STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
31
rým je SŽDC, dokončuje výběrové
řízení na zhotovitele stavby, která
bude přibližně za měsíc zahájena.
Významnou zkušeností pro na-
še silničáře jsou bezesporu práce
na zakázce slovenské dálnice D1
Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná
Skala. Za opravdu zajímavou po-
važuji spolupráci a výměnu zkuše-
ností s rakouskou nadnárodní pro-
jekční společností ILF Consulting
Engineers, ale např. také porovná-
ní slovenského a českého prostředí
výstavby dálničních staveb.
V městském prostředí jsme pak
úspěšně dokončili komunikační
propojení ulice M. Horákové s uli-
cí Strakonickou v Českých Budě-
jovicích. Zde jsme zažili i to, k če-
mu jsou naše projekty určeny, tedy
realizaci díla. Při výkonu autorské-
ho dozoru jsme mohli pozorovat,
jak stavba vzniká a s jakým pro-
blémy se občas musíme při reali-
zaci vypořádat.
Stavbou, na kterou lze uplat-
nit první věta z odpovědi na před-
chozí otázku, je most v Ličově.
O jakou stavbu se jedná?
Most převádí silnici II/154 přes
koryto stálé vodoteče řeky Černá
mezi městem Kaplice a Benešov
nad Černou u obce Ličov. Původní
most z roku 1956 je nahrazen no-
vou nosnou konstrukcí s využitím
části původní spodní stavby. Jed-
ná se o dvoupolový most o délce
30m. Ačkoliv přípravě a průzkum-
ným pracím věnoval investor (Jiho-
český kraj) i projektant důslednou
péči, narazil zhotovitel na těžký ka-
menný zához přímo pod základem
demolovaného pilíře, což zkompli-
kovalo zakládání mostu. Drobnou
úpravou RDS a postupu prací jsme
problém vyřešili a most byl nedáv-
no uveden do provozu.
Zmíníte také některé z va-
šich železničních projektů?
Z železničních akcí se zaměřím
na jednu z našich prvních zaká-
zek – rekonstrukci traťového úse-
ku Přibyslav – Pohled, kterou jsme
zpracovali ve stupni přípravné do-
kumentace, tj. dokumentace pro
územní rozhodnutí.
Předmětem stavby je rekon-
strukce stávající železniční trati
v mezistaničním úseku Přibyslav
– Pohled na trati Brno – Havlíč-
kův Brod – Kolín. Trať je celostát-
ního významu pro dálkovou osob-
ní i nákladní dopravu. Celkem se
jedná o rekonstrukci bezmála 9km
tratě zahrnující železniční stanice
Přibyslav a Pohled, dále 20 mos-
tů a 17 propustků. Hlavním cílem
stavby je zvýšení traťové rych-
losti tak, aby se trať stala podstat-
ně atraktivnější z hlediska osobní
i nákladní dopravy. V ŽST Přiby-
slav jde o vybudování dlouhých
předjízdných kolejí pro možnost
křižování nákladních kolejí.
Tato akce nám v počátcích fun-
gování naší společnosti ukázala, že
jsme schopni komplexně zpraco-
vávat, koordinovat a úspěšně do-
končit i rozsáhlé a časově nároč-
né zakázky.
Další z velkých železničních
zakázek je revitalizace a elektriza-
ce trati Oldřichov u Duchcova (mi-
mo) – Litvínov. Zmíněnou stavbu
jsme řešili ve stupni projekt stav-
by, tzn. projektové dokumenta-
ce pro stavební povolení a realiza-
ci stavby. Délka řešeného úseku je
téměř 12km s řadou inženýrských
objektů. Specifikem stavby je ře-
šení velmi složitých geotechnic-
kých úloh v náročném prostředí
a při zajištění podmínek provozu
na trati i v průběhu rekonstrukce.
V úvodu jste se dotkli i pro-
jektů pozemních staveb. Které
byste zdůraznili?
Z oblasti pozemních staveb si
dovolím jmenovat návrh rekon-
strukcí výpravních budov – např.
Kolín, Drahotuše, Horní Bříza, Tře-
bíč, Šternberk, Hluboká nad Vlta-
vou. Každá z budov je specifická,
při rekonstrukcích, resp. již ve fá-
zi provádění stavebnětechnického
průzkumu, narážíme na skryté pro-
blémy a vady budov, o kterých ani
samotní správci a vlastníci objektů
nemají a objektivně nemohou mít
povědomí. Ukazuje se, jak důleži-
té jsou průzkumné a přípravné prá-
ce pro správné zhodnocení rozsahu
dalších prací a optimální a ekono-
micky efektivní návrh rekonstrukce.
Jakým směrem hodláte roz-
víjet vaši projektovou kancelář
a jaké jsou plány pro nadcháze-
jící období?
Poté, co jsme v roce 2018 za-
ložili pobočku v Brně, plánujeme
na podzim tohoto roku otevřít další
dvě pobočky v Pardubicích a Čes-
kých Budějovicích. Současně by-
chom rádi rozvíjeli naši společnost
směrem k našim východním sou-
sedům na Slovensko, kde bychom
nejpozději v lednu 2019 chtěli ote-
vřít naši sesterskou kancelář.
Stejně tak jako ostatní firmy
v oboru se v současné době po-
týkáme se získáváním kvalifiko-
vaných zaměstnanců. I přesto se
nám ale daří firmu dále rozvíjet.
V pětiletém horizontu bychom rá-
di dosáhli hranice 100 projektan-
tů. Chtěli bychom se začít zabývat
projekty VVN a VN, hodláme se
také soustředit na technické dozo-
ry investora.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jiří Zahradnický
SAGASTA s. r. o.
Novodvorská 1010/14
142 00 Praha 4
tel.: +420 261 344 100
e-mail:
Most v Roudnici nad Labem
Pražský Semmering