Stavební a investorské noviny - 9/2015 - page 48

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
48
HISTORIE PROJEKTU
První průzkumné práce pro tramvajový
tunel proběhly již v 70. letech minulého
století s poněkud odlišným návrhem ve-
dení trasy. V roce 2008 byl realizován
podrobný průzkum, kterým byly zjišťo-
vány geologické poměry a geotechnic-
ké vlastnosti zejména v prostoru jižní-
ho – Pisáreckého portálu. V letošním
roce na tuto etapu navázal doplňkový
průzkum v prostoru severního – Žabo-
vřeského portálu. Zatímco první etapa
průzkumu z roku 2008 byla zaměřena
zejména na optimalizaci samotné trasy
tunelu, poznatky zjištěné doplňkovým
průzkumem prokázaly možnost realiza-
ce tunelu a současně poskytly detailní
údaje pro finální projekční návrh a sa-
motnou realizaci ražby.
OBSAH PRŮZKUMU
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Před zahájením vlastních průzkum-
ných prací bylo třeba zemními prace-
mi upravit terén lokality. Skalní stěna
byla v prostoru předpokládaného tune-
lového portálu, kde byly projektovány
technické průzkumné práce, překryta
suťovým kuželem. Pomocí těžké tech-
niky byla skála očištěna, suťový ku-
PO VYBUDOVÁNÍ MIMOÚROVŇOVÉ KŘIŽOVATKY HLINKY A ZEJMÉNA
PO NEDÁVNÉM ZPROVOZNĚNÍ KRÁLOVOPOLSKÉHO TUNELU (TUNE-
LU DOBROVSKÉHO) ZŮSTALO V SEVEROZÁPADNÍ ČÁSTI BRNĚNSKÉ-
HO VELKÉHO MĚSTSKÉHO OKRUHU POSLEDNÍ ÚZKÉ HRDLO. TO SE
NACHÁZÍ NA LEVÉM BŘEHU SVRATKY MEZI PISÁRKAMI A ŽABOVŘES-
KAMI, KDE MÁ KOMUNIKACE VELKÉHO MĚSTSKÉHO OKRUHU POUZE
DVA JÍZDNÍ PRUHY, S NIMIŽ SOUBĚŽNĚ VEDE TRAMVAJOVÁ TRAŤ.
ABY BYLO I V TOMTO ÚSEKU MOŽNÉ TUTO KOMUNIKACI ZKAPACIT-
NIT ROZŠÍŘENÍM NA 4 SMĚROVĚ ODDĚLENÉ JÍZDNÍ PRUHY, JE TŘEBA
K TOMUTO ÚČELU VYUŽÍT STÁVAJÍCÍ TRAMVAJOVÉ TĚLESO A TRAM-
VAJOVOU TRAŤ PŘESUNOUT DO SOUBĚŽNĚ VEDENÉHO TUNELU.
PROJEKTOVANÝ TRAMVAJOVÝ TUNEL MÁ MÍT DÉLKU 501M, Z VĚTŠÍ
ČÁSTI BUDE RAŽEN V MASIVU SKALNÍCH HORNIN A V SEVERNÍ ČÁSTI
BUDE NAVAZOVAT PŘESYPANÝ ÚSEK V DÉLCE 165M.
GEOLOGICKÝ PRŮZKUM SEVERNÍHO PORTÁLU
TRAMVAJOVÉHO TUNELU V BRNĚ – ŽABOVŘESKÁCH
žel odtěžen a byla vytvořena pracovní
plošina s nájezdem. Následně proběhlo
ruční dočištění s nasazením horolezec-
ké techniky. V místě smykových zkou-
šek pak byla ubourána zvětralá horni-
na a v patě byla vybetonována plocha
pro instalaci konstrukce pro smykovou
zkoušku.
VRTY
Aktuální etapa průzkumu sestávala ze
třech 40m dlouhých subhorizontál-
ních vrtů vedených od portálu směrem
do raženého úseku a čtyř svislých vrtů
v přesypaném úseku. Subhorizontální
vrty vycházely přibližně z jednoho
místa v ose tunelu z úrovně kaloty a vě-
jířovitě se rozbíhaly, přičemž dva by-
ly provedeny v minimálním sklonu 4°,
zatímco třetí vrt měl sklon 8°, což zna-
menalo, že na konci se dostal do úrov-
ně počvy. Všechny vrty byly provede-
ny jako jádrové. Jádra vrtů o průměru
61mm byla následně využita pro labo-
ratorní stanovení geotechnických vlast-
ností zastižených hornin.
GEOFYZIKA
V přesypané části byly vrtané sondy do-
plněny souborem geofyzikálních měře-
ní, která probíhala v několika krocích.
Podle projektu se nejprve měřilo po-
mocí metody georadar (GPR) a MEU
(multielektrodové uspořádání). Násled-
ně byl průzkum doplněn o metody VES
(vertikální elektrické sondování) a MRS
(mělká refrakční seismika). Měření de-
finovalo povrch skalního podloží v pře-
sypané části a pozice odporových ano-
málií indikujících zásadní dislokace
v horninovém masivu a fyzikální změ-
ny vlastností masívu.
Komplex karotážních metod reali-
zovaných v subhorizontálních vrtech
měl vést k upřesnění litologického pro-
filu vrtů, objasnění tektoniky (míst po-
rušení hornin) a stanovení geomecha-
nických charakteristik hornin in situ.
Pro splnění zadaného úkolu byly v mě-
řeném vrtu použity různé karotážní me-
tody: gama karotáž, neutron-neutron
karotáž, karotáž magnetické suscepti-
bility, hustotní karotáž, elektrická od-
porová karotáž, digitální akustická ka-
rotáž se záznamem plného vlnového
obrazu, seismokarotáž, orientovaný
akustický skener stěny vrtu a termome-
trie. Karotážní měření probíhalo v plas-
tové výstroji PE 51,4/63mm. Plastová
výstroj byla továrně hustě perforova-
ná, tudíž neomezila použití navrženého
komplexu karotážních metod. Pro mě-
ření akustického skeneru stěny vrtu by-
la použita sonda schopná měření přes
plastovou výstroj. Kromě karotážních
měření byly pomocí speciální kamery
všechny vrty prohlédnuty a z této pro-
hlídky byl pořízen záznam.
POLNÍ SMYKOVÉ ZKOUŠKY
V předchozí etapě průzkumu byly pro-
vedeny polní zkoušky mechaniky hor-
nin na jižním portálu. Obdobně byly
stejné zkoušky realizovány i v oblas-
ti portálu severního. Těmito smykový-
mi zkouškami se stanovují parametry
smykové pevnosti horninového masivu
– vrcholová pevnost, reziduální pev-
nost a mez kluzu. Zkoušky umožnily
i určení deformačních parametrů, pře-
devším modulu přetvárnosti.
Polní smykové zkoušky se usku-
tečnily v prostoru severního portá-
lu na 4 blocích rozměrů 500 × 500 ×
300mm namáhaných různou kombi-
nací normálných a tangenciálních sil
až do usmyknutí v předem určené ro-
vině. Bloky byly připravené vytvo-
řením obvodových rýh postupným
obvrtáváním, odstraněním okolní hor-
niny a opatřením ochrannými ocelo-
vými rámy. Pro vnesení normálných
sil na povrch bloků bylo třeba připra-
vit 5 tyčových kotev s volnými délka-
mi 1500mm vyčnívajícími ze skalní
stěny, na něž se při zkouškách připev-
nil nosník sestavený ze dvou U-profi-
lů spojených přivařenými příložkami.
Síly byly při zkouškách vyvozová-
ny hydraulickými zvedáky uloženými
Situace s vyznačením pozice tunelu
Příprava pracovního prostoru v oblasti severního portálu
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...96
Powered by FlippingBook