STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
Umístění stavby
Stavba se nachází v železnič-
ní stanici Kuřim, na dvoukolej-
né elektrizované celostátní trati
Odb. Brno-Židenice – Havlíčkův
Brod v obvodu žst. Kuřim v km
cca 17,960 – 19,450. Stavba leží
na trati TEN-T. Původně předpo-
kládaný rozsah stavby zahrnoval
kromě žst. Kuřim i mezistanič-
ní úsek Kuřim – Tišnov. Z důvo-
dů vysokých nákladů na realizaci
stavby byl rozsah stavby reduko-
ván pouze na žst. Kuřim. Název
stavby přitom zůstal zachován.
Účel a cíl stavby
Účelem stavby bylo provést tako-
vé stavební a technologické čin-
nosti a vybudovat taková zaříze-
ní, která by zajistila modernizaci
předmětné železniční stanice s cí-
lem zvýšení rychlosti a kvality
jízdní dráhy.
Cílem stavby bylo zvýše-
ní traťové rychlosti ze stávajících
100 km/h na 120 km/h, zlepše-
ní jízdního komfortu pro cestující,
zajištění vyšší bezpečnosti želez-
ničního provozu, zajištění třídy za-
tížitelnosti D4 a dosažení průjezd-
ného profilu UIC Z-GC.
Rekonstrukcí této stanice do-
šlo ke zlepšení parametrů trati ze-
jména u průjezdných kolejí. Ne-
došlo k rozšíření stavby mimo
stávající rozsah dopravní infra-
struktury.
Náplň stavby
Náplní stavby byla kompletní re-
konstrukce stanice, která zahrno-
vala především:
vybudování nového železniční-
ho svršku a spodku u hlavních
a předjízdných kolejí s návaz-
ností na další koleje ve stanici,
vybudování dvou nových ost-
rovních nástupišť se čtyřmi hra-
nami v normové výšce 550 mm
nad temenem kolejnice,
zastřešení ostrovních nástupišť
(přičemž bylo nutné respektovat
již vybudované výtahy a pro-
dloužený průchod pod tratí),
vybudování zpevněných ploch
kolem
výpravní
budovy
a v prostoru VNVK (veřejné
nakládkové a vykládkové ko-
leje),
zřízení nového SZZ (staničního
zabezpečovacího zařízení),
rekonstrukce trakčního vedení,
rekonstrukce staničního sdělo-
vacího zařízení,
stavební úpravy ve stávající vý-
pravní a technologické budově,
vybudování kabelovodu pro
potřeby sdělovacích, zabezpe-
čovacích a silnoproudých roz-
vodů,
sanace stávajících a nově budo-
vaných umělých staveb,
realizace PHS (protihlukových
stěn) a IPO (individuálních pro-
tihlukových opatření).
Firma SUDOP BRNO, spol.
s r. o. byla zpracovatelem
realizační dokumentace
investiční akce pod názvem
„Zvýšení traťové rychlosti
v úseku Kuřim – Tišnov“.
Investorem zakázky byla
Správa železniční dopravní
cesty, státní organizace.
Projekční práce probíhaly
v roce 2015. Realizace byla
započata po vydání stavebního
povolení začátkem roku 2017.
ZVÝŠENÍ TRAŤOVÉ RYCHLOSTI
v úseku Kuřim – Tišnov
Zastřešení ostrovních nástupišť – před realizací (vlevo) a po realizaci (vpravo)
Nástupiště s protihlukovou stěnou