STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
35
no z nejlepších děl evropského
stavebního sportovního funkcio-
nalismu 60. let a citlivě svým tva-
rem i kompozicí zapadá do okolní
krajiny.
Pokud bychom však měli hle-
dat architekta, který svým ruko-
pisem ovlivnil architekturu a s ní
i charakter Vysokých Tater nej-
větší měrou, pak by to byl zce-
la jistě slovenský architekt Quidó
Hoepfner. Ten se podílel svými
návrhy na výstavbě těch nejvý-
znamnějších zdejších hotelů.
Bezesporu tím nejluxusnějším
z nich je dnes hotel Kempinski,
který leží přímo na břehu Štrbské-
ho plesa. Hotel se skládá celkem
ze tří budov s názvy Jánošík (vznik
1893), Kriváň (dokončen roku
1906) a Hviezdoslav (dokončen
roku 1923). Budova hotelu Kriváň
byla navržena v secesním stylu.
Za zmínku stojí i původní náby-
tek v budově Hviezdoslav, který je
vrcholem éry kubismu v ČR a SR.
V roce 2003 – 2009 prošly budo-
vy hotelu Kempinski komplexní
rekonstrukcí s cílem transformo-
vat původní stavby na pětihvěz-
dičkový luxusní hotel s veškerým
zázemím odpovídajícím nejpřís-
nějším požadavkům dnešní doby.
Autorem návrhu je architekt Peter
Černo.
Dalším významným dílem ar-
chitekta Quidó Hoepfnera je bu-
dova dnešního Grand hotelu Pra-
ha (1905) v Tatranské Lomnici.
Budova i interiéry jsou navrženy
v secesním stylu. V prostorovém
uspořádání návštěvníka upou-
tá dvoupodlažní řešení hotelové
haly s galerií s jednoramenným
schodištěm vedoucím do prostor
kavárny a navazující jídelny in-
spirovaných anglickou architek-
turou.
Prvky anglické architektury
svou hrázděnou konstrukcí vtiskl
architekt Quidó Hoepfner i hote-
lu Grandhotel ve Starém Smokov-
ci. Ten je umístěn v těsné blízkos-
ti stanice pozemní lanové dráhy
na Hrebienok, na jejímž konci lze
navštívit zdejší ledové království.
Hotel pozorovatele ihned zaujme
náročným půdorysem několikrá-
te zalomené střechy a také dobo-
vými secesními lustry a nábytkem,
které dodávají pobytu ve zdejších
interiérech pocit noblesy a něčeho
vskutku výjimečného.
Co by to však byly za Tatry
bez lanové dráhy a cílové stani-
ce na Lomnickém štítu? Výstav-
ba zdejší lanové dráhy započala
v roce 1936 a v květnu roku 1940
proběhla první zkušební jíz-
da na vrchol Lomnického štítu
(2634 m. n.m.). Budova horní sta-
nice, postavená ze žulových kvá-
drů a dále ocelových a ocelobeto-
nových konstrukcí, byla navržena
významným slovenským archi-
tektem, velmi známým například
i realizací budov Libušín a Ma-
měnka na Pustevnách v Morav-
ských Beskydech, Dušanem Jur-
kovičem. Ve svém nitru ukrývá
moderní kavárnu s dveřmi umož-
ňujícími vstup do hřebenových
partií Lomnického štítu. Projdete-
-li jimi, čekají vás ohromující vý-
hledy na blízký Kežmarovský štít,
polskou stranu Tater i nejvyšší ho-
ru Slovenska – Gerlachovský štít
(2654m. n.m). Konec konců, kde
se poklonit památce skutečných
mistrů slovenské architektury,
když ne právě tady.
Ivo Románek
Grand hotel Praha
Lomnický štít
Hotel FIS