STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
44
DOPRAVOPROJEKT BRNO
Kounicova 271/13, 602 00 Brno
Z hlediska vhodnosti výko-
pových zemin získávaných pří-
mo v trase stavby v zářezech
je možno konstatovat, že objemo-
vě se budou z rozhodující míry tě-
žit zeminy hodnocené ve smys-
lu ČSN 721002 jako málo vhodné
až nevhodné. Patří sem především
vesměs jemnozrnné zeminy GT1b
– popílky, GT2 - sprašové hlíny,
GT3 – deluviální hlíny, GT4 – de-
luviální jíly a omezeně GT8 – elu-
viální jíly neogénu, jejichž zpětné
použití do násypů bez úprav je li-
mitováno. Lze tedy velmi reálně
předpokládat, že veškeré dané ze-
miny bude nutno upravovat pojivy
(„zlepšení vápnem“) – v tomto du-
chu jsou již i zaváděny do geotech-
nických výpočtů.
Těžené hmoty v místních zá-
řezech tvoří zeminy klasifikova-
né jako málo vhodné až nevhodné
do násypů, které nelze bez úprav
použít do prostého násypu. Pro-
to je navržena výstavba násypu
z místních zemin zlepšených poji-
vy. Tato varianta je při stávajících
geotechnických podmínkách trasy
ekonomicky nejpřijatelnější, neboť
se využije většina těžených hmot
zářezových těles klasifikovaných
jako „Zeminy málo vhodné až ne-
vhodné do násypových těles“.
Otázka kvality podloží násy-
pů je pro celé zájmové území vcel-
ku jednoznačná – po skrývce orni-
ce tvoří podloží zcela dominantní
části násypových těles z tohoto
pohledu nepříznivé resp. nevhod-
né zeminy geotypů GT2, GT3 ne-
bo GT6, které jsou klasifikovány
ve třídách VIII. až X. a které nemo-
hou být v podloží násypu ve znění
ČSN 736133 „Navrhování a prová-
dění zemního tělesa pozemních ko-
munikací“ ponechány bez úpravy.
Je navržena výměna svrch-
ní vrstvy zeminy o mocnosti cca
0,6 metru oddělené z obou stran
filtračně separační geotextilií
(pouze v úsecích vysokých ná-
sypů založených na údolních ni-
vách s účelem položení drenáž-
ní vrstvy urychlující konsolidaci
místního podloží tvořeného jem-
nozrnnými náplavy nebo jemno-
zrnnými splachovými uloženina-
mi, vesměs výrazněji nasycenými
vodou).
Skládka popílků
Přerov – Předmostí
Trasa dálnice v úseku 86,042 –
86,237 km přechází přes býva-
lé hliniště, jehož vytěžený pro-
stor byl v minulosti využit jako
skládka popílků Teplárny Přerov.
Povrch této skládky je téměř ro-
vinný a sklání se pod velmi ma-
lým úhlem k jihovýchodu. Hloub-
ka a plošný rozsah skládky byly
zjišťovány jednak sondáží, jednak
geofyzikálními metodami.
Trasa dálnice v prostoru sklád-
ky Přerov - Předmostí je navržena
v zářezu hloubky 11 m. Mocnost
popílků zde dosahuje 7 m, takže
pláň bude zahloubena do podlo-
ží tvořeného prachovitými hlínami
G-typu 2, jejichž konzistence je tu-
há až pevná.
Vlastnosti popílků jsou z hle-
diska výstavby dálniční komu-
nikace vcelku příznivé – a to ze-
jména pro jejich poměrně vysokou
smykovou pevnost danou vyso-
kým úhlem tření. Jejich vlastnosti
se výrazně zhoršují při zavodnění,
což v případě této skládky praktic-
ky nepřichází do úvahy, neboť hla-
dina podzemní vody se vyskytuje
hluboko v podloží.
Skládka popílků Prosenice
Další úložiště popílků, kterým
prochází trasa dálnice, je situová-
no v hliništi bývalé cihelny v Pro-
senicích. Trasa dálnice přechá-
zí přes bývalé hliniště v úseku
90,630 – 91,081 km. Toto úloži-
ště na rozdíl od skládky v Přero-
vě - Předmostí úplně nevyplňu-
je vytěžený prostor, takže vytváří
rozměrné těleso s povrchem uklá-
nějícím se na jihovýchodní a jiho-
západní stranu. Původní hliniště
bylo zahloubeno do masivu neo-
genních jílů pod úroveň hladiny
podzemní vody. Popílky zde by-
ly ukládány přímo do prohlub-
ně s volnou hladinou vody, což
způsobilo výrazné zhoršení je-
jich geotechnických vlastností
ve spodních vrstvách skládkové-
ho tělesa. Rozsah a mocnost zde
byly opět vyšetřovány sondáží
a geofyzikálními metodami.
Vzhledem k poměrně strmým
sklonům popílkového tělesa je
zde dálnice vedena jak v zářezu,
tak i v násypu, který zde dosahu-
je značné výšky. Proto tento násyp
byl posuzován na základě stanove-
ní napěťo - deformačního stavu vy-
šetřovaného prostředí – popílků
a podložních neogenních jílů.
Zdrojem zdejších popílků byla
opět Teplárna Přerov, proto vlast-
nosti popílků zde uložených nad
hladinou vody jsou stejné jako
v Přerově-Předmostí.
Zářez vyhloubený v tělese po-
pílků bude stabilní i z dlouhodo-
bého hlediska, a to i přes zhoršení
geotechnických vlastností zvodně-
lých spodních vrstev. Jako v pří-
padě skládky Přerov-Předmostí je
navrženo překrytí svahů vrstvou
nepropustných hlín.
Korozní průzkum
Geoelektrická měření byla pro-
vedena při normálním provozu
v úseku tratě ČD Přerov – Lipník
nad Bečvou a provozu aktivní pro-
tikorozní ochrany (tzv. katodické
ochrany) na vysokotlakých plyno-
vodech.
Korozní průzkum prokázal pří-
tomnost stejnosměrných bludných
proudů o hustotě, která odpovídá
dle ČSN 038375 a Technických
podmínek TP 124 převážně zvýše-
né agresivitě půdního prostředí tj.
stupně 3.
Dendrologický průzkum
Navržená trasa dálnice prochází
Hranickým a Kojetínským biore-
gionem, většina trasy vede po ze-
mědělsky obdělávaných plochách
a mimo zastavěné území obcí.
Pouze v místech křížení se stávají-
cími komunikacemi a jejich vege-
tačním doprovodem a břehovým
doprovodem toků dochází ke stře-
tům se stávající zelení.
Dendrologický průzkum byl
proveden na základě geodetické-
ho zaměření stromů v září 2005.
S ohledem na dlouhou dobu pří-
pravy stavby lze předpokládat na-
výšení původně vyčíslených počtů
dřevin a křovin náletem.