STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
38
Od inovačního úsilí neupouš-
tí Komatsu ani v současné do-
bě. Nejlepším důkazem těchto
slov je představení zcela nového
rýpadlo-nakladače s označením
WB97S-8, který splňuje emisní
normy stupně IV. Nový rýpadlo-
-nakladač WB97S-8, který je k dis-
pozici na objednávku od 1. ledna
2020, plně využívá špičkové tech-
nologické know-how společnosti
Komatsu a přináší bezkonkurenč-
ní benefity pro zákazníka v sekto-
ru rýpadlo-nakladačů. Oproti před-
chozímu modelu WB97S-5 v sobě
ukrývá přibližně dvě desítky změn,
které se týkají jak výkonu a účin-
nosti, tak i komfortu a bezpečnosti.
Klíčové funkční prvky
byly zachovány
Svým odvážným a moderním
vzhledem se stroj stále více blí-
ží prémiovému automobilovému
průmyslu a to i přes fakt, že ně-
které vysoce funkční prvky uplat-
něné u předchozích modelů byly
zachovány. K nim patří kupříkla-
du typicky zaoblená přední kapo-
ta a bočně vedený výfuk, které
ruku v ruce zajišťují obsluze je-
Japonský výrobce stavebních strojů Komatsu je druhým největším
producentem stavebních strojů na světě. Dlouhodobě patří mezi
technologické lídry oboru, ať již se jedná například o vývoj strojů
na hybridní pohon nebo systém inteligentního řízení stavebních
strojů pod značkou TOPCON. Na českém trhu je výhradním
dovozcem strojů Komatsu společnost Kuhn Bohemia a. s.
se sídlem v Čestlicích u Prahy.
Komatsu představuje nový rýpadlo-nakladač WB97S-8
SPLŇUJÍCÍ EMISNÍ TŘÍDU IV
den z nejlepších výhledů z kabiny
mezi stroji ve své třídě. Ponechá-
na byla i automatická převodov-
ka Powershift umožňující tři reži-
my řízení (2 nebo 4 kola a krabí
pojezd).
Zcela nový a výkonnější motor
Nový motor stroje je elektronic-
ky řízený s přímým vstřikováním
paliva (Common Rail). V porov-
nání se svým předchůdcem nabí-
zí vyšší výkon (75 kW vs 74 kW)
při nižším objemu (3,4 l vs 4,5 l).
Kvůli splnění nové emisní směrni-
ce Stage IV do něj byl instalován
pokročilý SCR systém (vysoko-
tlaké vstřikování kapaliny AdBlue
do výfukových plynů) a diesel oxi-
dační katalyzátor (DOC) spolu
s účinným zpětným ventilem vý-
fukových plynů (EGR) s chlaze-
ním. Použitý SCR systém je po-
měrně jednoduchým, zato však
velice účinným nástrojem pro sní-
žení emisí, který se obejde bez fil-
tru pevných částic (DPF). Udáva-
ná spotřeba AdBlue je v poměru
k naftě 1:20.