STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
8
Významnou stavbou obchvatu,
která probíhá právě nyní na úze-
mí kraje Vysočina, je výstav-
ba obchvatu Velkého Beranova.
Stavbu jako lídr sdružení reali-
zuje společnost EUROVIA CS,
a. s. prostřednictvím svého závo-
du Morava Jih se sídlem v Jihla-
vě. Účastníkem sdružení je firma
Colas a. s.
Zajímalo nás, v jaké fázi se
stavba nachází v současné době
a zdali práce na ní probíhají podle
plánu. Spojili jsme se proto s hlav-
ním stavbyvedoucím ze společ-
nosti EUROVIA CS, panem Kar-
lem Davidem. Ten v úvodu našeho
setkání říká:
„V současné době práce na vý-
stavbě obchvatu probíhají přes-
ně dle stanoveného harmonogra-
mu. Dokonce bych řekl, že díky
Obchvaty měst a obcí patří z hlediska bezpečnosti obyvatel,
dopadů na životní prostředí i komfort řidičů mezi nejdůležitější
stavby dopravní infrastruktury.
Je prokázáno, že s jejich dokončením se snižuje počet kolizí
vozidel s chodci, nižší je zátěž emisemi hluku, prachu i CO
2
a lepší je dopravní obslužnost obcí v návaznosti na bezprostřední
okolí. Tím se podmínky pro život lidí zlepšují a stávají mnohem
atraktivnější.
VÝSTAVBA OBCHVATU VELKÉHO BERANOVA
pod taktovkou EUROVIE nabírá obrátky
zlepšenému počasí jsme se dosta-
li do mírného předstihu.“
Jaké byly hlavní důvody, kte-
ré vedly k rozhodnutí o výstav-
bě obchvatu?
Byla to především vysoká in-
tenzita dopravy na komunikacích
II/602 (vedoucí z Jihlavy směrem
na Velké Meziříčí) a II/353 (z Vel-
kého Beranova směrem na D1
a Žďár nad Sázavou). Obec Vel-
ký Beranov a místní část Nové
Domky se již dlouhodobě potý-
kaly s negativními dopady tranzit-
ní osobní i nákladní automobilo-
vé dopravy. Potvrdilo to i poslední
sčítání dopravy z roku 2016, které
zjistilo, že obcí Nové Domky pro-
jíždí až 12 tisíc vozidel denně. Pře-
vedení tranzitní dopravy na nově
budovaný obchvat má tedy přispět
především ke zvýšení kapacity,
plynulosti a bezpečnosti dopravy
v celé oblasti.
Kudy je vedena trasa nového
obchvatu a jaké jsou její základ-
ní parametry?
Převážná část stavby nové-
ho obchvatu je situována do ne-
zastavěného území mimo nápoj-
ných bodů. Je navržena v kategorii
S9,5/70. Celková délka provádě-
ného obchvatu je 4,245km. Stavba
zahrnuje úpravu křižovatky se sil-
nicí III/0024 od Malého Beranova,
úpravu silnice II/353, která přivá-
dí dopravu z D1, vytvoření nového
místního napojení na obchvat pro
obec Nové Domky včetně úpra-
vy rybníka. Stavba obsahuje také
výstavbu celkem 5 mostních ob-
jektů v poměrně náročném terénu,
výstavbu opěrné zdi, protihlukové
stěny a přemístění celkem tří auto-
busových zastávek.
Kdy jste zahájili stavební prá-
ce a v jaké fázi výstavby se ny-
ní nacházíte?
Práce na výstavbě obchva-
tu jsme zahájili ihned po pře-
vzetí staveniště od investora dne
1. 3. 2019. Velmi rozsáhlé jsou
zejména zemní práce a přesuny
zemin, kdy jsme během prvních
měsíců výstavby odtěžili celkem
cca 170 tis. m
3
hornin z celkových
320 tis. m
3
.
V současné době jsou již do-
končeny přeložky veškerých in-
ženýrských sítí včetně potoka,
hotovy jsou meliorace a také pro-
vizorní komunikace, která převá-
dí dopravu na silnici II/353 nad
Velkým Beranovem v prosto-
ru výstavby budoucí okružní kři-
žovatky. Provádíme další zemní
a výkopové práce při těžbě a do-
čišťování zářezů, úpravách pomoc-
ných přístupových cest, výkopech
podpěr mostů, jejich armování
a betonáž, vytvořen a vytvarován
je již i násyp budoucí nové komu-
nikace obchvatu. Ve výstavbě je
i masivní opěrná zeď v místě vý-
stavby mostů.