Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 40

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
40
Proč potřebujeme dostavbu
„Severního spoje“?
Ostrava, město na soutoku řeky
Odry a Ostravice, řeší v posled-
ních letech jako každé větší měs-
to narůstající počet automobilové
dopravy a komplikace s tím spoje-
né. Doprava ve směru jih – sever je
v Ostravě převedena po dostatečně
kapacitní dálnici D1, významných
silnicích I/58, I/56, II/647, II/477
a dalších silnicích a místních ko-
munikacích. Oproti tomu tah západ
– východ spojují přes dopravní ba-
riéry řeku Odru, dálnici D1 a hlavní
železniční trať č.270 (Přerov – Bo-
humín) pouze tři stávající komuni-
kace. Silnice I/11 na ulici Rudná,
silnice I/56 na ul. Hlučínská a silni-
ce II/479 na ulici Opavská. Zatím-
co silnice I/11 a I/56 slouží zejména
pro tranzitní dopravu protínající ce-
lý Moravskoslezský kraj od západu
až na hranice se Slovenskem, silni-
ce II/479 slouží především pro za-
jištění vnitroměstské dopravy me-
zi centrem města a průmyslovými
zónami Ostravy s převážně poby-
tovými čtvrtěmi Poruba, Martinov,
Pustkovec, Svinov a Třebovice.
Tato osmdesátitisícová aglomera-
ce města představuje 25% všech
obyvatel Ostravy a každý den, ze-
jména ve špičkových hodinách, na-
plno vytěžuje silnici II/479. Kapa-
cita na hraně únosnosti komunikace
se projevuje zejména v křižovatce
„U Vodárny“, tj. se silnicí II/647
na ul. Mariánskohorská. Dalším
problémovým místem je fakt, že
v případě uzavření silnice II/479
během její rekonstrukce není mož-
ná žádná adekvátní objízdná trasa.
O tom se Ostravané mohli přesvěd-
čit v minulých letech například při
rekonstrukci „Svinovských mos-
tů“, která způsobila značné doprav-
ní komplikace. Výstavbou „Sever-
ního spoje“ dojde k převedení části
dopravní zátěže z přetížené silni-
ce II/479 a tím ke zvýšení plynu-
losti dopravy, snížení nehodovosti,
ke zkrácení dopravních vzdálenos-
ti a ke snížení nákladů na cestovní
čas. Dokončení „Severního spoje“
zlepší životní podmínky obyvatel
žijících podél ulice Opavské a od-
vede část dopravy mimo centrum
městské části Poruba.
Trasa komunikace
Komunikace „Severní spoj“ by-
la stavebně rozdělena na dva sa-
mostatné úseky. První již realizo-
vaný úsek propojuje dálnici D1
s významnou silnicí II/647 na ul.
Mariánskohorské a byl uveden
do provozu v roce 2009. Tento
úsek slouží v současné době jako
jedno ze tří napojení centra města
Ostravy na dálniční tepnu a končí
provizorním zaslepením za západ-
ní deltovitou větví mimoúrovňové
křižovatky v km 357 dálnice D1.
Svého plného významu, ale ko-
munikace „Severní spoj“ dosáhne
až po dobudování druhého úseku.
Ten se plynule směrově i výško-
vě napojuje na stávající stav a pro-
bíhá volným terénem pod kopcem
Hladový Vrch souběžně s řekou
Opavou do km cca 1,269, kde je
navržena čtyřramenná spirálovi-
tá okružní křižovatka. V místě kři-
žovatky dochází k rovnocenné-
mu rozdělení dopravního proudu
na severní a západní větev. Sever-
ní větev vede mimoúrovňovým
křížením ulice K Vodě, přes býva-
lý areál skleníků, stáčí se severo-
západním směrem mostem přes ře-
ku Opavu a železniční trať č. 321
(Ostrava – Opava) k areálu Do-
pravního podniku Ostrava, kde po-
dél severní strany oplocení areá-
lu pokračuje přes zahrádkářskou
kolonii až k nové průsečné křižo-
vatce Martinovská x Severní Spoj
x Průběžná. Západní větev vede
od okružní křižovatky také mos-
tem přes řeku Opavu a železnič-
ní trať, prochází přes areál bývalé
ČOV a rekonstruovaným úsekem
na ulicí Provozní pokračuje ke kři-
žovatce Martinovská x Severní
spoj x 1. ČSL armádního sboru.
Základní technické parametry
Komunikace je navržena tak, aby
hlavní úsek silnice splnil požadav-
ky na MK i silnici II. třídy v prů-
jezdním úseku. Hlavní trasa ko-
munikace je navržena jako místní
komunikace funkční skupiny B
(sběrná komunikace) s převládají-
cím dopravním významem s čás-
tečným omezením přímé obsluhy
a vyloučením pěšího provozu. Ka-
tegorie komunikace je od dálnice
D1 po okružní křižovatku v defi-
nitivním stavu S 24,5, tzn. směro-
vě rozdělená čtyřpruhová komu-
nikace. Od okružní křižovatky,
v které dojde k rozdělení doprav-
ního proudu, je navržena kategorii
S 9,5. Po dobudování „Severního
spoje“ bude tato silnice zařazena
mezi silnice II. třídy jako silnice
II/469 v nové trase. Stávající sil-
nice II/469 na ul. Martinovské bu-
de převedena do systému místních
komunikací. Poloha „Severní-
ho spoje“ respektuje také cílovou
koncepci silnice II/469 směrem
na Hlučín přes Děhylovské sedlo
podél Hlučínských jezer.
Trasa „Severního spoje“ pro-
chází převážně nezastavěným úze-
mím a v místech napojení na stáva-
jící dopravní infrastrukturu na ulici
Provozní a Průběžná také intravilá-
nem. Celková délka hlavních úse-
ků nových komunikací je přes
3800m, délka úpravy ostatních do-
tčených silnic a místních komuni-
kací je 3250m. Je řešeno 7 křižova-
tek, z toho 2 okružní a 4 křižovatky
řízené světelným signalizačním za-
řízením. Jsou navrženy chodní-
ky a cyklostezky v celkové dél-
ce 3050m a související polní cesty
v délce 1800m. Součástí stavby je
také vybudování přestupního uz-
lu tramvaj – autobus na ulici Mar-
tinovské, veřejné osvětlení v intra-
vilánových částech stavby a návrh
kamerového systému na vybraných
Počet stavebních objektů: 175
Hlavní trasa
Délka hlavní trasy
3800 m
Kategorie
S 24,5 dl. 1260 m
S 9,5 dl. 2540 m
Ostatní komunikace
MK a navazující silnice 3250 m
Chodníky a cyklostezky 3050 m
Polní cesty
1800 m
Křižovatky
Počet křižovatek
7
Okružní křižovatky
2
Křižovatky řízené SSZ 4
Mostní objekty
Počet mostů
7
Celková délka přemostění 673 m
Nejdelší most
314 m
Opěrné zdi
580 m
Realizační náklady
1,415 mld. Kč bez DPH
SEVERNÍ SPOJ V OSTRAVĚ
Dobudování významné dopravní tepny
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...68
Powered by FlippingBook