Stavební a investorské noviny - 5 / 2019 - page 9

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
9
EUROVIA CS, a. s.
závod Morava jih
Vídeňská 104, 602 00 Brno
Jaký bude další postup prací?
Naším cílem je v letošním ro-
ce dokončit většinu zemních pra-
cí a zhotovit zemní tělesa včetně
propustků. Hotovy by měly být ta-
ké pilíře mostů. Před zimním ob-
dobím bychom v ideálním případě
chtěli ochránit násyp nově budova-
né komunikace obchvatu první as-
faltovou vrstvou.
Uplatňujete při realizaci vý-
stavby i pokrokové stavební
technologie?
Určitě ano. Při realizaci vý-
stavby využíváme nejmodernější
stavební stroje a techniku. Kupří-
kladu při realizaci násypu zemní-
ho tělesa komunikace obchvatu
jsme použili moderní dozer Cater-
pilllar s integrovaným nivelačním
systémem Trimble. Tento systém
umožňuje dozeru provádět terén-
ní úpravy přímo podle vložené-
ho digitálního projektového mo-
delu. Díky této technologii stroj
pracuje rychleji, přitom s maxi-
mální produktivitou a přesností.
Systém funguje tak, že dozer má
GPS přijímače nainstalované pří-
mo na radlici. Ty přijímají signá-
ly z GPS satelitů, a určují výško-
vou polohu radlice v prostoru. 3D
řídicí jednotka zpracovává signá-
ly z GPS antén, ze senzoru příč-
ného sklonu a z referenční stani-
ce a porovnává je s hodnotami
uloženými v digitálním projekto-
vém modelu. Přes pracovní hyd-
rauliku stroje řídicí jednotka neu-
stále automaticky upravuje výšku
a sklon radlice. Tím se v reálném
čase modeluje terénní profil, kte-
rý odpovídá projektovaným hod-
notám z uloženého modelu. Veš-
keré výškové změny pak obsluha
sleduje jak na displeji řídicí jed-
notky, tak i na diodových lištách
sloužících pro vizuální kontrolu.
Naše kontrolní geodetická měře-
ní na zemním tělese komunikace
potvrdila vysokou přesnost toho-
to systému. Náročná je také vý-
stavba soustavy mostů před obcí
Nové Domky. Nejnáročnější bude
výstavba mostního objektu č. 203.
Jedná se o výstavbu monolitické-
ho mostu o čtyřech polích a dél-
ce 150m v náročném terénu. Jeho
realizace si vyžádá velké množ-
ství náročných zemních a později
betonářských prací. Velmi obtíž-
ný úkol před námi bude také příš-
tí rok v únoru, kdy nás čeká výsuv
100 m dlouhého mostního provi-
zoria, které nám umožní pokra-
čovat v pracích při zachování stá-
vajícího provozu na komunikaci
II/602.
Jaké finanční náklady si vý-
stavba obchvatu vyžádá?
Náklady na výstavbu obchvatu
Velkého Beranova činí 618 mil. Kč
bez DPH. Evropská dotace činí
500 mil. Kč. Zbytek financí je kryt
z prostředků kraje.
Kdy se po hotovém obchva-
tu projedou první řidiči?
Termín zprůjezdnění obchvatu
je stanoven na říjen 2020. Dokon-
čovací práce na úpravách okolí zde
však budou pokračovat až do květ-
na 2021.
Jsou v regionu Vysočiny plá-
novány i další klíčové stavby?
Ano. V nejbližší budoucnos-
ti by měla být zahájena i výstavba
jihovýchodního obchvatu Jihlavy.
V současné době se hledají pro-
středky na jeho realizaci. Určitě se
zúčastníme výběrového řízení na
tuto stavbu.
Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí
Ivo Románek
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...52
Powered by FlippingBook