Stavební a investorské noviny - 10 / 2016 - page 46

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
46
Nízké ceny prací by měly vést
na straně zhotovitele k hledání
úspor při výstavbě a pečlivému
plánování, přípravě stavby a spo-
lupráci s jejím projektantem. Fak-
tory, které vedou k zefektivnění
a zlevnění staveb, však již nelze
příliš hledat ve stlačení cen mate-
riálů, výrobků nebo subdodavate-
lů. Úspory je nutné spíše hledat
v nápadech, jak stavbu zrychlit,
využít co nejvíce vlastního vyba-
vení firmy, strojů a pracovníků.
Dále uvádíme několik příkladů
spolupráce společnosti V-CON,
s. r. o. se zhotoviteli, které ved-
ly k efektivnější výstavbě a v dů-
sledku ke snížení nákladů.
NÁVRH TECHNOLOGIÍ VÝSTAVBY MOSTŮ
A JEJICH OPTIMALIZACE
V současnosti je stále
většina veřejných zakázek
pro výběr zhotovitele
inženýrských staveb
a klíčové dopravní
infrastruktury soutěžena
s rozhodujícím kritériem
nejnižší ceny nabídky.
Tento stav vede nejen
v inženýrském stavitelství
k nabídkovým cenám
pohybujícím se často na
úrovni nákladů potřebných
k výstavbě soutěžených
staveb. U mostního
stavitelství je tato situace
obzvlášť markantní.
Technologie po taktech vy-
souvaných betonových mostů ne-
ní na první pohled z hlediska ce-
ny výstavby nejvýhodnější, ale pro
delší přemostění s pravidelným
rozpětím polí nebo pro specifické
případy nemožnosti použít běžné
skruže, je tato technologie velmi
efektivní. Naše společnost spolu-
pracovala na návrhu technologií
pro výsun dvou mostů, které jsou
v současné době ve výstavbě.
První most se nachází na slo-
venské dálnici D1 na nově budo-
vaném úseku Hubová – Ivachno-
vá. Jedná se o dva souběžné 750m
dlouhé komorové mosty z před-
pjatého betonu. Zhotovitel OHL
ŽS a. s. zde naplánoval využít
své vybavení z dřívějších staveb
vysouvaných mostů, především
konstrukci výrobny, výsuvný ná-
stavec – tzv. nos, boční vedení
na pilířích a tažné trny. Všechny
tyto konstrukce však byly navrže-
ny pro mosty s menší konstrukč-
ní výškou a rozpětím, proto zde
V-CON zajistil pro všechny prvky
na tyto rozměry statické posouze-
ní, návrh zesílení a nastavení jed-
notlivých prvků. Výsun tažením
pomocí lan a hydraulických li-
sů dodává spol. VSL SYSTÉMY
/CZ/, s. r. o., realizační dokumen-
taci mostu připravuje NOVÁK
a PARTNER, s. r. o.
Rovněž po taktech vysouva-
ný most, ale s naprosto odlišný-
mi výchozími podmínkami, je ny-
ní ve výstavbě na dálnici D3, úsek
0308C Veselí nad Lužnicí – Bo-
šilec. Tento nadjezd nad dálni-
cí a tratí ČD o čtyřech polích měl
být stavěn na pevné skruži, shodou
okolností však zde nebylo mož-
né postavit podpěrnou konstruk-
ci přes koridorovou trať ČD, pro-
to zde byla navržena technologie
postupného vysouvání mostu taže-
ním z pevné výrobny. Tento návrh
komplikovaly nevhodný příčný
řez mostu pro vysouvání – níz-
ký dvoutrám, který vedl k použití
dočasných mezibárek, dále kom-
Slovenská D1 – úsek Hubová – Ivachnová, výsun mostu SO 212
Dálnice D3, úsek Veselí n. Lužnicí – Bošilec, výsun mostu přes D3 a koridor ČD (vlevo detail, vpravo celkový pohled)
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...60
Powered by FlippingBook