Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 53

53
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
Hydraulický přestavný systém
– Pohon výměnová část:
6 přestavníků DTZ-6V
– Pohon srdcovková část:
3 přestavníky DTZ-3S
Zabezpečení:
Snímače polohy
Ohřev ve výměně a srdcovce s PHS:
EOV
Válečkové stoličky:
SVV-PA, SVV-PB
OVLÁDÁNÍ VÝHYBKY
– HYDRAULICKÝ ZÁVĚROVÝ
SYSTÉM:
Ovládání výhybky je zajištěno více-
násobným hydraulickým závěrovým
systémem DTZ6/3. Jednotlivé závěry
jsou umístěny nad betonovými praž-
ci. Ve výměnové části je k přestavo-
vaní jazyků použito šest závěrů, v srd-
covkové části tři závěry. Jedná se
o moderní ovládací systém, kdy jedna
pohonná jednotka ve výměnové části
a jedna v srdcovkové části je použita
pro více závěrů.
Hydraulické propojení jednotlivých
závěrů je provedeno průběžně v mezi-
kolejnicovém prostoru tzv. energotune-
lem. Energotunel zároveň slouží i pro
pokládku kabelů k jednotlivým konco-
vým spínačům a snímačům polohy ja-
zyků.
Z důvodu splnění normy TNŽ
34 2620 Železniční zabezpečovací za-
řízení je výměnová část výhybky pro
vyšší pojížděné rychlosti vybavena
v obrobené části nezávislými snímači
polohy přilehlého jazyku, tzv. sníma-
či polohy. Součástí vybavení výhyb-
ky je i inteligentní systém elektrické-
ho ohřevu umístěný na patě opornic
a jazyků.
Výhody systému DTZ 6/3:
- Umožňuje automatizované přesta-
vení jazyků výměny a jejich me-
chanické zajištění v krajních po-
lohách z jednoho místa. Obdobně
u srdcovky s PHS.
- Závěrový systém je zkonstruován
pro montáž nad jeden pražec a ne-
přesahuje výrazně jeho šířku, čímž
je umožněno zachovat v celé vý-
hybce rovnoměrné rozdělení praž-
ců 600 mm.
- Stavebnicová koncepce umožňu-
je upravovat závěrový systém po-
stupným odebíráním nebo připojo-
váním dalších závěrů.
- V případě výpadku napájení ne-
bo přerušení hydraulického okru-
hu umožňuje systém dva na sobě
nezávislé způsoby ručního přesta-
vení s optickou kontrolou uzavře-
ní závěrů.
- Zajištění koncové polohy válce je
provedeno mechanickým zajiště-
ním, což znamená, že i v případě
ztráty kapaliny v okruhu je závěr
v koncové poloze plně zajištěn.
Parametry závěrového systému
DTZ 6/3
Připojení – rozhraní:
5vodičové (SŽDC)
Napěťová soustava:
3 AC 400 V / IT, 50 Hz / AC,
60 V / IT, 50Hz
Přestavná síla:
max. 7 kN pro daný příkon
motoru
Čas přestavení:
do 6 s
VÝROBA A POKLÁDKA VÝHYBEK
J60-1:33,5-8000/4000/14000
Vyrobený funkční vzorek výměnové
a srdcovkové části vysokorychlostní
výhybky J60-1:33,5-8000/4000/14000
byl poprvé představen odborné veřej-
nosti na konferenci pořádané výrob-
cem v areálu DT - Výhybkárna a stro-
jírna, a. s. v Prostějově v září 2012.
V roce 2013 byla zpracována spo-
lečností Moravia Consult Olomouc
a. s. technickoekonomická studie, je-
jímž cílem bylo prověřit možnost
zvýšení rychlosti za použití výhybek
J60-1:33,5-8000/4000/14000 v ŽST
Prosenice. Jako nejvýhodnější byla vy-
brána varianta použití dvou kusů jed-
noduchých výhybek umístěných v jed-
noduché kolejové spojce z výhybek č.
27 a 30. U této varianty bude při nej-
nižších investičních nákladech splněn
požadavek na provozní ověření rych-
losti 160 km/h v odbočné větvi výhyb-
ky, resp. v kolejové spojce.
Předpokládané vložení v ŽST Pro-
senice by mělo proběhnout v roce
2017. Vše ovšem závisí na absolvo-
vání nutných a postupných kroků jako
je zpracování projektové dokumentace
a realizace výběrového řízení na zhoto-
vitele stavby.
Funkční vzorek testovaný v areálu
DT již od roku 2012 prošel dosud mno-
ha úpravami s cílem zlepšit jeho pa-
rametry a zajistit všechny požadavky
vyplývající jak z legislativy, tak i z po-
žadavků zákazníka. V rámci realizace
stavby bude ověřena technologie mani-
pulace a pokládky výhybky, jejichž ně-
které díly dosahují délky až 50 metrů.
ZÁVĚR
Ve společnosti DT - Výhybkárna a stro-
jírna, a.s. se věnuje neustálá pozornost
zvyšování technické úrovně a užitné
hodnoty vyráběných výhybek. O dalších
krocích spojených s realizací „akce Pro-
senice“, jakož i o dalších aktivitách v ob-
lasti výhybek a výhybkových konstrukcí
budeme odbornou veřejnost seznamovat
na stránkách časopisů nebo při vhodných
příležitostech jako jsou konference, vý-
stavy a semináře. Jedním z navazujících
úkolů, kterým se nyní zabýváme, je např.
také výhybka pro rychlost jízdy v odboč-
né větvi až 230 km/h za hodinu.
Použité zdroje:
PUDA, Bohuslav a Antonín VÉVODA.
Vysokorychlostní výhybka 1:33,5 ŽST
Prosenice. In: Seminář Stroje pro prá-
ce na železničním spodku a svršku: 4.
a 5. 3. 2015. Děčín: Vyšší odborná ško-
la a Střední průmyslová škola strojní,
stavební a dopravní, Děčín, příspěv-
ková organizace, 2015, s. 59-64. ISBN
978-80-905733-2-1.
VÁVRA, Stanislav. Využití štíhlých vý-
hybek při zvyšování rychlosti a pro-
pustnosti tratí v ŽST. Prosenice. In:
ČIHÁK, Jan a Pavel PIŠŤÁK (ed.). 18.
Konference Železniční dopravní cesta
2014: 8. – 10. dubna 2014. České Bu-
dějovice. Správa železniční dopravní
cesty, s.o., 2014, s. 54-62. ISBN 978-
80-905200-6-6.
DT - Výhybkárna
a strojírna, a.s. Prostějov
Obr. 4: J60-1:33,5-8000/4000/14000 – výměnová část
Obr. 5: Obrábění rámu srdcovky s PHS na obráběcím centru
Obr. 6: Schéma závěrového systému
(hydraulický agregát výměny/srdcovky)
DT - Výhybkárna a strojírna, a.s.
Dolní 3137/100
796 01 Prostějov
tel.: +420 582 318 111
e-mail:
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...96
Powered by FlippingBook