STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
41
DOPRAVOPROJEKT Ostrava a. s.
Masarykovo náměstí 5/5
702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
tel.: 595 132 011
e-mail:
křižovatkách. Na základě hlukové
studie jsou v místech s překročenou
hladinou hluku navržena protihlu-
ková opatření eliminující negativ-
ní vliv zvýšené hlučnosti z provo-
zu na komunikaci.
Stavba zahrnuje 7 mostních ob-
jektů s celkovou délkou přemostě-
ní 673m. Nejdelší most přes řeku
Opavu a železniční trať je navr-
žen jako spojitý nosník z ocelo-
vých nosníků se spřahující železo-
betonovou deskou, má 9 mostních
polí a celkovou délku přemostě-
ní 314m. Jsou navrženy tři opěrné
zdi v celkové délce 580m. Stavba
vyvolává velké množství přeložek
inženýrských sítí včetně přeložek
parovodu, horkovodu, kanalizace
DN 1600, vodovodního přivadě-
če, vedení nadzemního VVN ply-
novodu VTL a dalších. Celkově je
navrženo 175 stavebních objektů,
které zabírají plochu přes 185 ha.
Model dopravy
Ze zpracovaného modelu dopravy
vyplývá, že po dokončení stavby
převezme komunikace „Severní
spoj“ až 22000 vozidel/24 hodin
v návrhovém roce 2035. Tím do-
jde k výraznému odlehčení dopra-
vy na silnici II/479 (ul. Opavská)
a snížení intenzit dopravy na té-
to komunikaci na úroveň roku
2000. V opačném případě, pokud
k výstavbě komunikace „Sever-
ní spoj“ nedojde, bude přes křižo-
vatku „U Vodárny“ projíždět v ro-
ce 2035 celkově 62 000 vozidel/24
hodin. Toto množství vozidel ne-
ní uvedená světelně řízená křižo-
vatka schopna v žádném případě
pojmout a došlo by k výraznému
zhoršení kvality dopravy.
Dopady stavby „Severního spo-
je“ na zatížení dopravního skeletu
jsou pozitivní ve smyslu odvedení
dopravy ze silnice II/479, ale také
negativní ve smyslu přitížení někte-
rých úseků sběrné sítě v části Poru-
by a Pustkovce. Přitíženy jsou ze-
jména ulice Průběžná, Sokolovská
a 1. československého armádního
sboru. K eliminaci negativních vli-
vů zvýšení dopravy na uvedených
komunikacích byl vypracován sa-
mostatný projekt „Posouzení vlivu
provozování stavby „Severní spoj“
na dotčenou dopravní infrastruk-
turu a obytná území“. Ten řeší ne-
zbytný návrh úprav mimo samot-
nou stavbu „Severní spoj“ jako je
například omezení tranzitní dopra-
vy v postižených ulicích, úpravy
a zkapacitnění stávajících křižova-
tek, vybudování autobusových záli-
vů, chodníků pro pěší atd.
Limity území
Stávající navržená trasa se po ně-
kolikaletých diskuzích o optimál-
ní trase dostala do územního plánu
města Ostravy. Komunikace jsou
navrženy záměrně mimo nadregi-
onální a lokální biocentra, aby byl
zásah do krajiny a prvků ÚSES co
možná nejvíce eliminován. V mís-
tě křížení biokoridorů jsou navr-
ženy prvky pro zajištění migrace
zvěře zjištěné v rámci biologické-
ho a migračního průzkumu. Stav-
ba míjí v těsné blízkosti regionální
biocentrum přírodní památky Tur-
kov, která byla v minulosti před-
mětem několika sporů ohledně ve-
dení trasy komunikace „Severní
spoj“. Stavba prochází záplavo-
vým územím řeky Opavy, proto je
trasa umístěna nad hladinu stole-
té vody a jsou splněny další pod-
mínky Povodí Odry s. p. (inundač-
ní most, zpevnění návodní strany
násypu apod.). Návrh trasy a situ-
ování mostů respektuje plánova-
né zdvoukolejnění železniční tratě
č. 321 (Ostrava – Opava). Jihový-
chodní část trasy se nachází v dnes
již zrušeném chráněném ložisko-
vém území černého uhlí Marián-
ské Hory. Ve stejné lokalitě je při-
hlášen platný zvláštní dobývací
prostor stanovený pro těžbu hoř-
lavého plynu vázáného na uhelné
sloje s nahodilým výstupem důl-
ních plynů již v dnešní době. Stav-
ba si vyžádá demolice několika
objektů. Jedná se zejména o bý-
valý areál ČOV, provozní budo-
vy Ostravských vodovodů a ka-
nalizací a chatek v zahrádkářské
osadě. Rozsah novostavby vyža-
duje vypracování „Posouzení vli-
vů stavby na životní prostředí“ tzv.
„Velká EIA“ a respektování závě-
ru a podmínek ze závazného stano-
viska krajského úřadu.
Náklady stavby
Předpokládané náklady stavby by-
ly stanoveny dle cenových norma-
tivů staveb pozemních komunikací
v cenové úrovni roku 2016. Celko-
vé náklady na realizaci stavby včet-
ně přípravných a projekčních pra-
cí a majetkoprávního vypořádání
jsou předpokládány ve výši 1,415
miliardy Kč bez DPH. Na první
pohled může celková částka vypa-
dat přehnaně, je ale nutné si uvě-
domit, že se jedná o komplikova-
nou stavbu s velkým množstvím
stavebních objektů procházející
složitým územím. Z důvodu rozlo-
žení finanční zátěže je stavba navr-
žena tak, aby mohla být realizová-
na ve dvou samostatných etapách
výstavby na základě dostupných
finančních prostředků. První etapa
výstavby představuje úsek od za-
čátku úpravy až po spirálovitou
okružní křižovatku v polovičním
profilu kategorie S 24,5 a dále re-
alizaci spojky na ulici Provozní
od okružní křižovatky až po křižo-
vatku ulice Provozní s ulicí Mar-
tinovská. Předpokládané náklady
na první etapu jsou 653,8 mil. Kč
bez DPH. Druhá etapa výstavby
zahrnuje dobudování plného profi-
lu na kategorii S24,5 a pokračová-
ní od okružní křižovatky severním
směrem do křižovatky s ulici Prů-
běžnou. Náklady na druhou eta-
pu stavby jsou 761,4 mil. Kč bez
DPH.
Pokud bude příprava stavby
pokračovat plynulým tempem bez
větších časových prodlev, může
být v příštím roce vydáno územ-
ní rozhodnutí, v roce 2022 potom
stavební povolení a v roce 2024
zpracována dokumentace pro pro-
vádění stavby. Realizace stav-
by by mohla být zahájena v roce
2025 s předpokládaným dokonče-
ní do tří let od zahájení stavby, tj.
v roce 2028.
Hlavní přínosy stavby:
dobudování dopravního skeletu
města,
snížení nehodovosti vozidel
v přetížených úsecích,
snížení doby průjezdu předmět-
nými úseky,
zvýšení bezpečnosti a komfortu
účastníků provozu,
snížení hladiny hluku a exhala-
cí podél ulice Opavská,
vymístění dopravy z centra
čtvrti Poruba,
vybudování potenciální objízd-
né trasy pro ulici Opavská,
vzájemné propojení špatně pří-
stupných území,
posílení rozvojového potencio-
nálu oblasti.
Závěrem
Vzhledem ke stávajícímu vytíže-
ní silniční sítě na území města Os-
travy a předpokladu dalšího rozvo-
je automobilové dopravy je nutné
s předstihem plánovat projekč-
ní přípravu na dobudování klíčo-
vých úseků dopravní infrastruktu-
ry, mezi které stavba „Severního
spoje“ nepochybně patří. Přípra-
va a povolování staveb doprav-
ní infrastruktury trvá velice dlou-
ho a je nutné i přes složitost stavby
nepolevovat v projekčních pracích
a směřovat k realizaci stavby, kte-
rá denně výrazně usnadní život ně-
kolika desítkám tisíc lidí. Pokud se
nalezne politická vůle, odhodlá-
ní odpovědných institucí a v nepo-
slední řadě finanční krytí stavby,
mohli bychom za deset let pře-
střihnout pásku dokončené stavby
„Severní spoj“.
Ing. Martin Staněk
Ing. Jakub Maníček
DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s.