STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
26
Cílem předmětné studie by-
lo nalézt průchodnou, technic-
ky realizovatelnou a ekonomicky
nejefektivnější variantu severový-
chodního obchvatu města Hranice.
Trasa severovýchodního obchva-
tu je zanesena do územně plánova-
cí dokumentace jako veřejně pro-
spěšná stavba. Studie s ohledem
na řešení majetkoprávních vztahů
a návrh optimálního řešení nemu-
sela respektovat koridor zpracova-
ný ve schválené územně plánovací
dokumentaci.
Tranzitní a cílová doprava je
dosud směrována jediným funkč-
ním podjezdem pod železnicí skr-
ze obytné čtvrti města. Obchvat
s novým přemostěním železnice
převede podstatné množství těž-
ké dopravy mimo zastavěné území
a zlepší podmínky života obyvatel
ve městě. Synergickým efektem
bude splnění požadavku na napo-
jení území průmyslových areálů
v okolí obchvatu a lepší obsluž-
nosti výrobních ploch.
Zájmové území pro návrh va-
riant severovýchodního obchva-
tu je prostorově vymezeno silnicí
II/440 (ulice Potštátská) ze seve-
rozápadní strany a silnicí I/47 (ul.
Bělotínská) z jihovýchodní strany
řešeného území. Ze severu je úze-
mí ohraničeno plánovanou trasou
vodní cesty Dunaj – Odra – Labe
a navrhovaným koridorem vyso-
korychlostní tratě VRT. Trasa ob-
chvatu je z obou stran limitována
plochami průmyslových areálů.
Dominantním prvkem v území je
železniční stanice s nákladovým
nádražím a soustavou vleček. Za-
čátek stavby obchvatu je umístěn
na silnici II/440 do prostoru me-
zi severní částí Hranice I – Město
(zahrádkářské kolonie) a jižní částí
městské části Hranice III – Velká.
Trasa obchvatu pokračuje východ-
ním směrem, kde se jihovýchodně
stáčí přes těleso železnice č. 270
k ulici Tovární, přes nivu říčky Lu-
dina a dále v souběhu s železniční
tratí č. 280 se napojuje na ulici Bě-
lotínská jako silnici I/47. Obchvat
je ukončen okružní křižovatkou,
která je situována jihozápadně
od křížení silnice I/47 s železnič-
ní tratí č. 280. Stavba ve všech va-
riantách kříží mimoúrovňově že-
lezniční trať č. 270 Česká Třebová
– Přerov – Bohumín. Při zásahu
do kolejiště a řešení výluk během
stavby obchvatu se předpokládá
souběžná stavební činnost při rea-
lizaci modernizace železniční sta-
nice Hranice na Moravě a v rámci
přestavby trati č. 280.
Během zpracování studie bylo
vypracováno pět variant, z nichž
čtyři byly prověřovány v průbě-
hu projekčních prací a projednává-
ní. Pátá varianta jako výsledná (viz
fotografie) byla zpracována na zá-
kladě vyjádření dotčených orgánů
a připomínek města ke zmíněným
čtyřem variantám. Technické řeše-
ní obchvatu vychází ze zadání, kte-
ré požadovalo zpracovat jednotlivé
varianty v závislosti na typu ko-
munikace tedy silnice II. třídy ver-
sus místní komunikace. Pro silnici
II. třídy odpovídá navrhované ře-
šení kategorii S 7,5/60, pro míst-
ní komunikaci odpovídá typu příč-
ného uspořádání MS 10,4/7,5/50.
Rozdíl v šířce dopravního prosto-
ru obou komunikací je dán tím, že
v případě místní komunikace je
v přidruženém dopravním prostoru
vedena souběžná smíšená stezka
pro pěší a cyklisty. U silnice dru-
hé třídy je smíšená stezka vedena
samostatně mimo těleso komuni-
kace. Vedle hlavní trasy patří mezi
významné objekty:
Silnice II/440 Potštát – Hranice je součástí silniční sítě Olomouckého kraje a propojuje silnici II/440 z Potštátu na silnici I/47 a I/35
(E 442). Z hlediska dopravního významu se jedná o silnici regionálního významu, která slouží zároveň jako dálniční přivaděč na dálnici
D1. Silnice I/47 je silnice I. třídy spojující Přerov a Fulnek. Jedná se o pozůstatek původně mnohem delší silnice spojující Brno
a Ostravu, která je postupně nahrazována souběžně vedenými úseky dálnice D1 (dříve D47) a převáděna do kategorie nižších tříd.
HRANICE - SEVEROVÝCHODNÍ OBCHVAT
(TES + ÚS)