Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 10

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
10
Pane Šimáčku, značka TBG
Metrostav je Pražanům dobře
známá. Nicméně můžete nám
její aktivity ještě více přiblížit?
Jistě mohu. Společnost TBG
METROSTAV je jedním z největ-
ších výrobců betonu v Praze a je
významná i v kontextu celé Čes-
ké republiky. Hlavní komoditou
je výroba a dodávka betonu pro
stavby v Praze a okolí. Zaměřu-
jeme se hlavně na výrobu kvalita-
tivně náročných typů betonu, které
jsou určené pro významné pro-
jekty dopravní infrastruktury, ad-
ministrativní a bytovou výstav-
bu nebo projekty staveb občanské
vybavenosti. Investujeme mno-
ho prostředků do vývoje nových
produktů a do zkvalitňování na-
šich služeb. Jednou z našich nej-
úspěšnějších zakázek byla dodáv-
ka ultra vysokohodnotného betonu
pro výstavbu lávky pro pěší v Če-
lákovicích u Prahy. Tato stavba
pak získala mezinárodní ocenění
od Amerického betonářského in-
stitutu. Umístila se na prvním mís-
tě ve své kategorii. V kontextu sil-
né mezinárodní konkurence to byl
mimořádný úspěch. Aby to ale ne-
vyznělo, že dodáváme jen na vel-
ké a známé stavby – dodáváme
beton i spotřebitelům, malým sta-
vebníkům i řemeslníkům, kterým
záleží na kvalitě dodaného betonu
a všech souvisejících služeb. Úzce
spolupracujeme také s projektan-
ty a architekty. Zkrátka když ně-
kdo už neví kudy kam, tak se obrá-
tí na nás a my už něco vymyslíme.
I když… ne vždycky – nedávno
nám zrovna jedna paní architekt-
ka poslala skicu nějakého beto-
nového domku s dotazem: „Půjde
to?“… Tak až úplně takhle to zase
neumíme… Potřebujeme přeci jen
trochu více informací. Ale nako-
nec „to šlo“ a domluvili jsme se :-).
Jaký význam má beton pro
další rozvoj našeho hlavního
města?
Beton je a bude nepostrada-
telnou součástí výstavby města.
Je tomu tak všude ve světě. Za-
tím neexistuje jiný takto trvanli-
vý a univerzálně použitelný sta-
vební materiál. V příštích letech
se v Praze začnou opět budovat
významné infrastrukturní projek-
ty, které se nyní připravují. Bude
se dokončovat vnitřní okruh, te-
dy pokračování tunelu Blanka, té-
měř před zahájením je také Radlic-
ká radiála a blízko je také výstavba
trasy D metra a určitě nás čeká ta-
ké dlouho odkládané spojení na le-
tiště nebo oprava či výstavba Li-
beňského mostu. To jsou stovky
tisíc m
3
betonu. Když k tomu při-
počítám ještě intenzivní výstavbu
bytů a administrativních budov,
protože Praha je atraktivní měs-
to pro investory, bude střed Prahy
v nejbližších letech potřebovat ví-
ce než 1 milion m
3
betonu.
V čem je beton jako materiál
specifický, jaké jsou jeho výho-
dy a nevýhody?
Beton je pevný a houževnatý
stavební materiál, který je ale zá-
roveň velmi variabilní. Z betonu
se vytvářejí pevné a stabilní kon-
strukce všemožných tvarů. Proto
se používá při výstavbě infrastruk-
turních projektů, jako jsou dálni-
ce, mosty nebo tunely, stejně tak
jako při výstavbě budov, hal, ba-
zénů nebo rodinných domků. De
facto neexistuje jiný materiál, ze
kterého by bylo možné vyrobit na-
příklad základovou desku budo-
vy, o rozměrech třeba 50 x 50 me-
trů. Z čeho jiného by taková deska
mohla být vyrobena, aby byla bu-
dova dostatečně stabilní a unesla
vlastní i užitné zatížení celé stav-
by? Proto je beton pro výstavbu
v podstatě nenahraditelným mate-
riálem. Výhodou a zároveň nevý-
hodou betonu je to, že na staveni-
ště se dopravuje v čerstvém stavu
– tekutý. V okamžiku smíchání
cementu s vodou okamžitě začne
hydratační reakce a beton tuhne.
Beton a jeho výroba jsou častým a vděčným tématem polemiky
širší laické veřejnosti, občanských iniciativ, ale také politiků
na komunální úrovni. Kritika se často snáší na provoz betonáren
v centrech měst, kde by mnozí raději viděli projekty s jiným,
ekologičtějším typem využití. Zajímalo nás, zdali by se vytlačením
betonáren na periferii měst jejich obyvatelům dýchalo lépe. Spojili
jsme se proto s ředitelem společnosti TBG Metrostav, panem
Ing. Jakubem Šimáčkem, která v centru Prahy provozuje hned dvě
významné betonárny, aby nám i laikům zprostředkoval odborný
pohled na tuto problematiku. Jeho odpovědi nás překvapily.
Naprosto totiž bourají mýty o neekologičnosti provozování
betonáren uprostřed měst.
Betonáři z TBG Metrostav jsou v oblasti ekologie
DÁL, NEŽ BYSTE SI MYSLELI
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny Ing. Jakub Šimáček, ředitel společnosti TBG Metrostav s. r. o.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...68
Powered by FlippingBook