Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 25

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
25
A jaké kroky by se měly pod-
niknout pro zlepšení stavu ka-
nalizačních poklopů?
Za mě, opravovat, opravovat
a znovu opravovat. Samozřejmě to
není tak jednoduché. Dnes jenom
určit, komu poklop patří, a kdo za-
platí opravu, se zdá být velikým
problémem. Tak například máme
v nějaké obci poklop, který je nut-
ný opravit. Obec řekne, ať to opra-
ví provozovatel, protože jde o běž-
nou údržbu, provozovatel řekne, ať
to opraví SÚSka, protože má ko-
munikaci ve správě a SÚSka vrá-
tí „Černého Petra“ obci, protože to
je její majetek, až tak absurdní si-
tuace mohou nastat. Určitě bychom
se měli vyvarovat chyb z minulos-
ti a při výstavbě kanalizací používat
správné materiály a zejména pak
správné a kvalitní typy poklopů.
Už jsem zmínil v předešlé odpově-
di krizi, kdy jediným a rozhodují-
cím kritériem byla cena díla, a tak
stavební firmy požadovaly nejlev-
nější materiály. No a v oblasti ka-
nalizačních poklopů se začaly pou-
žívat z důvodu ceny ty nejlevnější,
a tak například ve třídě zatížení
D400 se objevily poklopy z tvár-
né litiny lehce překračující hmot-
nost 50kg jenom proto, že některý
z výrobců chtěl získat cenovou vý-
hodu oproti konkurenci, tak se to-
muto trendu začali přizpůsobovat
všichni a výsledkem bylo hromad-
né používání těchto poklopů, s tím,
že nikdo nechtěl slyšet to „bé“, te-
dy upozornění, že tyto poklopy ne-
jsou vhodné do silnic s velkým do-
pravním zatížením, hlavně, že mají
označení D400. A nechci tady uvá-
dět, který výrobce a s jakým typem
poklopu to začal, to všichni vědí,
ale důležité je, že to postupně za-
čali vyrábět všichni. Ale tady bych
ten zásadní problém neviděl, pros-
tě všichni se začali přizpůsobovat
trhu. Problém byl, jak už jsem ří-
kal, zakázku vyhrála nejnižší cena,
materiály dodávaly velkoobcho-
dy rovněž za nejnižší ceny a ni-
kdo to neřešil technicky, počína-
je projektanty a konče investory.
Tak dnes máme v komunikacích ti-
síce poklopů, které sice splňují tří-
du zatížení D400, ale v oblasti dy-
namického namáhání jsou naprosto
nedostačující. A řešíme reklama-
ce, které často neuznáváme z důvo-
du, že se nikdo nezajímal o to „bé“,
hlavně, že měl „dé“ (D400).
Jaká je současná situace, změ-
nil se přístup zainteresovaných?
Nechci říct, že stoprocentně,
určité změny nastávají. Zvyšují se
hmotnosti poklopů, mění se mate-
riály těsnění, atd. Je smutné, že ně-
kteří se snaží vyřešit problém změ-
nou třídy zatížení z D400 na E600.
Jak to myslíte?
To je jednoduché, například
nedávno jsem četl v magazínu
Víkend Mladé Fronty Dnes člá-
nek z placené inzerce, kde „je-
diná profesionální česká firma“
pro zabudování a opravy poklopů
POKLOPSYSTEM s. r. o. (omluv-
te mojí ironii, ale nechápu tu na-
bubřelost o sobě říkat, že jsou je-
diná profi firma, když se jich
vyskytuje na českém trhu nejmé-
ně pět, včetně té naší) preferuje
používání zejména samonivelač-
ních poklopů v třídě zatížení E600
s tím, a nyní budu citovat: „Třída
zatížení E600 znamená zjednodu-
šeně řečeno, že kanál vydrží zatí-
žení 60 tun na jednu nápravu vo-
zidla…“ To zní sice hezky, ale ten
samonivelační poklop E600, který
nabízejí, má ve skutečnosti hmot-
nost cca 77kg, kdy vlastní hmot-
nost víka je cca 44kg. To je přitom
totožná nebo menší hmotnost než
u konkurenčních poklopů ve třídě
zatížení D400. Takže tady nejde
o kvalitativní posun, ale o pouhý
marketingový trik k získání výho-
dy nad konkurencí a zvýšení pro-
dejů. Bohužel na to slyší i lidé,
o kterých si myslíte, že jsou fundo-
vaní, ale asi nejsou, když se nechají
opít rohlíkem. Pořád přeci primár-
ně musí jít o hmotu, kterou do té
vozovky strčíte. Tak například sta-
ré poklopy podle DIN 19584 (ně-
mecká norma) měly hmotnost pro
třídu zatížení D400 cca 180kg a ty
poklopy jsou 30 let zabudované
a slouží dobře dodnes. Vidíte, že
hmotnost je více než dvojnásob-
ná, ano, je nutné uvést, že se jed-
ná o kombinaci šedé litiny a beto-
nu, rovněž pořizovací cena může
být o více jak 30% vyšší, ale vý-
sledek, nemusíte poklop po 4 ne-
bo 5 letech opravovat. A tady je ta
úspora! I když z hlediska našeho
podnikání bychom měli být šťastní
za každý opravovaný poklop.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jaroslav Pospíšil
MB - SVING s. r. o.
Divize Odvodňovací systémy
Modletice 20, 251 70 Dobřejovice
tel.: +420 323 637 041
,
PROFESIONÁLNÍ OPRAVY POKLOPŮ
DT Mostárna, a.s. -
Dolní 100, 797 11 Prostìjov
e-mail:
DT Mostárna, a.s.
Dodavatel ocelových konstrukcí silnièních a železnièních
mostù, vèetnì protikorozní ochrany a montáže
Spoleènost DT Mostárna, a.s. zajišťuje pøedevším
výrobu, povrchovou úpravu a montáž:
silnièních a železnièních mostù
konstrukcí prùmyslové výstavby
lávek, potrubních a kabelových mostù
jeøábových drah
stožárù
konstrukcí technologických zaøízení
konstrukcí obèanské
vybavenosti
budov pro kulturní a zdravotní zaøízení, atd.
Společnost T RAIL, a. s.
je připravena pro Vás zajistit
výstavbu, rekonstrukci a údržbu:
Železničních tratí, výhybek a přejezdů
Zabezpečovacího zařízení na železniční
infrastruktuře
Zabezpečovacího zařízení na vlečkách
Veškerého elektro zařízení a osvětlení
Elektrického ohřevu výměn
Mostů, propustků a opěrných a zárubních zdí
T RAIL a. s.
Nádražní 532/157
702 00 Ostrava - Přívoz
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...68
Powered by FlippingBook