Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 6

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
6
37,2 délky 820m a most o 9 polích
přes potok Tisem v km 34,5 dél-
ky 350m.
Odvodnění dálnice
Dešťové vody ze zpevněné plochy
vozovky dálnice na celém řešeném
úseku 0304 a dle výškových mož-
ností i z křižovatkových větví mi-
moúrovňových křižovatek budou
zachyceny v monolitických žláb-
cích nebo štěrbinových žlabech.
Následně budou vody z uličních
vpustí a štěrbinových vpustí sve-
deny do středové kanalizace.
Součástí stavebních objektů
dešťové kanalizace je ucelený sys-
tém odvodnění vozovky navrže-
né dálnice D3. Hlavním prvkem
odvodnění je středová dešťová ka-
nalizace, do které jsou v místě ša-
chet zaústěny přípojky od vpustí.
Jednotlivé sběrače budou vypou-
štěny do křižených vodních toků
po předchozím vyčištění v dešťo-
vých usazovacích nádržích a s říze-
ným odtokem z retenčních nádrží.
Vliv na podzemní vody
Zvláštní pozornost byla již ve fázi
DÚR věnována možnému ovlivně-
ní stávajících vodních zdrojů v oko-
lí výstavbou a provozem dálnice.
V dosahu vlivu stavby dálni-
ce D3 na úseku 0304 bylo v rámci
Předběžného hydrogeologického
průzkumu evidováno celkem 85
vodních zdrojů, které mohou být
stavbou a následným provozem
dálnice dotčeny. Na všech zdro-
jích byla provedena pasportizace.
Na základě hydrogeologického pa-
sportu trasy, kde je uvedena před-
pokládaná míra ovlivnění jednotli-
vých evidovaných zdrojů, byly pro
potřeby této dokumentace zdroje
zařazeny do čtyř kategorií.
I. kategorie – zdroje, které bu-
dou stavbou s jistotou znehodno-
ceny. Studny jsou přímo v trase
nebo v její těsné blízkosti a budou
fyzicky zlikvidovány.
II. kategorie – zdroje, u nichž
se předpokládá snížení vydatnos-
ti vlivem poklesu hladiny podzem-
ních vod v úsecích hlubokých zá-
řezů silničního tělesa.
III. kategorie – ovlivnění zdrojů
se na základě dostupných znalostí
nepředpokládá, ale nelze ho s jis-
totou vyloučit.
IV. kategorie – ovlivnění zdro-
jů není pravděpodobné, režim pod-
zemních vod nebude stavbou vý-
znamně ovlivněn.
U vodních zdrojů, které jsou
zařazeny do I. a II. kategorie, je
v rámci této dokumentace navrže-
no řešení, které zabezpečí náhrad-
ní zásobování vodou z dostupného
vodárenského zařízení.
Vodní zdroje, u kterých se
předpokládá žádné nebo nevý-
znamné ovlivnění (kategorie III,
IV) budou průběžně sledovány.
V případě, že přes veškerá opatře-
ní k ovlivnění stavbou 0304 dojde,
budou neprodleně provedena ná-
pravná opatření.
Protihluková opatření
Hluková studie byla zpracová-
na jako součást Dokumentace pro
územní rozhodnutí. Zabývá se po-
drobným posouzením výhledové
akustické situace v okolí této no-
vě budované dálnice D3 a předklá-
dá možnosti snížení hlukového za-
tížení u přilehlé zástavby. Jedná se
o návrh protihlukových stěn.
Celkem je navrženo 6 protihlu-
kových stěn. Z toho 5 PHS u tra-
sy dálnice D3 a 1 PHS u přeložky
silnice 1. třídy I/18. Celková dél-
ka uvažovaných protihlukových
stěn je přibližně 2,6km. Dle výpo-
čtů je díky navrženým protihluko-
vým opatřením dodržen hygienic-
ký limit hluku v okolí plánované
stavby dálnice D3 v úseku Václa-
vice–Voračice.
Zemní valy podél dálnice
Na základě projednání s některý-
mi přilehlými obcemi (Václavice,
Chrášťany, Neveklov, Tisem) jsou
v některých vhodných úsecích po-
dél dálnice navrženy zemní valy,
které pomohou odclonit okrajo-
vé zástavby obcí od dálnice. Zem-
ní valy o výškách převážně do 7m
dle závěrů posouzení vlivů stavby
na krajinný ráz vytvoří nové prv-
ky úměrného prostorového členění
krajiny podél dálnice a oddělí ji po-
hledově od okrajů přilehlých obcí.
Stromová a keřová zeleň jejich
vegetačních úprav bude korespon-
dovat se vzrostlou zelení v blíz-
kém okolí. Do zemních valů bude
použita výhradně zemina získaná
v rámci zemních prací stavby.
Postup výstavby dálnice D3
ve Středočeském kraji
Výstavba dálnice by měla podle
současných předpokladů probíhat
v letech 2025–29.
Na rozhraní jednotlivých sta-
vebních úseků, případně u dalších
mimoúrovňových křižovatek, za-
jišťují propojení dálnice D3 a stá-
vajícího tahu I/3 silnice I. nebo II.
třídy, které v případě zprovoznění
pouze dílčího úseku dálnice nejsou
dostatečně kapacitní pro dočasné
vedení provozu hlavního tahu Pra-
ha – České Budějovice. Komuni-
kace (s výjimkou nově budova-
ného přivaděče silnice I/3 – tzv.
„Václavické spojky) navíc prochá-
zejí většími či menšími sídelními
útvary.
Z výše uvedeného důvodu je
nezbytné zprovoznění všech pě-
ti stavebních úseků 0301–0305/I
– najednou jako jednoho funkční-
ho celku.
Vliv stavby na životní
prostředí
Záměr naplňuje dikci přílohy č. 1
kategorie I (záměry vždy podléha-
jící posouzení), položka 9.3 „No-
vostavby, rozšiřování a přeložky
dálnic a rychlostních silnic“ k zá-
konu č.100/2001 Sb. o posuzování
vlivů na životní prostředí, ve znění
pozdějších předpisů.
V roce 2007 bylo zpraco-
váno oznámení dle §6 zákona
č. 100/2001 o posuzování vlivů
na životní prostředí.
V roce 2010 byla zpracová-
na dokumentace podle §8 zákona
č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů
na životní prostředí.
Na základě dokumentace, po-
sudku podle §9 uvedeného záko-
na a veřejných projednání podle
§9 odst. 9 zákona, vyjádření k nim
uplatněných a doplňujících infor-
mací vydalo MŽP ČR 1. 2. 2012 ja-
ko příslušný úřad podle §10 záko-
na č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí a o změ-
ně některých souvisejících zákonů
(zákon o posuzování vlivů na ži-
votní prostředí) v platném znění,
z hlediska přijatelnosti vlivů zá-
měru na životní prostředí souhlas-
né stanovisko k záměru D3 – Stře-
dočeská část (čj.1933/ENV/12).
Úsek stavby 0304 je součástí zá-
padní varianty hodnocené v uve-
dených dokumentech.
Inženýrská činnost
Nedílnou součástí zakázky je rov-
něž inženýrská činnost spočívají-
cí v přípravě podkladů pro vydání
pravomocného rozhodnutí o umís-
tění stavby. Na základě rozhodnu-
tí Ředitelství silnic a dálnic bude
zažádáno o jedno společné územ-
ní rozhodnutí pro stavby 0304
a 0305/I. Inženýrská činnost byla
zahájena v roce 2017.
Petr Hradil
SUDOP PRAHA, a. s.
Olšanská 1a, 130 80 Praha 3
tel.: 267 094 111, 267 094 305
fax: 224 230 316
e-mail:
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...68
Powered by FlippingBook