Stavební a investorské noviny - 3/2013 - page 22

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
22
Stavby jakými jsou metro, mosty, tunely, ale ta-
ké byty či nemocnice, denně zkvalitňují život mi-
liónů lidí. Potvrdili by vám to jistě i ti, kteří kdy-
si dojížděli do centra Prahy tramvají či autobusy
s nutností několika přestupů, a dnes se pouze za-
noří do stanice podzemní dráhy v blízkosti svého
bydliště a bez ohledu na hustotu dopravy na po-
vrchu během několika minut s jistotou dosahu-
jí svého cíle.
Firmou, která se zásadním způsobem podílí
na výstavbě metra, ale i na mnoha dalších klí-
čových projektech napříč všemi stavebními
segmenty na území ČR, je akciová společnost
Metrostav. O aktuálním dění v této organizaci
i na evropském stavebním trhu jsme v uplynu-
lých dnech hovořili s jejím obchodním ředitelem
Ing. Milanem Veselským.
V současné době dokonču-
je Metrostav dvě klíčové doprav-
ní stavby na území hlavního města
Prahy. První z nich – tunelový kom-
plex Blanka – je součástí vnitřního
městského okruhu a druhá pak po-
kračování trasy metra V. A z Dej-
vic do Motola. V jaké fázi jsou tyto
stavby, jak hodnotíte jejich průběh?
Práce v podzemí jsou nosným vý-
robním programem Metrostavu. Svěd-
čí o tom samozřejmě i dvě stavby, kte-
ré zmiňujete. Nicméně aktivity firmy
jsou dnes mnohem širší. Stavíme byty,
průmyslové celky, školy, nemocnice,
dopravní infrastrukturu, mosty či ener-
getické bloky, rekonstruujeme památ-
kové objekty. Vrátím-li se však k va-
ší otázce, pak ukončení prací na tunelu
Blanka je plánováno na duben 2014,
závěr budování metra V. A z Dejvic
do Motola předpokládáme ke kon-
ci stejného roku. Vše v současné době
běží podle plánu.
Součástí tunelu Blanka je nový
Trojský most. Kam posunula tato
stavba Metrostav v oblasti mostař-
ských technologií?
O tom, že Trojský most je výjimeč-
nou stavbou, jistě není pochyb. Mostní
konstrukce má hlavní pole s rozpětím
200 metrů, což je při 20metrovém vze-
pětí naprosto unikátní parametr. Poměr
je 1:10, což znamená, že most má je-
den z nejplošších oblouků mezi podob-
nými projekty.
Naši pracovníci museli průběž-
ně řešit řadu specifických úkolů. Pro-
voz ocelových konstrukcí vyrobil a na-
montoval nepravidelné ocelové patky
a segmenty oblouku mostu z plechů
tloušťky až 60mm. Při zvedání a mon-
táži jednotlivých dílů nosného oblouku
těžkých až 600 tun s požadavky na do-
sažení milimetrové přesnosti se uplat-
nilo naše středisko geodetů společ-
ně s dceřinou firmou CCE. Vše jsme
zvládli vlastními silami a na stavbě se
podílelo několik našich divizí. Ve vý-
čtu zajímavostí bych samozřejmě mo-
hl dále pokračovat. Použili jsme zde
vysokopevnostní betony, táhla z Ang-
lie, speciální způsob založení stavby,
uplatnění našla i řada netradičních čin-
ností či profesí, jako je práce z lodi,
práce s hydraulickými lisy apod. Ny-
ní jsme aktivovali 200 ocelových táhel
a do konce letošního roku by po mostě
měly začít jezdit tramvaje. Jeho celko-
vé zprovoznění je plánováno společně
s otevřením tunelu Blanka. Komplet-
ní provoz by měl být spuštěn v květ-
nu 2014.
Pro ražbu tunelů trasy metra
V. A byla zvolena metoda TBM. Jak
se osvědčila a co čeká nyní razicí
štíty Tondu a Adélu?
Zvládnutí ražeb touto metodou
je pro nás vynikající referencí. Naše
zkušenosti jsou jednoznačně pozitiv-
ní. Ukázalo se, že technologie TBM je
mimořádně šetrná, bezpečná a v na-
šich podmínkách jak geologických,
tak i husté zástavby či rušných ko-
munikací jednoznačně nejschůdnější.
Technická veřejnost a investor potvr-
dili, že tato ražba byla rychlá, bezpeč-
ná i ekonomická. Panuje obecná sho-
da, že by bylo vhodné touto metodou
pokračovat při výstavbě metra i v bu-
doucnu.
Nyní jsme oba razicí štíty Tonda
i Adéla demontovali a uložili v našich
skladových prostorách v Horních Po-
černicích. Zde projdou celkovou údrž-
bou a následně je zakonzervujeme. Zá-
roveň se budeme snažit nalézt pro ně
využití. Vzhledem k tomu, že o výstav-
bě další trasy metra u nás prozatím ne-
padlo politické rozhodnutí, hledáme
náhradní práci v zahraničí.
Metrostav pracuje na celém
území České republiky. Jak se da-
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny
obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský
Trojský most
Metro Helsinky
Metro V. A - stanice Petřiny
Trojský most má šanci prosadit se mezi velikány
Bez dlouhodobé perspektivy
to ve stavebnictví ejde
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,32,...80
Powered by FlippingBook