Stavební a investorské noviny 7-8 / 2019 - page 19

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
19
třetí jakási rampa, po které se lidé
dostali na střechu…
OCH: Další vycházela z touhy
vsadit dům do vinohradu, tedy za-
pojení konstrukce do modulu da-
ného šířkou vinného řádku 2,75m.
Nakonec jsme z každé varianty
vzali to nejhodnotnější a „betonová
vlna“ je tak kombinací dvora, který
jsme měli uvnitř kruhu, a šikmou
variantou, po které se dalo chodit.
Je beton materiálem, s nímž
pracujete často? Proč jste jej
zvolili na budovu vinařství?
MK: Beton je krásný tvárný
materiál, který patři do architektu-
ry stejně jako kámen nebo dřevo.
Je krásné, jak se s ním dá kouzlit.
Může mít různou přesnost, struk-
turu, barvu i lesk.
OCH: Naše vinařství je uvnitř
zaklenuté, navazuje na archetyp
vinných sklepů a na zmiňovaný
modul vinice. Chtěli jsme do pro-
storu dostat vážnost a hmotnost.
Tyto parametry nejlépe splňoval
právě beton.
Čím byla stavba vinařství
specifická?
OCH: Každé betonové žebro
je jiné a bylo úžasné sledovat prá-
ci tesařů. Přenést takto kompli-
kovaný tvar z počítače na stavbu
bylo mimořádně náročné. Tesaři
s betonáři nakonec nalezli sofisti-
kovanou metodu, jak každé žeb-
ro s úctyhodnou přesností vyplést
výztuží, zabednit a nakonec zalít.
Když se to potom odbedňovalo,
bylo to úžasný zážitek.
Výjimečné jsou i malby
na betonech od českého malíře,
které vedou po celé ploše kle-
neb uvnitř budovy. Práci s pro-
storem a malbami od Patrika
Hábla popisuje Ondřej Chybík.
Kde se zrodila myšlenka netra-
diční práce s betonem v interié-
ru vinařství?
OCH: Nápad spolupráce s Pat-
rikem Háblem nám vnukla samot-
ná stavba vinařství, když jsme od-
kryli bednění mezi betonovými
žebry, kam jsme zamýšleli umístit
dřevěný podhled, a ukázala se po-
vrchová kresba betonu, který pů-
vodně nebyl navržený jako pohle-
dový. Uvědomili jsme si krásu její
struktury, do níž se propsaly mi-
nerály betonování, a zároveň ná-
padnou podobnost s díly Patrika
Hábla, jež známe. Patrikovi jsme
proto zavolali a poprosili ho, zda
by mohl aplikovat své malby v ce-
lé ploše kleneb. S nadsázkou se dá
říct, že se nám Patrik Hábl v be-
tonu zjevil jako obraz z Turínské-
ho plátna.
Je nějaká část budovy, na niž
jste obzvláště pyšní?
MK: Máme ten dům rádi ce-
lý. Jsou tam samozřejmě výraz-
né momenty v prostoru degustace
a na jeho střeše. Ale i výrobní ha-
ly jsou výsledkem intenzivní spo-
lupráce investora, architekta a do-
davatelů.
Z jakého důvodu jste se roz-
hodli pojmout budovu jako kul-
turní centrum?
OCH: Toto vzešlo z diskusí
s investorem během tvorby studie.
Shodli jsme se, že vinařství by ne-
mělo být jen místo výroby a prode-
je vína. Cílem bylo vytvořit dům,
který bude sloužit lidem z okolí ja-
ko nové kulturní centrum a lidem
z daleka jako reprezentant znojem-
ského vinařského regionu.
O betonu
Jedním z hlavních požadavků in-
vestora a architektů bylo pou-
žít pro pohledové betonové kon-
strukce co nejsvětlejší odstín
materiálu bez přidaného pig-
mentu. „Pro tento účel si inves-
tor, architekt a výrobce beto-
nu ve spolupráci s technologem
z akreditované laboratoře společ-
nosti BETOTECH nadefinova-
li a odzkoušeli čtyři možné vzor-
ky pohledového betonu z různých
druhů odstínů šedi k výběru
na betonové konstrukci v suteré-
nu budoucího vinařství. Násled-
ně byl zvolen ze strany architek-
tů beton z portlandského cementu
CEM 42,5 R s příměsí vápence
pro řešení pohledových betono-
vých konstrukcí na oblouky, slou-
py a skořepinu objektu,“ upřesňu-
je Ing. Aleš Florián ze společnosti
TBG BETONMIX. Při stavbě by-
lo použito 8 různých druhů beto-
nu v celkovém množství 1521 m
3
.
O bezproblémové zajištění do-
dávek transportbetonu se pro tu-
to stavbu postarala od ledna 2018
do února 2019 betonárna Znojmo
společnosti TBG BETONMIX,
člena skupiny Českomoravský beton.
Foto Pavel Barták
Vizualizace architektonické studio Chybík+Krištof
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...92
Powered by FlippingBook