Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 32

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
32
Záměrem – cílem této stavby bylo
zajistit odtok dešťové vody z vel-
kých budov z centra města a tu-
to dešťovou vodu svést – odvést
do stávající kanalizační stoky, kte-
rá je umístěna pod hlavní komuni-
kací a pod tramvajovými kolejemi
v hloubce 7m.
Původně byl projekt navržen
tak, že z předem zhotovené staveb-
ní jámy bude ražen ručním způso-
bem tunel o rozměru 120 x 60 cm
směrem ke stávající stoce a insta-
lované potrubí (kamenina DN 200)
se do stoky napojí – viz skica.
Tento postup – způsob prová-
dění stavby by byl velmi nákladný
a časově náročný. Bylo by potře-
ba mnoho stavební techniky, vel-
ký počet pracovníků a odtěžit vel-
ké množství kubíků zeminy, což
nebylo žádoucí vzhledem k loka-
litě stavby.
Proto i přes velmi složité geolo-
gické podmínky bylo zákazníkovi
navrženo provést pokládku kame-
ninového potrubí DN 200 pomocí
stroje GRUNDOBORE 400.
Vzhledem ke složitým geolo-
gickým podmínkám zákazník na-
šemu návrhu nedůvěřoval. Bylo
proto sjednáno, že firma Tracto-
-Technik ve spolupráci s firmou
INTERGLOBAL DUO stroj
GRUNDOBORE 400 na stav-
bu včetně technika firmy Tracto-
-Technik zapůjčí.
Při nasazení stroje na první vrt
bylo hned jasné, že geologie je zde
velmi nepříznivá – potvrzené před-
poklady.
Přesto se podařilo první vrt
úspěšně dokončit a provrtat se
v požadovaném spádu a směru
do stávající stoky.
Obtížné půdní podmínky
Tam, kde se dnes na ploše téměř
130 ha rozkládá pražské centrum,
musela mít před časy Vltava své
koryto. Při neřízeném šnekovém
Tramvaj, osobní auta, chodci a cyklisté dělají z Národní třídy
nedaleko pražského Národního divadla silně frekventované místo.
Průběh osy kolektoru a trasy vrtu.
Představte si, že v jedné z nejrušnějších ulic v centru Prahy
by měl být částečně omezena automobilová a tramvajová
doprava a místní obyvatelé a podnikatelé by po celé měsíce byly
vystavení stavebnímu hluku a špíně. Na Národní třídě, vzniklé
v r. 1781, v českém hlavním městě Praha, s jejími historickými
budovami hodnými ochrany by to bylo téměř nemyslitelné.
Nové pod starým – zhotovení domovní přípojky metodou šnekového
VRTÁNÍ SE STROJEM GRUNDOBORE 400
vrtání narazili pracovníci na je-
ho pozůstatky ve formě až 15 cm
velkých kamenů v jinak píseč-
ném dně. „Geologické podmínky,
které jsme našli, byly obtížné. Pí-
sek, který nabízel malou stabili-
tu, prostupovaly větší kameny,“
vzpomíná Daniel Grunert z firmy
TRACTO-TECHNIK, který in-
struoval dělníky D&Z o technolo-
gii a zacházení s GRUNDOBORE
400. Znovu a znovu docházelo
ke vzpříčení kamenů ve vrtacích
šnecích. Práce však postupova-
ly mnohem rychleji, než v přípa-
dě postupu, který jinak D&Z po-
užívala.
Metoda šnekového vrtání
nahradí tunelování
Do nasazení metody šnekového
vrtání bylo u D&Z obvyklé pro-
vádět stavby v rámci podobných
stavebních opatření důlním raže-
ním štol, což znamenalo při rych-
losti postupu 20 až 25 cm za den
značnou časovou náročnost. Ales-
poň tolik činila délka postupu při
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...68
Powered by FlippingBook