistí rychlý odtok vody a mini-
mální zanášení.
Při rekonstrukcích lze upravit výš-
ky obrubníků i samotných vtoků podle
stávající konstrukce. Pravidelně umís-
těné čistící kusy umožňují snadnou
údržbu a čistění.
Výhodou celého systému mostního
odvodnění RONN DECK je centrální
svedení vody na konec mostu nebo až
za něj bez svislého průchodu konstruk-
cí mostovky. Voda odtéká obrubníko-
vými žlaby až k dilatační spáře. Tam
lze vyvést odtokovou trubkou vodu
z mostu, nebo pomocí dilatačního dílu
napojit vodu zcela mimo most. Odpadá
V minulém a letošním roce proběhlo několik úspěšných realizací odvodnění mostní vozovky pomocí obrubníkových prvků
RONN DECK z recyklovaného kompozitu, které vynikají rázovou houževnatostí.
tak montáž a údržba vnějšího kanali-
začního potrubí vedeného pod mostov-
kou. V mostní konstrukci nejsou žádné
průchody, které mohou časem způso-
bovat nemalé problémy při protékání.
To je případ jednoho ze zásadních pro-
jektů, který se nedávno dokončil. Od-
vodnění Trojského mostu v Praze. Zde
žlaby odvádí vodu z celé délky mos-
tovky a přes dilatační díl je odtok na-
pojen na kanalizaci. Řešení dilatace
bylo provedeno v koordinaci se všemi
zúčastněnými subdodavateli.
Odvodnění mostních vozovek mů-
že být řešeno různými způsoby. Od-
vodnění s použitím mostních obrub-
níkových žlabů RONN DECK ale
poskytuje řešení pro delší životnost
mostní konstrukce, velice snadnou
údržbu a bezpečnější provoz. Výško-
vé korekce samotných žlabů a vtoků,
umožní přizpůsobit se i nepříznivým
překvapením v průběhu rekonstrukce.
Například úspěšně dokončená rekon-
strukce přehradní hráze Husinec je to-
ho dokladem.
Jan Ochec
Štěrboholská magistrála, Praha
Trojský most při výstavbě, Praha
Husinec, přehradní hráz