STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
19
Vzhledem k tomu, že veškeré
účinky zatížení přenáší asfalto-
vé pojivo, používají se asfalty tvr-
dé (TSA) či vysoce modifikované
(PmB) ztužené navíc vyšším podí-
lem vápencové moučky (tzv. fille-
ru). Teplota ovzduší při pokládce
litého asfaltu musí být min. -5 °C
při pokládce na vozovkách, na ne-
motoristických komunikacích do-
konce min. -10 °C. Pokud se litý
asfalt použije jako ochrana izolace
mostní konstrukce, nesmí být tep-
lota ovzduší pod bodem mrazu.
Litý asfalt se vyrábí podle harmo-
nizované normy ČSN EN 13108-6
a Ministerstvo dopravy ČR pro prá-
ci s ním vydalo Technické kvalita-
tivní požadavky (Kapitola 8). Nor-
ma ČSN EN 13108 zavádí pro litý
asfalt jakostní třídy I až V, přičemž
v technické dokumentaci stavby by
měl být vždy uveden požadavek
projektanta na tuto jakostní třídu.
Podle zařazení do určité jakostní tří-
dy potom podléhá konstrukční vrst-
va z litého asfaltu specifickému sys-
tému zkoušení (mimo jiné se zjišťuje
číslo tvrdosti a přírůstek čísla tvr-
dosti) a účelu použití.
Ostravská společnost JANKO-
STAV má s výrobou a pokládkou
litých asfaltů více než 25 let zkuše-
ností. První kotel litého asfaltu zde
byl uvařen již v roce 1991. V prů-
běhu let firma provozovala souběž-
ně tři mobilní vařiče litého asfaltu.
Díky svým zkušenostem získala
na Severní Moravě výhradní po-
stavení v pokládce litých asfaltů.
V současné době JANKOSTAV
provozuje formou dceřiné spo-
lečnosti Obalovna Ostrava s. r. o.
obalovnu asfaltových směsí, která
Výroba a pokládka
LITÉHO ASFALTU
Asfaltová směs litého asfaltu (zkratka
MA z anglického Mastic Asphalt)
neobsahuje žádné vzduchové mezery
a nedochází u ní k zaklínění zrn kameniva
– kamenivo zde netvoří kostru jako
u běžné asfaltové směsi. Použití litého
asfaltu je různorodé – od obrusných
vrstev silnic a dálnic přes budování
architektonicky zajímavých chodníků
či trvanlivých a odolných dopravních
a skladovacích ploch až po ochranné
vrstvy izolace mostních objektů.
Ostrava – most na Rudné ulici
umožňuje i výrobu litých asfaltů.
Ty se na rozdíl od běžných asfal-
tových směsí připravují za vyšších
teplot (expediční teplota běžné
směsi je do 180 °C, u litého asfal-
tu okolo 220 °C) a vyžadují delší
přípravu (výkon obalovny je v té
chvíli max. 50 t/h). Cena tuny li-
tého asfaltu je zejména díky vyso-
kému obsahu asfaltu a vyšší tech-
nologické náročnosti poměrně
vysoká, na druhou stranu mají lité
asfalty nejen v dopravním stavitel-
ství své nezastupitelné místo, na-
příklad díky své trvanlivosti.
Pro různé účely použití nabízí
JANKOSTAV směsi:
MA 8 – chodníky a jiné nemo-
toristické komunikace,
MA 11 – ochranné vrstvy izola-
ce na mostech, křižovatky, par-
koviště, silnice a dálnice,
MA 16 – stejné použití jako
u MA 11.
Pro pokládku litého asfaltu dis-
ponuje JANKOSTAV nejen če-
tami vyškolených a zkušených
asfaltérů, ale především potřeb-
nou technikou, kdy najednou mů-
že být k zákazníkovi doveze-
no až 26 tun směsi. Akční rádius
JANKOSTAVu při pokládce li-
tého asfaltu je zhruba do 100km
od obalovny v Ostravě-Kunčicích.
Orlová – mateřská škola
Oprava výtluku na D1 – opravený výtluk
do 24 hodin od zahájení opravy
Frýdek-Místek – rampa
JANKOSTAV s. r. o.
Štěpaňákova 714/31
719 00 Ostrava - Kunčice
tel.: +420 596 237 018
e-mail: