Stavební a investorské noviny - 10 / 2020 - page 26

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
26
V rámci výstavby se počítá napří-
klad s vybudováním 840 metrů
dlouhého tunelu, výstavbou želez-
ničních mostů, podchodů a pro-
pustí (celkem 48 objektů) nebo
s postavením více než dvoukilo-
metrového pásma protihlukových
zdí. Nás ale na tuto stavbu přivedlo
něco jiného než pokládka nových
kolejí. Objektem zájmu je věžo-
vý, rychle stavitelný mobilní jeřáb
Liebherr 42 KR.1, jeden z vrchol-
ných produktů dané třídy toho-
to světoznámého výrobce. Do své
flotily jej v loňském roce zakoupil
zhotovitel stavby, společnost OHL
ŽS, a. s. Konkrétně její specializo-
vaná divize Dopravní stavby, stře-
disko Mosty. Zvláštností toho-
to „skládacího“ jeřábu, který má
v nejvyšším postavení výšku háku
28 metrů, je otočný pásový pod-
vozek, díky kterému se jeřáb mů-
že pohybovat i ve ztopořené pozici
po staveništi po vlastní ose a ne-
vyžaduje složitou přepravu v de-
montovaném stavu na podvale ná-
kladního vozidla. Podle vyjádření
oficiálního prodejce v ČR, společ-
nosti Liebherr-Stavební stroje CZ
s. r. o., se jedná o první takový pro-
daný kus v České republice. Přitom
v západní Evropě se tato technolo-
gie využívá naprosto běžně. Po-
řízení nové 42 KR.1 bylo během
na dlouhou trať; první vyjedná-
vání o pořízení jeřábu pro českou
dceřinou společnost OHL ŽS, a. s.
započaly už v roce 2010, nicmé-
ně obchod byl finálně uzavřen až
na loňském veletrhu Bauma v Mni-
chově, kde se všichni zástupci jed-
notlivých stran sešli a tento obchod
dotáhli do konce. OHL ŽS, a. s. se
mezitím mohla o kvalitách tohoto
jeřábu přesvědčit, protože si ho za-
půjčila u rakouské pobočky výrob-
ce věžových jeřábů Liebherr.
Za jeřábem jsme se vypravili
do obce Heřmaničky nedaleko Be-
nešova, kde je nasazen na stavbě
železničního mostu. Pevně ukot-
vený na speciálně připraveném
stanovišti zdvihá do výšky více
než 20 metrů materiál na stavbu
mostovky, jako je například beto-
nářská výztuž nebo bednicí dílce
pro výstavbu bednění okolo mos-
tu. Z hlediska pořizování fotogra-
fií máme štěstí, protože pilíř mos-
tu, u kterého jeřáb zrovna pracuje,
je s výškou 25 metrů nad terénem
zdaleka nejvyšším bodem na da-
ném úseku stavby.
O samotném jeřábu mi infor-
mace poskytuje specialista na slo-
vo vzatý, regionální zástupce di-
vize „věžové jeřáby“ společnosti
Liebherr-Stavební stroje CZ s. r. o.,
Pavel Buriánek: „42 KR.1 je rych-
le stavitelný věžový jeřáb s mož-
ností našplhání až do maximální
výšky háku 28 metrů, s maximální
nosností 4 tuny a s maximální dél-
kou vyložení 36 metrů. Jedná se
o provedení bez kabiny, řízené ob-
sluhou prostřednictvím dálkové-
ho ovládání. Obsluha jeřábu právě
zvedá pracovní koš – tedy jakou-
si jednoduchou zastřešenou plo-
šinu s kapacitou 6 osob a s maxi-
mální nosností 1 000kg. Později
budu mít také tu čest, že se v tom-
to koši nechám spolu s doprovo-
dem vynést až nahoru na most.
„V Rakousku nebo Německu je
provedení bez kabiny mnohem
běžnější než na českém trhu. Ob-
sluha jeřábu může být přítomna
jak při vázání břemene, tak i u je-
ho ukládání a má větší přehled než
z kabiny, kdy je naváděna pro-
střednictvím vysílaček. To platí
pro rychle stavitelné věžové jeřáby
s dolní otočí,“ porovnává trendy
v různých zemích Pavel Buriánek.
Nedílnou součástí jeřábu je, jak
už bylo v úvodu článku zmíněno,
samotný podvozek. Jedná se o pá-
sový podvozek (podobný tomu,
který se používá u pásových rý-
padel) s namontovanou nástavbou
věžového jeřábu se spodní otočí.
Ta se vyrábí ve výrobním závo-
dě věžových jeřábů v německém
Biberachu, a tvoří tak srdce celého
jeřábu. Liebherr umí vyrobit oto-
če v průměru od 60 cm do 6 metrů,
přičemž ty největší najdou uplat-
nění u větrných elektráren o vý-
konu až 2 MW. „Pokud budeme
otoč správně mazat, tak nás jed-
nou přežije,“ říká s úsměvem Pa-
vel Buriánek a vzápětí dodává ta-
ké další, stěžejní podmínku pro
provoz podobných věžových jeřá-
bů: „Důležité pro životnost otoče
je také to, aby jeřáb pracoval v ro-
vině a ne zešikma.“ Pro tyto účely
je na základně nainstalována spe-
Jedna z největších investic v rámci dopravní infrastruktury u nás
je výstavba dvacetikilometrového úseku IV. železničního koridoru
Sudoměřice u Tábora – Votice, nacházejícího se na trase Praha –
České Budějovice. Modernizace úseku trati započala v roce 2018
s předpokládaným termínem dokončení v roce 2021 a s náklady
převyšujícími podle veřejně známých zdrojů 7 miliard korun.
Věžový jeřáb Liebherr 42 KR.1 na pásovém podvozku staví
ŽELEZNIČNÍ KORIDOR NA BENEŠOVSKU
Věž jeřábu Liebherr 42 KR.1 se skládá ze tří pohyblivých,
zasouvatelných dílců. V nejvyšší poloze činí výška háku 28 metrů.
Liebherr 42 KR.1 na stavbě železničního mostu
v úseku Sudoměřice – Votice.
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...60
Powered by FlippingBook