Stavební a investorské noviny - 10 / 2020 - page 27

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
27
ciální libela, která hlídá, aby byl
jeřáb v rovině. V případě naruše-
ní patky nebo podloží, například
nějakým spodním průsakem vody
se jeřáb, pokud je to možné, mu-
sí zpět vyrovnat. K udržení správ-
né pozice pomáhají jeřábu masivní
hydraulicky vysouvatelné patky.
Jak nám prozrazuje Pavel Buriá-
nek z Liebherru, podloží má ten-
denci po montáži věžového jeřábu
sedat a je potřeba kontrolovat, aby
jeřáb pracoval v rovině.
Koncepce a konfigurace nové
42 KR.1 je pro zhotovitele stav-
by výhodné hned z několika důvo-
dů. O specifikách jeřábu se přímo
na stavbě zmiňuje také Petr Zbra-
něk, ředitel divize Dopravní stav-
by společnosti OHL ŽS, a. s.: „Tou
největší výhodou je, že pokud je
rovný terén, dokážeme jeřáb dí-
ky integrovanému podvozku sami
pomocí dálkového ovládání pře-
místit mezi jednotlivými stanovi-
šti bez toho, že bychom jej mu-
seli nějak demontovat.“ Jak často
dochází k přesunům jeřábu na ji-
né stanoviště je individuální; u vý-
stavby mostovky pracuje z jedno-
ho stanoviště zhruba 4 – 5 týdnů.
Co se týče pojezdu, tak maximál-
ní rychlost ve sbaleném stavu je
25 m/min. „Technicky vzato by
rychlost mohla být vyšší, ale je
to takto nastavené z toho důvodu,
aby jeřáb obsluze neodjel z dosa-
hu dálkového vysílače,“ dodává
Pavel Buriánek. Pokud to terén-
ní podmínky nedovolují, jeřáb se
jednoduše demontuje do přeprav-
ní polohy: výložník se sklopí k vě-
ži; vnitřní věž se zasune do vnější,
případně až tři věžové díly se vy-
sunou a v tomto stavu se jeřáb po-
loží. Protizávaží, nebo také balas-
ty, se pomocí auta s hydraulickou
rukou naloží na podval samostat-
ně. Jeden balast váží u tohoto jeřá-
bu 1750kg. Jeřáb může být vyba-
ven i vlastní balastovací kladkou,
pomocí které může jeřábník mani-
pulovat s balasty sám; tedy jeřáb
si je schopný sám naložit i složit.
Samotné sbalení jeřábu trvá zhru-
ba jednu hodinu, pokud se skládají
i balasty, pak přibližně dvě hodiny.
Provoz jeřábu je plně elektric-
ký, takže jeho provoz probíhá v té-
měř naprosté tichosti. Možné jsou
dva způsoby napájení: pokud je
na místě nasazení elektrická pří-
pojka jako tady v Heřmaničkách,
funguje jeřáb na staveništní proud.
Pokud přípojka chybí, je jeřáb vza-
du opatřen vlastní elektrocentrá-
lou o výkonu 65 kVA. S průměr-
nou spotřebou 5 litrů / hodinu
zvládne „utáhnout“ provoz jeřábu
po dobu i několika pracovních dní.
„Vlastní generátor je velkou výho-
dou. Jiné věžové jeřáby nedispo-
nují takovou výbavou, a tak zdroj
el. energie musíme obstarat samo-
TYP
LIEBHERR 42 KR.1
Max. výška háku
28,00 m
Max. nosnost
4 000 kg
Max. délka vyložení
36,00 m
Max. nosnost při max. délce vyložení
1 200 kg
statně,“ říká Petr Zbraněk a do-
dává: „Navíc tam máme zásuv-
ky na 400 a 220 V, takže můžeme
na stavbě napájet i další spotřebi-
če, jako je třeba vrtačka nebo vi-
brátory na betonáž.“ Integrovaná
elektrocentrála je zárukou nepřeru-
šeného provozu; v případě výpad-
ku proudu stačí mít dotankovanou
nádrž a jeřáb pracuje v pohodě dál.
Samozřejmě, že provoz pak není
tak tichý jako v případě napájení
z místní sítě. O zdvih se stará čtyř-
rychlostní motor o výkonu 11 kW,
řízený frekvenčním měničem.
Zatímco obsluha pokládá pra-
covní koš nedaleko od nás (ano,
výstup nahoru se blíží), ptám se,
jak jsou tyto jeřáby vybaveny
po stránce bezpečnosti. „Nahoře
na výložníku to má koncové spína-
če, které hlídají přetížení. Při ma-
ximální délce vyložení 36 metrů je
nosnost 1,2 tuny, těsně u věže se
pak nosnost zvyšuje až na 4 tuny.
Pokud snímače zaznamenají vyš-
ší zátěž, jeřáb zatroubí a sám se
vypne,“ vysvětluje náš průvodce
z Liebherru. Pro případ nouzového
odstavení je navíc jeřáb vybaven
„emergency“ tlačítkem pro vypnu-
tí ze země; tlačítko se nachází vza-
du na elektrocentrále.
Jeřáby této kategorie jsou stan-
dardně uzpůsobeny pro provoz až
do minus 25 °C, i když v praxi se
samozřejmě v těchto podmínkách
nedělá. Liebherr nicméně dokáže
namontovat i speciální anti-mrazo-
vou ochranu; například pro jeřáby,
které jsou exportovány na Sibiř.
Co se týče povětrnostních podmí-
nek, bezpečný provoz je limitován
rychlostí větru maximálně 20 m/s.
Při rychlosti vyšší by měl jeřábník
stroj odstavit. „Jeřáb se jen odbrzdí
a pak se natáčí po větru,“ říká Pa-
vel Buriánek. Ačkoli se to nemusí
zdát, jeřáby patří obecně k velmi
bezpečným zařízením na stavbě.
Samozřejmě za předpokladu, že
se dodržují dané předpisy pro je-
jich provoz. Podle Pavla Buriánka
obecně platí, že za pád jeřábu může
z 99% lidský faktor a v 1% může
být na vině vítr. Pro práci při níz-
kém stupni viditelnosti je na spodní
straně výložníku nainstalována sa-
da výkonných halogenových svět-
lometů; jeřábník si tak nasvítí plo-
chu pod jeřábem a lépe vidí, kam
co ukládá. Liebherr neustále své ty-
pové řady jeřábů zdokonaluje; tak
například na jeřábech novější ge-
nerace je možná funkce tzv. „mi-
krozdvihu“. Ta spočívá v tom, že
při potřebě velmi přesné manipu-
lace, například při usazování scho-
diště nebo bednění, se pohyb háku
rapidně zpomalí. Novější generace
jeřábů jsou dále vybaveny napří-
klad funkcí LOAD+. Stiskem tla-
čítka dojde k jednorázovému zvý-
šení únosnosti jeřábu až o 20%.
To se hodí například v případech,
kdy je potřeba přemístit na nějakou
vzdálenost o 300kg víc, než je běž-
né. „Pohony se sice zpomalí, ale vy
tam ten náklad dostanete,“ vysvět-
luje Pavel Buriánek.
Rychle stavitelný jeřáb Liebherr
42 KR.1 na pásovém podvozku je
špičkovým dílem světa znalého
výrobce, jakým Liebherr v katego-
rii jeřábů nepochybně je. Je to ti-
chý, výkonný, bezpečný a hlavně
multifunkční pomocník na všech
výškových stavbách. Může být vý-
robcem dovybaven do požadované
konfigurace, samozřejmostí je pro-
školení a potřebný servis. A jest-
li se budete v dohledné době po-
hybovat kolem obce Heřmaničky
na Benešovsku, možná se vám po-
štěstí vidět novou 42 KR.1 přímo
v akci.
Jeřáb se ovládá dálkovým ovladačem pomocí dvou joysticků.
Pohled zespoda jeřábu odhalí masivní konstrukci podvozku.
Otoč jeřábu je chloubou výrobce Liebherr.
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...60
Powered by FlippingBook