STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
51
lých až po ty největší tady v Ko-
štálově.
Předtím jste se s Liebherry
někdy setkal?
Pracoval jsem na L551. Při-
pravoval jsem povrchy pro cesty
a rovnal různé pláně. Byl to přes
20 let starý stroj, ale dělník to byl
dobrý!
Je něco, co Vás na nových
nakladačích Liebherr překva-
pilo?
Překvapila mě velikost lopaty
u 580ky. Má skoro 6 kubíků, což
je na ty lehký drtě ohromný plus,
protože jezdí čím dál větší návě-
sy s tonáží až 33, 34 tun a bylo
nutné urychlit nakládku – no a ta
580 mi to perfektně splnila. Dříve
jsme měli nakladač s lopatou nece-
lé 4 kubíky a musel jsem jich dát
na návěs 7, dnes dávám jenom 4,
což je super.
Jak jste spokojený s ovládá-
ním stroje?
Vše ovládám pomocí jedné pá-
ky – joysticku: zdvihání výložní-
ku, vyklápění lopaty, změnu smě-
ru jízdy vpřed nebo vzad i klakson,
což je výborné, chválím. I nová
převodovka je perfektní, na to jak
má 580 velkou lopatu, jde do ma-
teriálu velice dobře.
A co přístupnost bodů den-
ní údržby, které musíte kontro-
lovat?
Dobrá! Dobrá. Odklopí se jen
kapota vzadu a uvnitř je chodní-
ček, což je výborný pomocník.
Nemusí se z jedné strany slézat,
z druhé strany nastupovat, odklá-
pět blatníky. Tady si člověk poho-
dlně obejde celý motor, super!
Dnes musí stroje plnit nej-
přísnější emisní normu Tier IV,
Liebherr to dokázal bez filtru
pevných částic, ale bez močo-
viny se neobejdete. Jak často ji
tankujete, je to pro Vás nějaká
komplikace?
Ne, ne, vůbec, skoro o tomto
nevíme. Močovinu tankujeme tak
jednou za týden, podle provozu.
Když jedeme na dvě směny, tak
častěji.
Kolik materiálu za směnu
naložíte?
Asi 3000 tun.
Jaký je podle Vás největší
přínos nového Liebherru L580
XPower
®
?
Největší pozitivum toho stroje
je, že má velkou lopatu. Na ty leh-
ké materiály to je super. Běžně má-
me v jedné lopatě 8–10 tun. Na kla-
sickou Tatru tak stačí jedna lopata.
Když přijede takovým náklaďákem
nový řidič, tak je ohromně překva-
pený, proč mu nedávám druhou
(smích). A jak už jsem řekl, na velké
soupravy dávám místo 7 lopat jen 4,
to je obrovské urychlení práce.
Kromě L580 jste už dříve
dostali i o něco menší Liebherr
L566 s lopatou 4,5m
3
, můžete
nám něco říct i o tomto stroji?
566ka je menší, ale mrštnější.
Jezdí po celém lomu i na nejvyšší
patra. Máme na ní zubatou lopatu,
Překlopná síla
(kg)
Obsah lopaty
(m³)
Provozní
hmotnost (kg)
Výkon motoru
(kW/PS)
L 550 XPower
®
12 200
3,2
17 700
140/191
L 556 XPower
®
13 700
3,6
18 400
165/224
L 566 XPower
®
15 900
4,2
23 900
200/272
L 576 XPower
®
17 600
4,7
25 700
215/292
L 580 XPower
®
19 200
5,2
27 650
230/313
L 586 XPower
®
21 600
6,0
32 600
260/354
takže ji kromě expedice používá-
me i ke skále na nakládku rubani-
ny a na skrývky.
Děkujeme za rozhovor.
A jak hodnotí nové nakladače
Liebherr vedoucí lomu pan Lubo-
mír Bakeš?
Kolik nakladačů zde v Košťá-
lově používáte?
Celkem 3 stroje, z toho 2 nové
Liebherry. Nakladače zajišťují ex-
pedici drceného kameniva v celém
provozu, případně i obsluhu linky
na výrobu mechanicky zpevněné-
ho kameniva.
Jak taková špička vypadá?
Někdy se nám tu sejde i 30 ná-
věsů najednou, to je 1000 tun!
S příchodem 2 nových Liebher-
rů se ale jejich odbavení velice
zrychlilo, hlavně díky L580, kte-
rá má lopatu téměř 6 m
3
. Když se
to pak valí od těchto dvou naklada-
čů na váhu, expedientka tady z to-
ho je „zelená a omdlívá“... Při ran-
ní směně naložíme i 3000 t!
Jak se vám během první-
ho roku provozu osvědčil no-
vý systém pohonu Liebherr
XPower
®
?
Hlavní přínos nových kolových
nakladačů je v tom, že je nesrovna-
telně menší spotřeba nafty, tzn. po-
kles provozních nákladů asi o jed-
nu třetinu. Jinak s nakladači se
chlapi sžili, nakládá se jim s nimi
dobře. Takže spokojenost.
Děkujeme za rozhovor.
Aco říci na závěr? To, že nakla-
dače Liebherr XPower
®
přinášejí
zcela nové možnosti ve zvyšování
efektivity a snižování provozních
nákladů, asi nejvíce potvrzuje fakt,
že firma EUROVIA v únoru 2017
objednala dalších 6 těchto velkých
strojů!
Tabulka parametrů kolových nakladačů XPower
®