STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
33
EVEREST servis s.r.o.
Malešická 3312, Praha 10
tel.: 274 777 111, 739 456 921
e-mail:
Naším úkolem bylo v průběhu
této doby namontovat a znovu de-
montovat celkem cca 330 000 m
3
prostorového lešení souběžně
s dalšími lešenářskými pracemi,
jako jsou fasádní lešení, oplach-
tování a zastřešení. Pro tento pro-
jekt jsme zvolili ideální kombi-
naci systémového lešení Blitz
(rámové lešení) a Allround (mo-
dulové lešení) předního německé-
ho výrobce Layher. Tato kombi-
nace vyhovovala jak celkovému
podlouhlému tvaru nádražní haly,
tak podmínkám založení v růz-
ných výškách, požadavku mon-
táže na předem dané části (pole)
i nárokům na zprovoznění (zavě-
šení trakce) pod lešením. Kon-
strukci bylo dokonce možné na-
vrhnout tak, aby při určitých
modifikacích mohla sloužit ja-
ko podpěrná konstrukce pro oce-
lovou konstrukci haly při jejích
opravách.
Co bylo z vašeho pohledu
nejsložitější a jaké problémy
jste museli vyřešit?
V první řadě jsme si museli po-
radit s proudovou výstavbou, kte-
rá vyžadovala nepřetržitou montáž
cca 4000 m
3
prostorového leše-
ní ve třech dnech, včetně veškeré
manipulace, dopravy a konečných
úprav lešení. Těchto cyklů násle-
dovalo 12 ihned po sobě, a celkem
tak bylo v jedné fázi namontová-
no téměř 50000 m
3
(cca 300 tun le-
šení). Následovala ještě náročnější
etapa, kdy ve třech dnech probíha-
la zároveň demontáž i montáž jed-
noho pole (4000 m
3
), pro všech 12
polí.
Hodně specifická byla ta-
ké doprava samotná, a to jak vni-
trostaveništní, tak doprava leše-
ní na stavbu, jelikož jediný možný
přístup pro tento objem materiálu
byl po dráze. Samotná montáž le-
šení tak v ideálním případě probí-
hala přímo z nákladního vagónu.
Největší dopravní problém nastal
v etapě, kdy probíhaly současně
montáže i demontáže a jedna vol-
ná kolej pod lešeňovou konstrukcí
nebyla schopna tento pohyb mate-
riálu a požadavky ostatních doda-
vatelů obsáhnout.
Další výzvou byla úprava kon-
strukce tak, aby mohla sloužit mi-
mo svůj hlavní účel jako nosná
podpěrná konstrukce pro ocelo-
vou konstrukci haly. Tento poža-
davek jsme zvládli a navíc využi-
li potenciál lešeňové konstrukce.
Konstrukce musela v jednotlivých
polích přenést mimo zatížení užit-
ného a své vlastní hmotnosti také
zatížení ocelovou konstrukcí od 2
tun u vaznic v jednotlivých polích,
9 tun u vazby č. 21, až po 18 tun
u vazby č. 20.
Chtěl byste k této akci ještě
něco dodat?
Rád bych zdůraznil, že se nám
podařilo všechna úskalí úspěšně
překonat jak díky enormnímu nasa-
zení našich pracovníků při montáži
a demontáži tak díky velmi dobré
dlouholeté spolupráci s výhradním
zástupcem firmy Layher v České
republice – firmou LAVEL MB,
s. r. o. Poděkování patří také před-
nímu českému odborníkovi na sta-
Zámek Kuks
Posuvné zastřešení
AZ Tower
Kostel sv. Mikuláše
tiku lešeňových konstrukcí Ing.
Svatopluku Vlasákovi.
Vaše společnost nabízí také
provizorní zastřešení objektů?
Mohl byste vysvětlit, o jakou
technologii jde a už jste ji někde
použili?
Ve spolupráci se společnos-
tí Layher nabízíme provizorní za-
střešení celých objektů. K zastře-
šení používáme dvě technologie.
Pro největší rozpony a velké stav-
by používáme plechovou kaze-
tovou střechu Layher. Druhá va-
rianta a novinka na našem trhu,
kterou používáme, je lehká posuv-
ná střecha Layher KEDER XL.
Tuto střechu je možné montovat
bez nutnosti použití jeřábu. Výho-
dou tohoto provizorního zastřeše-
ní je jeho montáž až přímo na stře-
še a možnost jeho posouvání. Tato
technologie byla použita např. při
rekonstrukci vily Karla Gotta na
Bertramce nebo zastřešení panelo-
vých domů v ulici Jeseniova.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jiří Zahradnický