Stavební a investorské noviny - 4 / 2019 - page 51

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
51
Naštěstí vývoj nových produk-
tů i technologií pokračuje ta-
ké v oblasti silničních a lini-
ových staveb. Příkladem může
být technologie zvaná
micro-
trenching
. Jedná se o efektiv-
ní, snadné a úsporné řešení pro
zafrézování optického kabelu
ze skelných vláken nebo mikro-
trubiček do asfaltových a beto-
nových ploch jako jsou silnice,
chodníky nebo např. parkoviště.
Mezi hlavní přednosti této
technologie patří zejména rych-
lost pokládky kabelů a opro-
ti standardnímu výkopu odpadá
nutnost odvozu nebo odklizení
vybagrovaného materiálu. Sa-
mozřejmě se díky této techno-
logii ušetří nemalé prostředky
za výplňové hmoty jako je štěrk,
beton a asfalt, které by v přípa-
dě klasického výkopu bylo nutné
použít v daleko větším množství.
Jedním z kvalitních materiálů,
který slouží jako finální vrstva
systému povrchové úpravy dráž-
ky po položení kabelů touto tech-
nologií, je materiál BIGUMA
®
– Microtrenching SE, který je
dostupný i na českém trhu pro-
střednictvím společnosti BIGU-
MA BOHEMIA, s. r. o.
Ta působí na českém trhu
v oblasti silničního stavitelství již
od roku 2001. Nabízí široké port-
folio vysoce kvalitních materiálů
německé společnosti DGA, kte-
rá je ve svém oboru uznávaným
partnerem na evropském trhu.
Produkty jsou určeny na realizaci
oprav, rekonstrukci a sanaci vo-
zovek, na sanaci spár a trhlin as-
faltových a betonových vozovek,
na provádění elastických most-
ních dilatačních závěrů.
Materiál BIGUMA
®
– Micro-
trenching SE je polymery modi-
fikovaná asfaltová hmota, která
byla speciálně navržena pro utěs-
nění drážek a komor asfaltových
Rostoucí trend poptávky po vysokorychlostním připojení k internetu je patrný již řadu let. Spolu s ním roste také poptávka
po technologiích, které vysokou konektivitu zajistí. Všeobecně je nejvíce rozšířená technologie optických vláken. Zajistit připojení
k internetu pomocí této technologie však vyžaduje přivedení optického kabelu až k rodinnému či bytovému domu či jinému objektu.
To znamená protáhnout kabel, popř. chráničku v zemi a rozkopat terén, což se nikomu příliš nezamlouvá.
BIGUMA
®
– MICROTRENCHING SE
– asfaltová hmota pro finální úpravu povrchu vozovky technologií Micro/Macro trenching
povrchů o šířce 2–6 cm a hloub-
ce od 2 do 10 cm. BIGUMA
®
– Microtrenching SE obsahuje
speciální kombinaci polymerů
a spolu s příměsí tříděných mi-
nerálních plniv splňuje požadav-
ky na vysokou stabilitu a roz-
tažnost. Takto ošetřené řezné
drážky a komory jsou okamžitě
pochozí a pojízdné motorovými
vozidly.
V závislosti na použitém sys-
tému musí být drážka mezi úrov-
ní, ve které byly položeny kabely
a vrchní vrstvou, přiměřeně vy-
plněna. Výběr materiálu stejně
jako i metoda, pomocí které jsou
vrstvy vytvořeny, se liší v závis-
losti na použitém systému. Je
však nezbytné, aby došlo k do-
statečnému stlačení vloženého
materiálu a aby byla drážka vy-
plněna okamžitě. Jen tak může-
me zabránit poškození stávající
vozovky. V závislosti na pově-
trnostních podmínkách, dimen-
zování drážky a způsobu plně-
ní by měla být směs nanášena
po vrstvách. Finální vrstvu ma-
teriálu BIGUMA
®
– Microtren-
ching SE se doporučuje nanášet
pomocí aplikačního (potěrové-
ho) nástavce, který na obou stra-
nách přes tenkou vrstvu přesahu-
je drážku. Hotová vrstva směsi
má již na povrchu podkladovou
drsnost. Abychom zajistili cel-
kovou dostatečnou drsnost, měl
by být povrch aplikované oprav-
né hmoty za horka zakryt mírně
bitumenizovanou vysoce kvalit-
ními drtí o frakci 1/3mm nebo
2/5mm.
Tuto technologii využijí pře-
devším telekomunikační a IT
společnosti, vládní organizace
a zejména firmy realizující inže-
nýrské sítě, které mají k dispozi-
ci potřebné technické vybavení.
Ing. Jiří Zahradnický
®
-Microtrenching SE
‡ DVIDOWRYi KPRWD SUR XWČVQČQt KRUQtFK YUVWHY
ĜH]QêFK GUiåHN D NRPRU R ãtĜFH ± FP
‡ RSWLPiOQt YODVWQRVWL SĜL DSOLNDFL Y\VRNi VWDELOLWD
D GREUp SĜL]SĤVREHQt GLODWDþQtP SRK\EĤP
GROUP
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...84
Powered by FlippingBook