Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 20

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
20
Skrytá degradace konstrukcí ne-
platila pro stanici metra Skalka.
Ve stanici metra Skalka, která by-
la uvedena do provozu roku 1990,
byly patrné průsaky vody na hur-
diskovém obkladu stěny za kole-
jištěm. Hurdisková stěna byla tak
zdegradována, že se stěna samo-
volně drolila. Viditelné průsaky
vody správně napověděly, že stá-
vající hydroizolace byly poškoze-
né, a bylo nutno navrhnout sanace
a modernizace degradovaných po-
vrchových konstrukcí.
Projektové práce začaly pro-
bíhat již od července roku 2014.
Projekt byl zpracováván a průběž-
ně konzultován ve spolupráci s in-
vestorem modernizace Dopravním
podnikem hl. m. Prahy a. s. a pro-
váděcí dokumentace byla zpraco-
vávána pro společnost Hochtief
CZ a. s., která přispěla svou zkuše-
ností při realizaci.
Stanice metra Skalka na trase
metra A je situována v místě kří-
žení provozované spojky do de-
pa Hostivař s ulicí Na Padesátém.
Nachází se na Praze 10, v městské
části Strašnice. Stanice byla budo-
vána za provozu, což ovlivnilo dis-
pozice stanice i kolejového řešení
obratů. Před stanicí Skalka je umís-
těna jednoduchá kolejová spojka
pro obrat souprav. Stanice je hlou-
bená, mělce založená v hloube-
né jámě. Je řešena jako sloupová
s jedním podzemním vestibulem.
Nástupiště je s vestibulem propoje-
no ze svého středu dvěma pevnými
schodišti, z vestibulu do podchodu
vedou dva eskalátory a pevné scho-
diště pro sestup. Z úrovně podcho-
du na terén vede čtveřice pevných
schodišť a dvojice ramp. Povrcho-
vé objekty, ač rozděleny komuni-
kací Na Padesátém, jsou kompo-
zičně propojeny výrazným prvkem
přístřešků, tvořených akrylátový-
mi světlíky na lehké ocelové kon-
strukci. Stanice leží 11,2m pod
úrovní terénu. Délka stanice včet-
ně kolejové spojky je 190m. Celá
stanice je výškově členěna na úro-
veň nástupiště (UN), úroveň vesti-
bulu (UV), úroveň nad vestibulem
(UNV – pouze služební místnosti)
a úroveň terénu (UT). Dále nesmí-
me opomenout prostor v části ves-
tibulu, schodišťový prostor, pro-
pojující úroveň vestibulu a úroveň
podchodu. Architektkou stanice je
Ing. arch. Alena Martínková, kte-
rá během projektování byla za-
neprázdněna jinými projekty, ale
i přesto na modernizaci spolupra-
covala.
Modernizace byla provede-
na citlivě, aby nenarušila stávají-
cí nezaměnitelný vzhled stanice.
Obklady stěn za kolejištěm by-
ly původně řešeny různobarev-
nými keramickými glazovanými
tvarovkami Hurdis, které se dosta-
ly v průběhu provozování stanice
do značně zdegradovaného stavu.
Pražské metro je v provozu
od května roku 1974 a k dnešnímu
dni čítá 61 stanic. Dopravní podnik
o stanice pečuje průběžnou
údržbou a vynakládá velké úsilí
na chod jednotlivých stanic.
Některé stanice jsou vlivem
silných průsaků spodních vod
zdegradovány korozí. Koroze často
není na první pohled viditelná,
jelikož jsou často zasažená místa
skryta pod stěnou za kolejištěm,
nad podhledem, či za kamenným
obkladem stěn. Dopravní podnik
průběžně monitoruje stav stanic
a každý rok vynakládá finance
na kompletní modernizace
vybraných stanic. Na přelomu roku
2017/2018 byly modernizovány
například stanice Jinonice, Skalka,
Muzeum a Dejvická.
MODERNIZACE STANICE METRA SKALKA
Nástupiště modernizované stanice
Nové eskalátory stanice
Nový vzhled přístřešků na terénu
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...68
Powered by FlippingBook