STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
46
Tuto informaci sdělil v rámci při-
pomenutí IRMD (Mezinárodního
dne údržby silnic) jednatel Sdru-
žení pro výstavbu silnic Ing. Pe-
tr Svoboda a dodal: „Stále v opra-
vách silnic doháníme minulá
období, kdy se do oprav a rekon-
strukcí investovalo minimálně.“
Hlavním problémem tak
v posledních letech není nedo-
statek financí, ale nepřiprave-
nost stavebních projektů na vý-
stavbu.
Situace je zapříčiněna
nejen nekompetentním rozho-
dováním odpovědných institucí
v minulosti, ale zejména napros-
to nevyhovujícím stavem legisla-
tivy, která se týká přípravy staveb
(posuzování staveb z hlediska vli-
vu na životní prostředí, nevyhovu-
jící stavební zákon atd.). Zásadně
se projevuje absence systémové-
ho přístupu k financování doprav-
ní infrastruktury a dlouhodobého
plánování. „Příprava staveb musí
začít několik let před plánovanou
realizací. S tím souvisí i potře-
ba systémového řešení financová-
ní po skončení OPD 2, kdy České
republice zbydou pouze národ-
ní zdroje, které nebudou dostateč-
né. Čas pro řešení se krátí,“ varu-
je předseda Sdružení pro výstavbu
silnic Ing. Petr Čížek.
Investoři se k dřívější pra-
xi, kdy stavbaře nutili asfaltovat
za velmi nízkých teplot, nevrace-
jí, podařilo se mnohem lépe využít
prázdninové měsíce, kdy je dopra-
va (pokud nepočítáme cesty na do-
volenou) přece jen méně rušná.
„Problémem ale zůstává vyhod-
nocování uchazečů převážně po-
dle nejnižší ceny. To vedlo v mi-
nulém roce k řadě zbytečných
bankrotů a dokonce k přerušení
modernizace D1,“ opakovaně při-
pomíná Petr Čížek.
Sotva se podařilo nastavit op-
timální údržbu silnic, začínáme
mít problémy v dalších oblas-
tech. Kromě nízké připravenosti
je to nedostatek kvalifikovaných
pracovních sil a začíná být pro-
blémem i dostatek materiálů pro
stavbu silnic.
Zájem o studium na středních
a vysokých technických školách
se neustále snižuje. „Neoprávněně
špatná pověst stavařů samozřejmě
nepřispívá k zájmu mladé generace
o náš obor, přestože se jedná o veli-
ce zajímavou práci, kde je vidět její
výsledek,“ upozorňuje Petr Čížek.
V České republice (podobně ja-
ko v dalších postkomunistických
zemích) panuje až příliš velká oba-
va z narušování vlastnických práv
a devastování životního prostře-
dí. V důsledku tohoto faktu nebyl
po roce 1989 otevřen žádný kame-
nolom. Kamenivo, které je zákla-
dem pro všechny dopravní stavby,
tak začíná docházet.
Pro zlepšení celkové situace
v budování dopravní infrastruktu-
ry je klíčové zlepšení legislativy
a odstranění složitých byrokratic-
kých postupů, zejména v proce-
su přípravy staveb. S tím souvi-
sí i potřeba koncepčního řešení
kompetencí jednotlivých mini-
sterstev, které se stavebnictvím
zabývají. To, že dnes do staveb-
nictví „mluví“ minimálně pět mi-
nisterstev, začíná být neúnosné.
„Potřebujeme systémový přístup
k dopravní infrastruktuře. Jinak
budeme neustále dokola řešit ty
samé problémy a naše silniční
a dálniční síť bude trpět,“ shrnul
Petr Svoboda.
Navzdory velikým problémům
způsobeným především nevyhovující
legislativou a vyhodnocováním
zakázek na základě nejnižší ceny
setrval v roce 2018 pozitivní trend
ve výrobě rozhodujících materiálů
pro stavbu silnic. Mohl by se tak začít
zlepšovat jejich roky zanedbaný stav.
V loňském roce se objem vyrobených
asfaltových směsí blížil 8 milionům
tun. Jedná se tak o jeden z nejlepších
roků v historii. Důvodem je především
zvýšení objemu financí v rozpočtu ŘSD
ČR určených na opravy a rekonstrukce,
a to jak dálnic, tak silnic I. třídy,
a financí v rozpočtu krajů.
ZAČÍNÁME VYLEPŠOVAT STAV SILNIC
Soutěžení na nejnižší cenu ale přináší státu ekonomické ztráty