Stavební a investorské noviny - 3/2013 - page 23

23
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
ří naplňovat záměry v jednotlivých
regionech?
Naše oblastní ředitelství působí
ve většině krajských měst. Jejich úko-
lem je získat zakázku a následně ji rea-
lizovat. V krajích máme ambici upevňo-
vat naše pozice. V součtu objemu prací
jsme v nich provedli zakázky ve vý-
ši 40 procent našeho celkového obra-
tu. Například v Olomouci nyní staví-
me obchodní centrum Šantovka, které
je jednou z největších pozemních staveb
současnosti na území ČR, rekonstruo-
vali jsme kanalizaci v Brně a na Kutno-
horsku, naším dílem je i plavební komo-
ra České Vrbné u Českých Budějovic či
malá vodní elektrárna Litoměřice. Akti-
vity v krajích rozvíjíme již více než de-
set let. Snažíme se přitom, abychom byli
aktivní součástí těchto oblastí, zaměst-
návali místní odborníky a spolupraco-
vali s regionálními dodavateli staveb-
ních prací. Současně se zde zapojujeme
i do mimopracovních aktivit, podporu-
jeme místní kulturu i sport. Naše spojení
s regiony se projevilo např. při bleskové
povodni v Hrádku nad Nisou, kde jsme
opravovali historické náměstí. Poniče-
nému městu jsme poskytli finanční po-
moc a nasadili jsme naše lidi i techniku
při odstraňování následků velké vody.
Samozřejmě se nabízí otázka
na zahraniční aktivity vaší společ-
nosti …
Za téměř domácí trh považujeme
Slovensko. Zde se trvale snažíme uspět
v pozemních stavbách. V dopravních
stavbách tu pracuje naše sesterská spo-
lečnost ze skupiny DDM Group - Do-
prastav. Příležitostí ve všech segmen-
tech stavebního trhu zde však výrazně
ubylo.
Naše další zahraniční aktivity bych
rozdělil na ty, kde již aktivně působí-
me nebo kde jsme již v minulosti pra-
covali, a země, kde trh teprve mapu-
jeme. Do té první skupiny patří např.
Finsko, kde v razíme tunely helsinské-
ho metra, Bělorusko, kde realizujeme
dva pozemní objekty (logistické cen-
trum a celní sklad), Island, kde jsme
v náročných podmínkách vybudova-
li dva silniční tunely o celkové délce
přesahující 10km, nebo Polsko, kde
stavíme most a získali jsme i zakázku
na protipovodňová opatření. Do dru-
hé kategorie zemí, kde podáváme na-
bídky do výběrových řízení a kam by-
chom rádi pronikli, příp. se tam vrátili,
jsou Německo, Rusko, Ukrajina, Nor-
sko a další severské státy a dále na Srb-
sko a Chorvatsko. Zakázkami v zahra-
ničí bychom náš výrobní program rádi
doplnili. Těžištěm našeho podnikání
však i nadále zůstává ČR.
Metrostav je znám i svými
úspěšnými realizacemi energetic-
kých staveb. V minulosti jste na-
příklad vybudovali nebo zrekon-
struovali řadu malých vodních
elektráren, vystavěli nový zdroj
v Ledvicích a nyní se s firmou Wes-
tinghouse a dalšími partnery uchá-
zíte o dostavbu Jaderné elektrárny
Temelín. Máte potřebné zkušenosti?
Reference z energetiky máme. Na-
še případná úloha při dostavbě 3. a 4.
bloku je v poloze generálního dodava-
tele stavební části. K tomu lze přidat
některé další provozní soubory, pře-
ložky sítí, komunikace, vodní hospo-
dářství, chladicí věže atd. Osobně jsem
přesvědčen, že naši úlohu ve sdruže-
ní Westinghouse, Metrostav, Toshiba
zvládneme. Našim schopnostem vě-
řím. Věřím i modernímu projektu AP
1000 společnosti Westinghouse, pro-
tože dnes buduje tento systém na ně-
kolika projektech v Číně a Spojených
státech. Oceňuji, stejně jako řada dal-
ších odborníků, v první řadě jeho bez-
pečnost. Při jeho uplatňování se po-
stupuje modulárním způsobem, kdy
se jednotlivé moduly stavby připravu-
jí v předstihu mimo staveniště. Tím se
zkracuje čas výstavby a samozřejmě se
i optimalizuje cena. Zkušenosti Wes-
tinghouse z běžících projektů ve světě
jsou podle mého názoru nejlepší garan-
cí dodržení termínů výstavby i u nás.
Společnost má však budouc-
nost pouze v případě, že bude mít
dostatek zakázek i v příštích letech.
Jak hodnotíte situaci Metrosta-
vu v tomto ohledu i s přihlédnutím
k pokračujícímu propadu stavební-
ho trhu?
Pro letošní rok máme zajištěny za-
kázky pro podstatnou část našich vý-
robních kapacit. Práce na metru a do-
končovacích činnostech na tunelu
Blanka poběží ještě v roce 2014. Bez
perspektivy tedy pro nejbližší obdo-
bí nejsme. V budoucnu, jak jsem již
zmínil, chceme v maximální míře vy-
užít český a slovenský trh a vhodně
náš výrobní program doplnit aktivita-
mi v zahraničí. Věříme, že i stát bude
mít odhodlání zahájit stavby, které nut-
ně potřebuje, pokud nechce rezignovat
na zkvalitňování života lidí u nás. Po-
kračovat je nutné v rozvoji dopravní in-
frastruktury, metra, městských okruhů,
projektech na železnici v ČR i SR.
To, že neběží projekční příprava
nových staveb a stát legislativně nepři-
pravuje projekty tak, jak by bylo po-
třeba, v nás stavařích vzbuzuje vážné
obavy z budoucnosti. Z mého pohledu
chybí dlouhodobý, neměnící se plán,
co se v budoucnu připraví a násled-
ně bude stavět. Jen tak je možné, aby
se stavební kapacity vyrovnaly s ko-
lísající poptávkou. Výkyvy samozřej-
mě mohou být, ale mnohem menší, než
je tomu nyní. Nelze přece chvíli stavět
překotně a potom vůbec. Prioritou by
tedy mělo být vytyčení dlouhodobější
perspektivy.
Další důležitý úkol ke zlepšení situ-
ace ve stavebnictví leží na straně zada-
vatelů. Jejich prioritou by nemělo být
soutěžit stavbu výhradně za nejnižší ce-
nu, ale naopak sledovat, zdali uchazeč
úspěšně dokončuje projekty v požado-
vané kvalitě, termínu a předpokládané
ceně. Dnes se soutěží za dumpingové
ceny, řada projektů stojí, protože stíž-
nost neúspěšné konkurence zdlouhavě
řeší ÚOHS. Z těchto důvodů je u nás
problematických staveb neúměrně
mnoho. To se musí změnit.
Přesto si myslím, že Metrostav jako
lídr českého stavebnictví má velký po-
tenciál. Naše výrobní technologie tvo-
řené moderní technikou a špičkovými
týmy vytvářejí předpoklady, že neleh-
ké roky 2014 a 2015 zvládneme.
Děkujeme za rozhovor a srdečné přijetí
Ivo Románek
OC Šantovka Olomouc
Nádrže Loukov
Elektrárna Počerady
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...80
Powered by FlippingBook