Stavební a investorské noviny - 5/2016 - page 24

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
24
Zejména u staveb většího roz-
sahu si dnes nelze představit beto-
náž jinak než s pomocí výkonných
čerpadel betonu.
Firmou, která se úzce specia-
lizuje jak na čerpání betonu, tak
i materiálů určených pro realiza-
ci litých samonivelačních podlah,
je společnost Pražské betonpumpy
a doprava s. r. o. Ta disponuje veš-
kerou nejmodernější čerpací tech-
nikou. K ní patří komplexní škála
typů mobilních čerpadel s délkou
PRAŽSKÉ BETONPUMPY OBSTÁLY
v náročné zkoušce na výbornou!
Betonové konstrukce sehrávají svou nezastupitelnou roli napříč stavebními obory. Výjimkou nejsou ani dopravní stavby. Zde jsou
čerstvé betony nejčastěji využívány k realizaci betonových krytů vozovek, opěrných zdí, tunelů nebo mostů.
Rychlost, plynulost i přesnost samotných betonářských prací závisí hned na několika faktorech. Prvním z nich je precizní připravenost
stavby a betonované konstrukce, dále pak zajištění pravidelných dodávek betonových směsí v patřičné kvalitě a čase a v ne poslední
řadě také samotná ukládka betonu až na konkrétní místo určení.
výložníku 17-58m, pumpomixy,
betonovací věže s délkou výložní-
ku 32m, stabilní čerpadla i písto-
vá a šneková čerpadla pro čerpání
materiálů určených k realizaci sa-
monivelačních podlah.
V uplynulém období se pra-
covníci společnosti Pražské be-
tonpumpy a doprava podíleli za-
jištěním čerpání betonových směsí
na zcela ojedinělé akci. Tou byla
kompletní rekonstrukce horní čás-
ti železničního tunelu na traťovém
úseku Železný Brod – Tanvald.
Na zajímavosti z této akce i další
současné aktivity společnosti Praž-
ské betonpumpy a doprava jsme se
zeptali jednatele firmy, pana Lu-
káše Suchého. Ten v úvodu naše-
ho setkání vysvětluje: „Čerpání
betonu na této zakázce probíha-
lo za zcela nestandardních podmí-
nek. Veškeré práce byly realizová-
ny v noci ve výluce železničního
provozu v čase 23:30 až 5:00 hod.
Rekonstruovaný tunel se navíc na-
chází na jednokolejné trati ve zce-
la nepřístupném terénu a kromě ko-
lejí k němu nevede žádný přístup.
Jak tedy probíhalo vlastní
čerpání betonu na horní portál
rekonstruovaného tunelu?
V tom tkví jedinečnost celé ak-
ce. Po dohodě s realizační firmou
a ČD bylo rozhodnuto, že pro úče-
ly betonáže galerie tunelu nám bu-
de poskytnuta speciální vlaková
souprava, na kterou najede nejdří-
ve čerpadlo betonu a za něj násled-
ně domíchávač s betonovou směsí.
Takto naložená souprava pak by-
la lokomotivou zatažena k přední-
mu portálu rekonstruovaného tu-
nelu. Zde bylo čerpadlo připojeno
k hadicím roztaženým na povrchu
galerie. Vlastní ukládka betonu již
pak byla pro zkušené pracovníky
stavby rutinní záležitostí.
Jaké přípravné práce akci
předcházely?
Poptávka na čerpání beto-
nu k nám dorazila z naší mateř-
ské společnosti Českomorav-
ský beton. Od jejích pracovníků
jsme se dozvěděli, že nás společ-
ně čeká složitý úkol, dopravit be-
ton do velmi obtížně přístupného
místa dosažitelného pouze po ko-
lejích. Spojili jsme se proto s ve-
dením stavby a přímo na mís-
tě jsme hledali optimální řešení.
Po vyhodnocení různých variant
jsme dospěli k finálnímu rozhod-
nutí použít nejmenší mobilní čer-
padlo s dosahem výložníku 17m
z důvodu možnosti jeho bezpeč-
ného ustavení na vagonu. Na po-
vrchu galerie bylo k čerpadlu dále
připojeno dalších přibližně 100m
hadic, které se s postupem betoná-
že zkracovaly.
Jaké nároky kladlo čerpání
a doprava betonu na Vaše pra-
covníky?
Samozřejmě velké. Betonářské
práce mohly probíhat pouze v no-
ci v době výluky trati. Čerpadlo
i domíchavače s betonem muse-
ly přesně respektovat čas nakládky
na vagón. Vlak se soupravou odjíž-
děl ze stanice Železný Brod přes-
ně v 23:30 hod. Vzdálenost k be-
tonovanému mostu po dráze činila
přibližně 10 minut. Vlastní betonáž
bylo nutné zahájit i ukončit ve vy-
mezeném čase. Z důvodu nedo-
stupnosti místa jinak než po drá-
ze bylo nutná důkladná příprava
a kontrola všech komponentů nut-
ných k bezproblémové realiza-
ci betonáže. Vzhledem ke značné
délce potrubí bylo potřeba potru-
bí „najet“ cementovým mlékem.
Z časových důvodů, nemohlo být
mléko přivezeno přímo z betonár-
ny a bylo tedy mícháno na stavbě
a následně pomocí kýblů naléváno
do ramene pumpy a do hadic. Veš-
kerou koordinaci čerpání betonu
na této akci průběžně zajišťoval ve-
doucí našeho dispečinku v koordi-
naci s betonárnou.
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...44
Powered by FlippingBook