Stavební a investorské noviny - 5/2016 - page 10

10
Stavba je unikátní nejen svým
umístěním v památkově chráněné
městské zóně, ale také použitím po-
hledových betonů v interiéru objek-
tu. Beton je zde použit nejen ve své
přírodní podobě, ale využity zde by-
ly i probarvené betony.
Dodavatelem veškerých betono-
vých směsí na tuto stavbu byla spo-
lečnost TBG Metrostav – člen skupiny
Českomoravský beton.
Při naší návštěvě přímo na stav-
bě před několika dny jsme měli mož-
nost hovořit s projektovým manaže-
rem stavby ze společnosti Hinton, Ing.
Ondřejem Bielakem. Ten v úvodu na-
šeho setkání říká:
„Výstavbu Paláce Národní jsme
zahájili na podzim roku 2012. V tom-
to období jsme začali realizovat nosné
konstrukce na původním – rekonstru-
ovaném objektu sousedního barokní-
ho Schönkirchovského paláce, který
je rovněž součástí budoucího kom-
plexu Palác Národní. Zahájen byl ta-
ké archeologický průzkum staveniště
a velmi náročné a zajímavé zajištění
spodní stavby nového paláce. V pod-
zemí v hloubce 14m jsou totiž situ-
ovány podzemní garáže. Realiza-
ce spodní stavby objektu tudíž kladla
velké nároky jak na pracovníky naší
společnosti Hinton, tak i našeho part-
nera pro hrubou stavbu – společnos-
ti Terracon.“
Jak je koncipována nosná kon-
strukce nového paláce?
Pro stavbu byl projektantem zvo-
len klasický železobetonový monoli-
tický skelet, který má modulové osy
v suterénu tak, aby vyhovovaly umístě-
ní podzemních garáží. Nahoře modula-
ce železobetonového systému přechází
ve složité konzoly a ocelové kryté nos-
níky v tzv. skrytých průvlacích, kte-
rým my tady na stavbě říkáme „vorva-
ni“. Konzola je vyvedena až nad ulici
Národní tak, aby byl maximálně využit
prostor objektu a pozemku.
Jak náročné byly betonářské
práce ?
O složitostech betonáže spodní
stavby jsme již hovořili. V historické
části se vynášelo na tzv. bárkách, což
je hustá síť tenkostěnných trubek, me-
zi kterými se betonoval monolit a tak-
to vyrůstala spodní patra. Nad zemí se
jednalo o relativně klasický monolit.
Ten je ale výrazně ztížen tím, že zde
byly ve velké míře použity pohledové
betony. Ne však běžné pohledové be-
tony, ale betony podle přání architek-
ta Fialy, pro něhož je pohledový beton
vyjádřením vlastního výrazu. Beto-
ny tudíž nebyly dále upravovány a zů-
stávají v pohledu součástí interiéru.
Do betonu byly dále obtiskovány růz-
né reliéfy, ať již obtisky rukou pracov-
níků betonářských firem, různého zde
použitého nářadí, lana, neopracovaná
prkna, trámky vytěžené z původního
objektu a ne v poslední řadě zde byly
použity také barevné betony.
Jak hodnotíte činnost subdoda-
vatelů v oblasti dodávek betonu
a betonových konstrukcí?
Monolitickou konstrukci dodáva-
la společnost Terracon. Betonové smě-
si společnost TBG Metrostav. S oběma
firmami jsme navázali velmi dobrou
spolupráci. Pokud se týká samotných
dodávek betonových směsí, pak mu-
sím říci, že stavba se nachází na vel-
mi frekventovaném místě a z tohoto
důvodu šlo o velmi náročný logistický
úkol. Složitost vlastní betonáže spočí-
vala v tom, že byl velmi omezen sta-
veništní prostor, což kladlo velké náro-
ky na ustavení čerpadel betonu. Něco
jsme museli betonovat i s pomocí jeřá-
bu a bádií. Co se týče atypických beto-
nových směsí, byly zde použity barev-
né betony Colorcrete, kdy jsme dlouho
vzorkovali na betonárně společně za
účasti architekta a technologa TBG
Metrostav různé barevné odstíny beto-
nu, než jsme dospěli k finálnímu závě-
ru. Za nás musím říci, že jsme si tuto
spolupráci nemohli vynachválit.
JEN KOUSEK OD NÁRODNÍHO DIVADLA V SAMOTNÉM SRDCI PRAHY NA NÁROŽÍ ULIC NÁRODNÍ A MIKULANDSKÁ
VYRŮSTÁ ZCELA NOVÝ OBCHODNĚ ADMINISTRATIVNÍ KOMPLEX. TEN NESE PŘÍZNAČNÝ NÁZEV – PALÁC
NÁRODNÍ. AUTOREM PROJEKTU JE ING. ARCH. STANISLAV FIALA Z ATELIÉRU FIALA + NĚMEC S. R. O. A STAVBU
REALIZUJE PRAŽSKÁ STAVEBNÍ SPOLEČNOST HINTON. NOSNÝ SYSTÉM OBJEKTU TVOŘÍ ŽELEZOBETONOVÝ
MONOLITICKÝ SKELET, KTERÝ V RÁMCI SUBDODÁVKY PROVEDLA PRAŽSKÁ STAVEBNÍ SPOLEČNOST TERRACON,
DODAVATELEM BETONU BYLA SPOLEČNOST TBG METROSTAV (ČLEN SKUPINY ČESKOMORAVSKÝ BETON).
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...44
Powered by FlippingBook