STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
21
Ve stěně za kolejištěm se zača-
ly objevovat průsaky, které kera-
mické obklady zcela zničily. Sana-
ce průsaků byla jedním z hlavních
důvodů, proč stanici zmodernizo-
vat. Nový vzhled stěny za kole-
jištěm byl vytvořen ve spoluprá-
ci s Institutem plánování a rozvoje
hl.m. Prahy, kdy bylo dohodnuto,
že nová stěna za kolejištěm bude
vizuální replikou původní stěny.
Byl použit nový kovový materiál
odolný proti průsakům a také tech-
nické možnosti barev modulového
nového materiálu. Stěna za kole-
jištěm byla realizována v nočních
výlukách metra, aby nebyl přeru-
šen provoz stanice. Ve stěně za ko-
lejištěm byly provedeny rozsáhlé
sanace průsaků, včetně pojistných
řízených svodů do kolejiště.
Sanace průsaků vody byly
v podstatě řešeny ve všech úrov-
ních stanice. Pro sanaci průsaků
se použila systematická injektáž
vhodnou polyuretanovou těsnicí
hmotou do vrtů. Postupně se poda-
řilo zasanovat vodu, případně prů-
sakovou vodu vehnat do míst, kde
bylo možné odtok vody řešit. Kvů-
li průsakům vody musela být zasa-
nována i stěna v úrovni propojující
vestibul s podchodem. U stěny při-
lehlé k hlavnímu schodišti byl de-
montován kompletní obklad mra-
moru. Stěna byla zasanována a byl
proveden předsazený obklad s ří-
zenými skrytými žlaby. Pro před-
sazenou stěnu byl zvolen nový
mramorový obklad Kanfanar, kte-
rý je použit v ostatních prostorech
stanice (kromě nástupiště, kde je
použit mramor Maljat). Po prove-
dení předsazení stěny není vidět
rozdíl mezi novým a starým mra-
morem, a předsazená stěna tak za-
padá do konceptu původní stani-
ce. Díky zkušenému dodavateli
kamenných obkladů a dlažeb bylo
možné vyměnit stávající poničené
obklady a dlažbu, aniž by cestují-
cí poznali přechod mezi novými
a starými dlaždicemi.
V rámci modernizace stanice
byla provedena i kompletní výmě-
na stávajících eskalátorů za nové
eskalátory, vedoucí z úrovně pod-
chodu do úrovně vestibulu. Mo-
dernizace stanice probíhala za pl-
ného provozu s lokálními zábory,
a tak se cestující mohli na krátkou
dobu přesvědčit, že eskalátory jsou
v této stanici zcela nezbytné.
Druhotným důvodem komplet-
ní modernizace stanice bylo nové
řešení stávajícího osvětlení, které
začínalo být v neudržitelném sta-
vu. Původní osvětlení bylo vyrobe-
no ve firmě Stavokonstrukce a by-
lo tvořeno svítidly v korýtkách,
která byla zcela zakomponována
do kazetového podhledu, jenž byl
také ve špatném technickém stavu.
Z těchto důvodů bylo nutné navrh-
nout nový podhled. Nový podhled
a systém osvětlení byl ovlivněn
požadavkem na sdružené osvět-
lení při realizaci, kdy muselo být
v provozu stávající i nové osvět-
lení. Orientace os osvětlení ce-
lé stanice bylo otočeno o 90° a byl
navržen podhled s integrací nové-
ho osvětlení. Po úpravě podhledu
na světlejší odstín nyní působí celá
stanice prostorněji a stávající mra-
morové obklady, včetně umělec-
ké mozaiky, více vynikají (umě-
lecké dílo je od akad. malíře Jana
Grimma a je tvořeno skleněnou
mozaikou s jemným motivem vá-
žek a motýlů; je začleněno do stá-
vajícího mramorového obkladu
Kanfanar, kterým skleněný obklad
„prorůstá“). Rastry nových lame-
lových podhledů jsou záměrně ne-
pravidelně prostřídány a ve sta-
tické, téměř ortogonální stanici
působí živelně.
Z důvodů výměny podhle-
dů a celého zesvětlení stanice by-
la z designového hlediska změně-
na stávající oranžová barva (RAL
7550 – návěsní oranžová) na čer-
nošedou barvu (RAL 7021). No-
vě navržená barva více kontrastuje
s novými podhledy. Jedná se o ná-
těr stávajících vertikálních obkla-
dů, stávajících zábradlí a madel.
Architektonický ráz stanice je
velice specifický díky využití ne-
rezového obkladu. Tento archi-
tektonický záměr byl zachová-
ván i při modernizaci. Byl použit
leštěný nerez pro všechny sloupy
ve vestibulu a leštěný nerez s do-
datečným zmatněním v prosto-
ru nástupiště. Dodatečné zmatně-
ní sloupů bylo provedeno proto,
aby vysoký lesk neoslňoval stroj-
vedoucí vlakových souprav.
Dále byla v rámci moderniza-
ce provedena repase laviček, kte-
ré byly natřeny jednotným odstí-
nem RAL 7021, byla vyměněna
bezpečnostní hrana nástupiště, by-
lo repasováno zábradlí, repasová-
ny dveře obložené nerezovým ob-
kladem Zukov, byly provedeny
nové ochranné nátěry stávajících
konstrukcí, nový informační sys-
tém stanice, modernizace sdělova-
cích zařízení, byla modernizována
vzduchotechnika stanice i míst-
nosti přepravního manipulan-
ta, byly vytvořeny nové místnos-
ti s protipožární ochranou nových
rozvaděčů, byla provedena výmě-
na služebního zábradlí a nové ka-
belové rozvody stanice.
Součástí modernizace stani-
ce byly i úpravy na povrchu a pře-
devším kompletní moderniza-
ce přístřešků. Přístřešky navazují
na parkové úpravy okolí, z těch-
to důvodů byl zvolen nový nátěr
stávající ocelové konstrukce (prů-
vlaků a sloupů) na černošedou bar-
vu (RAL 7016). Tato konstrukce
je výrazná v okolní zeleni a záro-
veň kontrastuje s novým nátěrem
nosné konstrukce štětovnic, kte-
rá je v bílém odstínu (RAL 9010).
Všechny světlíky přístřešků (byly
velice poškozené) byly nahrazeny
novými polykarbonátovými světlí-
ky bílé, lehce matované barvy.
Veškeré nové materiály či prv-
ky interiéru navazovaly na původ-
ní architektonický záměr stani-
ce a byly navrhovány s ohledem
na moderní trendy a design, ale
i s ohledem na požadavky objed-
natele, požadavky pražského met-
ra, na aktuální předpisy, s ohledem
na nadčasovost a především s vy-
sokým požadavkem na životnost.
Ing. arch. Jiří Škrábek
METROPROJEKT Praha a. s.
I. P. Pavlova 1786/2, 120 00 Praha 2
tel.: 296 325 152
Nástupiště modernizované stanice