Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 52

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
52
VÝVOJ VÝHYBEK PRO
VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ V DT
Výstavba vysokorychlostních tra-
tí (VRT) v České republice je oproti
ostatním zemím západní Evropy stále
ve stadiu projektových studií a plánů.
S ohledem na požadavek vybudování
transevropského vysokorychlostního
železničního systému i s ohledem
na možnosti čerpat dotace na výstav-
bu VRT z EU však tento proces v po-
slední době akceleruje. Proto se již
nyní při výstavbě tratí koridorové-
ho typu uplatňují výhybky s prvky
používanými u vysokorychlostních
výhybek.
VÝVOJ VYSOKORYCHLOSTNÍCH
VÝHYBEK V DT
DT - Výhybkárna a strojírna se zabývá
vývojem vysokorychlostních výhybek
již řadu let. Při řešení využívá nejen
vlastních kapacit, ale významně spo-
lupracuje také s odbornými pracoviš-
ti SŽDC, vysokými školami, výzkum-
nými ústavy a s řadou kooperujících
firem.
Z konkrétních výstupů lze zmínit
první výhybku se srdcovkou s pohyb-
livým hrotem (srdcovka s PHS), tva-
ru J60-1:12-500, která byla v roce 2003
vložena v ŽST Vranovice. Následova-
la výhybka tvaru J60-1:26,5-2500, vlo-
žena v roce 2007 v ŽST Poříčany. Ta-
to výhybka umožňuje rychlost jízdy
130km/h v odbočném směru a rovněž
obsahuje srdcovku s PHS. Do dnešní
doby byly vyrobeny další kusy srdco-
vek s PHS ve všech geometriích stan-
dardní poměrové řady výhybek použí-
vaných u SŽDC a ŽSR.
Další výzvou byl pak vývoj výhyb-
ky tvaru J60-1:33,5-8000/4000/14000,
která umožňuje rychlost jízdy do od-
bočky 160 km/h.
VÝHYBKA
J60-1:33,5-8000/4000/14000
U této výhybky jsou v odbočné vět-
vi poprvé použity klotoidní přechod-
nice, které lineárně mění svoji křivost,
což vede ke zvýšení jízdního komfortu,
stability projíždějících vozidel a sníže-
ní dynamických vlivů při průjezdu vý-
hybkou.
Při návrhu a konstrukci výhybky
se vycházelo z evropských norem EN.
Dále se vycházelo rovněž z Technic-
kých specifikací pro interoperabilitu
(TSI) subsystému infrastruktura.
Ve výhybce jsou použity kompo-
nenty odlitkového programu DT, což
znamená, že všechny kluzné stoličky
a podkladnice (kromě speciálních) jsou
odlity z tvárné litiny nebo oceli na od-
litky. Jako odlitek je řešen i rám srd-
covky s PHS.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ
PARAMETRY VÝHYBKY J60-
1:33,5-8000/4000/14000 - PHS:
Úhel odbočení:
1:33,5
Poloměr v odbočném směru:
8000/4000/14000
(klotoida-kružnice-klotoida)
Stavební délka výhybky:
131,910m
Stavební délka kolejové spojky 4,75m:
307,067m
Max. rychlost v přímém směru:
350 km/h
Max. rychlost v odbočném směru:
160 km/h
Soustava železničního
svršku/profil kolejnice:
UIC 60/60E2
Materiál kolejnic:
R260 + perlitizace
Úklon pojížděných ploch ve výhybce:
1:20 (odpovídající kolejnici
v úklonu 1:40)
Druh pražců:
betonové
Typ upevnění:
pružná svěrka Vossloh Skl 24
Typ podkladnic:
odlévané/svařované
VÝHYBKY PRO VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ
DT – Výhybkárna a strojírna je dlouholetým výrobcem
výhybek a výhybkových konstrukcí, zejména pro želez-
niční tratě. Mezi tradiční a zároveň nejvýznamnější zákaz-
níky patří Správa železniční dopravní cesty, s. o. (SŽDC)
a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Stále více se roz-
šiřují dodávky pro zahraniční teritoria, a to nejen v Ev-
ropě, ale i Severní a Jižní Americe, Asii a Austrálii. Pro
konstrukční návrh nových výhybek a výhybkových kon-
strukcí je využíváno i zpracování 3D modelů, zejména pro
výpočtové posouzení nebo jako podklad pro tvorbu pro-
gramů na obráběcí centra. Pro výrobu výhybek jsou po-
užívány moderní technologie a výrobní zařízení. Firma DT
věnuje nemalé kapacity a finanční prostředky do proce-
su výzkumu a vývoje, v rámci kterého jsou řešeny úko-
ly, ať již z oblasti nových konstrukčních řešení výhybek
a jejich příslušenství nebo z oblasti materiálů. Význam-
nou součástí řešených úkolů je také oblast sledování vý-
robků v provozních podmínkách a s tím související činnos-
ti, jako např. údržba výhybek.
Obr. 1: Vývoj výhybek s PHS pro vysokorychlostní tratě v DT
Obr. 2: Geometrické schéma výhybky J60-1:33,5-8000/4000/14000 - PHS
Obr. 3: J60-1:33,5-8000/4000/14000 - srdcovková část (se srdcovkou s PHS)
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...96
Powered by FlippingBook