Stavební a investorské noviny - 3 / 2020 - page 35

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
35
cementové potěry CemFlow, které
jsou dnes naprosto samozřejmá sou-
část podlahových konstrukcí v by-
tových domech. Nakonec jednou
z posledních novinek, které jsou teď
nejvíce žádané je beton Permacrete,
který je určený pro vodonepropust-
né betonové konstrukce.
V jakých produktech spatřu-
jete budoucnost vaší výroby?
Trendem budoucnosti jsou,
dle mého názoru, vysokohodnot-
né a ultra vysokohodnotné beto-
ny. Jsou to speciální směsi, které
dosahují mimořádných pevnos-
tí, odolností a životnosti. Nám se
už podařilo vyrobit beton s pev-
ností 240 MPa. Takové betony se
pak používají v různých speciál-
ních konstrukcích, kde je důležitá
dlouhá životnost a vysoká kvalita
(mosty, lávky, fasádní panely, ze-
sílení konstrukcí apod). Výhodou
konstrukcí, zhotovených z těchto
směsí, je jejich subtilnost, při za-
chování stejných nebo lepších fy-
zikálně-mechanických vlastností.
240 MPa? To je dvojnáso-
bek nejvyšší pevnostní třídy,
kterou popisuje betonářská
norma, už jste takový beton
někde aplikovali?
Ano, je to tak. Betonářská nor-
ma ČSN EN 206 popisuje nejvyšší
pevnostní třídu betonu C 100/115.
Před několika lety jsme tento pro-
dukt (obchodní název Topcrete)
vyvinuli a dodávali ve formě trans-
portbetonu pro výstavbu lávky pro
pěší Čelákovicích. Tehdy ojedině-
lá konstrukce musela být dimenzo-
vána nejen pro pěší a cyklisty, ale
také pro přejezd vozidel záchran-
ných složek o hmotnosti 3,5 tu-
ny. Tloušťka mostního segmen-
tu je díky použití betonu Topcrete
pouhých 6 cm. Tato stavba pak dí-
ky své mimořádnosti získala něko-
lik mezinárodních ocenění, včetně
prestižní ceny od americké spo-
lečnosti pro betonové konstruk-
ce. V odborné sféře je to jedinečný
úspěch. V současné době dodává-
me tento materiál budoucnosti pro
výstavbu další obdobné konstruk-
ce – Lávku přes Vltavu v Lužci.
Sledovat aplikaci tohoto unikátní-
ho materiálu je skutečný zážitek.
Ve vaší nabídce produk-
tů je i chlazený beton. Co to je
za směs a jaké má v našich pod-
mínkách uplatnění?
Chlazený beton je technolo-
gie, která má své využití zejmé-
na v letních měsících. Touto tech-
nologií jsme se nechali inspirovat
arabskými zeměmi. V poslední do-
bě jsou u nás léta dlouhá a teplejší,
než tomu bylo třeba před deseti le-
ty. Navíc se stále více dbá na kva-
litu betonových konstrukcí a je-
jich životnost. Vzhledem k tomu,
že v betonu vlivem zahřívání do-
chází k pnutí, které může mít za ná-
sledek vznik nežádoucích trhlin,
je třeba snížit teplotu čerstvé smě-
si. Trhliny obecně snižují celkovou
kvalitu konstrukce, její životnost, tr-
vanlivost, pevnost, vodonepropust-
nost a estetičnost. První zkušenosti
s chlazením betonu máme z dob vý-
stavby Trojského mostu, kdy jsme
úspěšně vyzkoušeli chlazení betonu
kapalným dusíkem. Nyní již 3 ro-
ky máme na naší největší betonárně
Libeň instalované zařízení pro výro-
bu ledové vody a postupně se o tuto
technologii zajímá stále více našich
zákazníků. Jsme první a zatím i je-
diní v ČR, kdo tuto službu v létě na-
bízí a řada osvícených investorů již
chlazení betonu vyžaduje.
Jak je to ve vaší společnosti
s ochranou životního prostředí?
Vzhledem k tomu, že působíme
hlavně v centru Prahy, je to pro nás
velmi důležité téma. Prachové fil-
try, čistírny odpadních vod, autodo-
míchávače s nízkými emisemi, re-
cyklace – to všechno jsou pro nás
naprosto běžná opatření. Snažíme
se jít ještě dále: dvě naše betonárny
se nachází v centru, a navíc na bře-
zích Vltavy. Díky přímému spojení
s řekou na obou provozovnách vy-
užíváme místo těžkých nákladních
kamionů ekologickou lodní dopra-
vu kameniva. Jedna loď v zásobová-
ní betonárny kamenivem nahradí 33
kamionů. Do hlavního města tak ka-
ždý rok díky nám přijede o více než
10000 kamionů méně. Šetří se tak
nejen ulice, silnice, dálnice a obča-
né hlavního města, ale také životní
prostředí v okolí pískoven a lomů,
ze kterých suroviny dovážíme. In-
spirací jsou nám betonárny v jiných
evropských městech, jako je Paříž,
Brusel nebo Hamburk, kde si příno-
sy betonáren v centru města u břehů
řek, a tedy možnosti lodní dopravy,
uvědomili už dávno.
Kam se tedy bude pod vaším
vedením firma TBG Metrostav
ubírat?
Naším jednoznačným cílem je
být i nadále spolehlivým partne-
rem pro naše obchodní partnery.
Chceme, aby nás do svých pro-
jektů vyžadovali. Aby věděli, že
když bude beton dodávat TBG
Metrostav, vždycky to dopadne
na jedničku. V praxi to pak zna-
mená nejen vyrábět špičkový be-
ton a k němu poskytovat dokona-
lý servis, ale také umět kolegům ze
staveb naslouchat a pomáhat řešit
jejich potřeby. K tomu je potřeba
mít zkušené zaměstnance, moder-
ní techniku a patřičné know-how.
To všechno máme a umíme. A dě-
láme to dobře. Ale nepřestaneme
se dál a dál zdokonalovat, protože
chceme být tou nejlepší volbou pro
naše partnery i v budoucnu. Důvě-
ra našich zákazníků nás zavazuje.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí
Ivo Románek
TBG METROSTAV, s. r. o.
Rohanské nábřeží 68
186 00 Praha-Karlín
tel.: +420 221 709 725
e-mail:
Betonárna Libeň.
Lodní doprava písku a kameniva na betonárny TBG METROSTAV.
Segmenty z TOPCRETE pro novou lávku v Lužci.
1...,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...48
Powered by FlippingBook