Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 56

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
56
Celkový objem vyrobených asfal-
tových směsí v loňském roce me-
ziročně vzrostl o více než 670 ti-
síc tun a překročil celkových
7 mil. tun. Jedná se o druhý nej-
vyšší vyrobený objem za posled-
ních 10 let. Více se vyrobilo jen
v roce 2015.
„Silnice II. a III. třídy jsou
i přes dotace SFDI v letech 2015
až 2017 stále ještě velmi zanedba-
né. Rekonstrukce potřebují silni-
ce a také mosty ve všech krajích
a bez systematického a předvída-
telného financování se jejich stav
bude i nadále zhoršovat,“ řekl
Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdru-
žení pro výstavbu silnic, a do-
dal: „Ani poslední tři roky nesta-
čily na nápravu stavu silniční sítě
nižších tříd, která byla dlouhodo-
bě zanedbávána. Navíc silnice II.
a III. třídy trpí i tím, že je využí-
vají přepravci těžkých nákladních
vozidel, aby se tak vyhnuli plat-
bě mýta za vozidla. Těžká kamio-
nová přeprava tak devastaci těch-
to silnic dále prohlubuje a řešení
je stále v nedohlednu. Opravy dál-
nic a silnic I. třídy jsou prováděny
dostatečně až v posledních letech
a ani tady se zdaleka nepodařilo
zásadně vylepšit dlouhodobě za-
nedbaný stav.“
Oproti celkové výrobě je roz-
ložení výroby po jednotlivých mě-
sících méně optimistické. V loň-
ském roce byla výroba asfaltových
směsí v říjnu a listopadu nejvyšší
a v prosinci druhá nejvyšší za po-
sledních pět let.
Opakuje se tak negativní trend
z minulosti, kdy se nejvíc doprav-
ních staveb realizuje v měsících,
jejichž teplotní podmínky příliš
nenahrávají výsledné kvalitě sil-
ničních povrchů. Opravené sil-
nice pak mají mnohem nižší ži-
V roce 2017 bylo vyrobeno více asfaltových směsí než
v roce předchozím. Bohužel se opět vrací negativní
trend rekonstrukcí silnic v teplotně nevhodných
podmínkách. Rekordní objem výroby z roku 2015 se
ale zopakovat nepodařilo. Potvrzuje se, že je nezbytné
stabilní financování rekonstrukcí silnic II. a III. třídy tak,
aby je mohly kraje plánovat v dostatečném předstihu.
Dotace krajům nejsou položkou rozpočtu SFDI.
Silnice potřebují opravit,
V ZIMĚ TO ALE NENÍ EFEKTIVNÍ
Rok
Výroba asfaltových směsí po měsících
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 Celkem
2013
8,52 3,26 15,21
290,32 479,05 425,85 526,70 598,75 643,02 968,15 903,89 290,71 5153,42
2014
3,50 3,82 93,10 461,15 584,78 623,59 728,86 739,13 814,88 1055,97 746,48 227,87 6083,14
2015
2,45 3,74 132,91 671,06 804,68 815,93 952,82 962,44 1066,20 1089,84 839,26 340,85 7682,18
2016
1,85 2,41
91,36 416,12 654,55 716,76 663,17 883,76 904,54 910,48 872,47 285,34 6402,82
2017
0,19 1,98 113,73 413,65 736,24 849,33 709,67 903,00 908,72 1091,35 1021,50 328,67 7078,03
Rok
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Tis. t
6985 7077 6668 5897 5617 5460 5153 6083 7682 6403 7078
votnost, než kdyby byly vozovky
pokládány v teplotně příznivějším
období.
Kvalitě prováděných prací ne-
pomáhá výběr dodavatele jen
na základě nejnižší ceny. Ani recy-
klace použitých materiálů jak v as-
faltových směsích, tak v cemento-
betonovém krytu zatím nenachází
při výstavbě a rekonstrukci silnic
u nás větší uplatnění. Celkově obor
spíše stagnuje. „Uplynul rok a ne-
dá se říct, že by se řešení problé-
mů souvisejících s dopravní infra-
strukturou nějak zásadně pohnulo
kupředu. Legislativa ani financo-
vání do budoucna nejsou dořeše-
ny, příprava nových projektů trvá
stále neúměrně dlouho,“ doplnil
Petr Svoboda.
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...68
Powered by FlippingBook