STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          46
        
        
          Tuto informaci sdělil v rámci při-
        
        
          pomenutí IRMD (Mezinárodního
        
        
          dne údržby silnic) jednatel Sdru-
        
        
          žení pro výstavbu silnic Ing. Pe-
        
        
          tr Svoboda a dodal: „Stále v opra-
        
        
          vách silnic doháníme minulá
        
        
          období, kdy se do oprav a rekon-
        
        
          strukcí investovalo minimálně.“
        
        
          
            Hlavním problémem tak
          
        
        
          
            v posledních letech není nedo-
          
        
        
          
            statek financí, ale nepřiprave-
          
        
        
          
            nost stavebních projektů na vý-
          
        
        
          
            stavbu.
          
        
        
          Situace je zapříčiněna
        
        
          nejen nekompetentním rozho-
        
        
          dováním odpovědných institucí
        
        
          v minulosti, ale zejména napros-
        
        
          to nevyhovujícím stavem legisla-
        
        
          tivy, která se týká přípravy staveb
        
        
          (posuzování staveb z hlediska vli-
        
        
          vu na životní prostředí, nevyhovu-
        
        
          jící stavební zákon atd.). Zásadně
        
        
          se projevuje absence systémové-
        
        
          ho přístupu k financování doprav-
        
        
          ní infrastruktury a dlouhodobého
        
        
          plánování. „Příprava staveb musí
        
        
          začít několik let před plánovanou
        
        
          realizací. S tím souvisí i potře-
        
        
          ba systémového řešení financová-
        
        
          ní po skončení OPD 2, kdy České
        
        
          republice zbydou pouze národ-
        
        
          ní zdroje, které nebudou dostateč-
        
        
          né. Čas pro řešení se krátí,“ varu-
        
        
          je předseda Sdružení pro výstavbu
        
        
          silnic Ing. Petr Čížek.
        
        
          Investoři se k dřívější pra-
        
        
          xi, kdy stavbaře nutili asfaltovat
        
        
          za velmi nízkých teplot, nevrace-
        
        
          jí, podařilo se mnohem lépe využít
        
        
          prázdninové měsíce, kdy je dopra-
        
        
          va (pokud nepočítáme cesty na do-
        
        
          volenou) přece jen méně rušná.
        
        
          „Problémem ale zůstává vyhod-
        
        
          nocování uchazečů převážně po-
        
        
          dle nejnižší ceny. To vedlo v mi-
        
        
          nulém roce k řadě zbytečných
        
        
          bankrotů a dokonce k přerušení
        
        
          modernizace D1,“ opakovaně při-
        
        
          pomíná Petr Čížek.
        
        
          
            Sotva se podařilo nastavit op-
          
        
        
          
            timální údržbu silnic, začínáme
          
        
        
          
            mít problémy v dalších oblas-
          
        
        
          
            tech. Kromě nízké připravenosti
          
        
        
          
            je to nedostatek kvalifikovaných
          
        
        
          
            pracovních sil a začíná být pro-
          
        
        
          
            blémem i dostatek materiálů pro
          
        
        
          
            stavbu silnic.
          
        
        
          Zájem o studium na středních
        
        
          a vysokých technických školách
        
        
          se neustále snižuje. „Neoprávněně
        
        
          špatná pověst stavařů samozřejmě
        
        
          nepřispívá k zájmu mladé generace
        
        
          o náš obor, přestože se jedná o veli-
        
        
          ce zajímavou práci, kde je vidět její
        
        
          výsledek,“ upozorňuje Petr Čížek.
        
        
          V České republice (podobně ja-
        
        
          ko v dalších postkomunistických
        
        
          zemích) panuje až příliš velká oba-
        
        
          va z narušování vlastnických práv
        
        
          a devastování životního prostře-
        
        
          dí. V důsledku tohoto faktu nebyl
        
        
          po roce 1989 otevřen žádný kame-
        
        
          nolom. Kamenivo, které je zákla-
        
        
          dem pro všechny dopravní stavby,
        
        
          tak začíná docházet.
        
        
          Pro zlepšení celkové situace
        
        
          v budování dopravní infrastruktu-
        
        
          ry je klíčové zlepšení legislativy
        
        
          a odstranění složitých byrokratic-
        
        
          kých postupů, zejména v proce-
        
        
          su přípravy staveb. S tím souvi-
        
        
          sí i potřeba koncepčního řešení
        
        
          kompetencí jednotlivých mini-
        
        
          sterstev, které se stavebnictvím
        
        
          zabývají. To, že dnes do staveb-
        
        
          nictví „mluví“ minimálně pět mi-
        
        
          nisterstev, začíná být neúnosné.
        
        
          „Potřebujeme systémový přístup
        
        
          k dopravní infrastruktuře. Jinak
        
        
          budeme neustále dokola řešit ty
        
        
          samé problémy a naše silniční
        
        
          a dálniční síť bude trpět,“ shrnul
        
        
          Petr Svoboda.
        
        
          Navzdory velikým problémům
        
        
          způsobeným především nevyhovující
        
        
          legislativou a vyhodnocováním
        
        
          zakázek na základě nejnižší ceny
        
        
          setrval v roce 2018 pozitivní trend
        
        
          ve výrobě rozhodujících materiálů
        
        
          pro stavbu silnic. Mohl by se tak začít
        
        
          zlepšovat jejich roky zanedbaný stav.
        
        
          V loňském roce se objem vyrobených
        
        
          asfaltových směsí blížil 8 milionům
        
        
          tun. Jedná se tak o jeden z nejlepších
        
        
          roků v historii. Důvodem je především
        
        
          zvýšení objemu financí v rozpočtu ŘSD
        
        
          ČR určených na opravy a rekonstrukce,
        
        
          a to jak dálnic, tak silnic I. třídy,
        
        
          a financí v rozpočtu krajů.
        
        
          
            ZAČÍNÁME VYLEPŠOVAT STAV SILNIC
          
        
        
          Soutěžení na nejnižší cenu ale přináší státu ekonomické ztráty