Stavební a investorské noviny - 9 / 2019 - page 45

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
45
Aktuálním tématem médií
je boj proti suchu. Jak je tento
problém v Česku řešen?
Já ten pojem boj proti suchu ne-
mám rád. Tady se pořád proti ně-
čemu bojuje, ale je to nesmysl.
S přírodními jevy se bojovat ne-
dá. Příroda je obrovský dynamic-
ký systém, a proto se stále mění.
My bychom se měli přicházejí-
cím změnám klimatu přizpůsobo-
vat a hledat přiměřená adaptač-
ní opatření, která umožní žít lidem
v dobrých podmínkách. Tím mám
na mysli opravdové hospodaře-
ní s vodou, které k nám naprší do-
statek a je třeba ji rozumně využít.
A to se netýká jen sucha, ale i ostat-
ních extrémních projevů měnícího
se klima, jako jsou přívalové deště
a povodně. Na ty se teď dost zapo-
míná, ale ony zase přijdou.
Jaké akce z tohoto oboru
jsou v Česku v přípravě a v re-
alizaci?
V tom jsou mnohem dál stav-
by protipovodňového charakteru.
V této dekádě jich bylo realizová-
no mnoho. Některé se aktuálně sta-
ví, jako například PPO Olomouc,
zkapacitnění přelivu VN Nechra-
nice nebo rozšiřování PPO Praha.
Ale na některé už dlouho marně
čekáme. Nádrž Nové Heřmínovy,
nebo poldr Mělčany se již zoufale
dlouho připravují. Z opatření pro-
ti suchu se zatím realizují spíš pro-
jekty drobnějšího charakteru, jako
jsou revitalizace vodních toků, vy-
tváření tůní a mokřadů, odbahnění
rybníků. Větší projekty na zadrže-
ní vody se teprve připravují a re-
alizace nádrží Vlachovice, Pěčín,
Senomaty a Šanov je podle mne
zatím v nedohlednu. Reálnější je
brzké zahájení obnovy hlavních
přivaděčů vodárenských soustav
a jejich propojování.
Proč probíhá řešení kon-
krétních situací tak neúměrně
dlouho?
To má celou řadu příčin. Čas-
to si odborná veřejnost stěžuje
na špatný stavební zákon. Ale není
to jen vlivem stavebního zákona.
Už jen proces, kterým si stát nasta-
vuje budoucí priority, je obrovsky
nepružný. Jak dlouho už slýcháme
o Národním investičním plánu?
Už za dobu, kdy se o něm mluví,
se priority v našem oboru musely
změnit. Suchá perioda trvá už čtyři
roky a doposud odpovědná minis-
terstva nedokázala změnit dotační
politiku tak, aby skutečně motivo-
vala k řešení této oblasti. Ani na-
projektovat a projednat smyslupl-
ná opatření nelze za pár měsíců.
A nejsložitější je ve většině pří-
padů řešení vlastnických vzta-
hů s majiteli dotčených pozemků.
I velké povodně na přelomu tisíci-
letí zůstaly v paměti lidí maximál-
ně tři roky, a pak nastoupil obvyk-
lý přístup „to, co připravujete, je
určitě užitečné, ale postavte to ně-
kde jinde, ne na mém pozemku“.
Mohl by přípravu či průběh
urychlit nebo usnadnit nový
stavební zákon?
Nejvýznamnějším prvkem ná-
vrhu nového stavebního záko-
na je podle mého názoru sloučení
územního, řízení, stavebního říze-
ní a EIA do jednoho povolovací-
ho řízení. Nový stavební zákon by
tak mohl přípravu staveb opravdu
zkrátit, pokud v tomto tvaru oprav-
du projde legislativním procesem.
Je však naivní se domnívat, že se
povolovací řízení zkrátí ze součas-
ných 5,5 roku na 1 rok, jak jsem
si přečetl ve vzletných titulcích ně-
Opět po roce jsme navštívili ředitele a prokuristu společnosti Vodohospodářský rozvoj
a výstavba, a. s. Na otázky, které se týkají našeho každodenního života a naší budoucnosti
– jak zadržet vodu v naší krajině – nám ochotně odpověděl pan Ing. Jiří Valdhans.
PORADÍME SI SE SUCHEM?
kterých medií. Pro stavební úřady,
jejichž struktura by se podle návr-
hu zákona měla také změnit, to bu-
de tak radikální změna, že se s ní
budou srovnávat několik let. Je
třeba si také uvědomit, že se tím
prodlouží a zdraží projektová fá-
ze přípravy. Investor bude mu-
set zpracovat a zaplatit komplet-
ní podrobnou dokumentaci, aby se
ve sloučeném řízení dozvěděl, že
je jeho záměr neprůchodný. Dnes
se to dozví již v územním řízení
a nemarní prostředky za další stup-
ně projektové dokumentace.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jaroslav Pospíšil
VODOHOSPODÁŘSKÝ
ROZVOJ A VÝSTAVBA a. s.
Nábřežní 4, 150 56 Praha 6
tel.: 257 110 337
e-mail:
1...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...80
Powered by FlippingBook