Stavební a investorské noviny č. 9 / 2014 - page 76

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
76
AŽD Praha
Tradiční český dodavatel
moderních řídicích
a zabezpečovacích systémů
pro dopravu
Bezpečně k cíli
telekomunikace
silniční doprava
železniční doprava
Rozvoj systémů ETCS v ČR a SR
V současném období probíhajících modernizací železnic je zřejmé, že kromě stavební obnovy dochází též
k modernizaci a obnově řídicích a zabezpečovacích systémů jízdy vlaků. Tato modernizace, která výrazně
přispívá ke zvýšení komfortu a hlavně bezpečnosti železniční dopravy, nemůže jít jinou cestou, než je postupné
nasazování jednotné evropské technologie vlakového zabezpečovacího systému, který nese označení ETCS
(European Train Control System). Nasazování ETCS postupuje ve shodě s dlouhodobými strategickými
plány s cílem pokrýt jednotnou evropskou technologií zabezpečení jízdy vlaků minimálně všechny části
transevropských koridorů procházející středoevropským prostorem.
Významnou realizací v České re-
publice je první komerční nasazení sys-
tému ETCS na úseku Kolín - Břeclav
- státní hranice Rakousko / Slovensko.
Jedná se o instalaci systému v úrovni
L2, který prostřednictvím 8 radiobloko-
vých centrál RBC a téměř 3500 kusy
balíz pokrývá s výjimkou uzlu Brno ce-
lý více než 270km dlouhý dvojkolejný
úsek. Součástí realizovaného systému
je samozřejmě též funkce automatické-
ho předání vlaku mezi sousedními RBC
(tzv. HandOver) včetně automatické-
ho předání řízení a dohledu jízdy vla-
ku pod systémem ETCS mezi Českou
republikou a Rakouskem. Důvodem
je navázání českého projektu na hra-
nici Česko – Rakousko v úseku Břec-
lav – Bernhardsthal na realizaci projek-
tu instalace systému ETCS na rakouské
Nordbahn, tj. na úseku od hranice s ČR
až do Vídně. Po dokončení obou pro-
jektů budou tedy moci jezdit vlaky pod
řídicím systémem ETCS od Kolína až
do Vídně, aniž by bylo nutné z důvo-
dů technologie zabezpečení jízdy vlaku
v tomto úseku jedoucí vlak při překro-
čení hranice zastavovat a to vše při vy-
užití pouze jedné jednotné technologie
vlakového zabezpečovače.
Ve Slovenské republice probíha-
jí taktéž intenzivní práce na instala-
ci systému ETCS. Po prvních instala-
cích systému ETCS v úrovni L1 byly
zahájeny intenzivní práce na realiza-
ci instalace systému ETCS L2 v úseku
Čadca – Žilina. V rámci něj jako sou-
část realizace projektu „ŽSR, Zavede-
nie ERTMS v úseku Bratislava – Žilina
– Čadca – štátna hranica SR/ČR” do-
jde k instalaci a zprovoznění systému
GSM-R, který je nezbytnou podmín-
kou pro funkci systému ETCS v úrovni
L2. Na ni pak naváže realizace techno-
logie ETCS. Celý úsek Žilina – Čad-
ca bude řízen jednou radioblokovou
centrálou RBC, která bude umístěna
v prostorách železniční stanice Čadca.
V rámci realizace projektu dojde k in-
stalaci přibližně 350ks balíz.
1...,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...88
Powered by FlippingBook