Stavební a investorské noviny - 4 / 2018 - page 30

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
30
Přestože firma působí v oboru re-
lativně krátce, již nyní se může po-
chlubit řadou velmi zajímavých
projektů. Protože jsme se chtě-
li dozvědět více informací, požá-
dali jsme na konci dubna o rozho-
vor ředitele firmy Ing. Jiřího Čurdu
a ředitele atelieru mostních a sil-
ničních staveb Ing. Víta Hoznoura.
Mohli byste úvodem říci pár
slov k počátkům a vývoji vaší
společnosti?
Letos jsou tomu 2 roky, co
společnost SAGASTA vstoupila
na český trh v oblasti projektová-
ní dopravních staveb. Naši činnost
jsme zahájili se skupinou cca pat-
nácti projektantů. K dnešnímu dni
ve společnosti pracuje okolo šede-
sáti kmenových zaměstnanců pů-
sobících v oblasti silničních, že-
lezničních, mostních a pozemních
staveb, přičemž firma kontinuál-
ně roste.
Odkud pochází název firmy
SAGASTA?
Práxedes Mateo SAGASTA
byl významným španělským mi-
nisterským předsedou, svobodným
zednářem a politikem působícím
ve Španělsku koncem 19. století.
Původním povoláním byl však do-
pravním inženýrem silnic, železnic
a přehrad. V Madridu je po něm
pojmenována jedna z hlavní tříd.
Jak je vaše společnost členě-
na a jaké je její hlavní zaměře-
ní? Co můžete nabídnout inves-
torům?
S ohledem na hlavní zaměření
činnosti společnosti je firma roz-
dělena na dva samostatné ateliéry
- Ateliér železničních a pozemních
staveb resp. Ateliér mostních a sil-
ničních staveb.
Hlavní činností naší firmy je pro-
jektování a inženýring dopravních
staveb, konzultační služby, analý-
zy a expertní posudky, ekonomické
hodnocení a veškeré činnosti souvi-
sející s přípravou dopravních staveb.
Investora dokážeme doprová-
zet od zahájení přípravy projektu až
po vlastní realizaci ukončenou autor-
ským dozorem a kolaudací stavby.
Na jaké projekty se soustře-
díte nejvíce a jaké jsou vaše vý-
hody?
Těžištěm naší činnosti jsou pro-
jekty v rámci České republiky. Sou-
středíme se zejména na hlavní dva
investory dopravních staveb, který-
mi jsou Správa železniční doprav-
ní cesty (SŽDC) a Ředitelství silnic
a dálnic ČR (ŘSD), dále pak na kra-
je a obce napříč celou republikou.
Jsme multidisciplinární kan-
celáří, takže si dokážeme poradit
s projekty v rámci všech profesí,
včetně doplňujících technologic-
kých profesí a inženýringu. Jsme
moderní společností s efektivním
a pružným řízením, která je schop-
na operativně a v daném čase za-
jistit náročné požadavky investorů.
V čem vidíte největší úskalí
přípravy liniových staveb?
Problémů v tomto ohledu vidí-
me celou řadu. Od dlouhého pro-
cesu zadání projektu projekč-
ní společnosti přes majetkoprávní
přípravu, průtahy při povolovacích
řízeních s ohledem na životní pro-
středí (EIA), námitky různých ob-
čanských sdružení, odvolávání se
k ÚOHSu, nekoncepční přípravu
státu a konče politizací prostředí.
Mohli byste čtenářům při-
blížit nejzajímavější silniční
a mostní projekty z poslední
doby? Čím byly specifické a ná-
ročné?
Zpracováváme desítky nároč-
ných zakázek a v řadě případů se
ukazuje, že není malých projek-
tů. Často lze i u menších, na první
pohled jednoduchých akcí, narazit
na složité úlohy.
Velice zajímavým projektem
je například rekonstrukce mostu
v Roudnici nad Labem. Jedná se
o příhradovou konstrukci mostu
z počátku 20. století. Most vyka-
zuje řadu závad plynoucích z jeho
stáří a způsobu řešení detailů v do-
bě jeho návrhu. Vzhledem ke sta-
vebnímu stavu má značně omeze-
nou zatížitelnost. Most je jediným
přístupem do města přes Labe
a zároveň přímo vstupuje do pa-
mátkové zóny města. Z hlediska
současných požadavků na dopravu
je most nevyhovující i z hlediska
šířkového uspořádání. Kromě au-
tomobilové dopravy je velmi frek-
ventován jak cyklistickou tak pěší
dopravou. V rámci návrhu tech-
nického řešení rekonstrukce jsme
zpracovali řadu variant, ze kte-
rých investor, kterým je Ústecký
kraj, vybral po zhodnocení všech
parametrů návrh opravy stávající-
ho mostu. V tuto chvíli pokračují
práce na dokumentaci pro staveb-
ní povolení.
Další velmi zajímavou mostní
stavbou je rekonstrukce mostu
na tzv. pražském Semmeringu.
Objekt mostu v km 4,355 trati
Praha Smíchov – Hostivice je pa-
mátkově chráněn a přemosťuje lo-
kální železniční trať Smíchov-Rud-
ná-Beroun, Hlubočepskou ulici
a Dalejský potok. Při provedení
stavebně technického průzkumu
jsme zjistili mimo jiné, že dochá-
zí k průniku vody v jednotlivých
obloucích nosné konstrukce. Sou-
časně s tím jsou vyplavovány vaz-
né složky malty a vápenné zdicí
prvky. Spáry jsou ve větším rozsa-
hu vypadané, přičemž jsou částeč-
ně pouze povrchově vyspárovány.
Lokálně dochází k rozpadu jednot-
livých zdících prvků a při vyšším
nasycení vodou značně klesá pev-
nost použitých materiálů (pískovec
a vápenec). Navržena je komplex-
ní rekonstrukce a sanace mostního
objektu. V tuto chvíli investor, kte-
V pětiletém horizontu bychom rádi
DOSÁHLI HRANICE 100 PROJEKTANTŮ
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny
ředitel společnosti SAGASTA, s. r. o. Ing. Jiří Čurda
Nezávislá inženýrská konzultační firma SAGASTA, s. r. o. byla
založena v roce 2015 v Praze. Její profesní aktivita je zaměřena
na různé stavební inženýrské oblasti, kterým vévodí zejména
obory dopravních staveb. Dále se zabývá územním plánováním,
geodetickými a geologickými pracemi, ale i projektováním
pozemních staveb.
Ing. Jiří Čurda
Ing. Vít Hoznour
Most na silnici II/154 u obce Ličov
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...68
Powered by FlippingBook