STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          48
        
        
          MAKOS a. s.
        
        
          Sirotčí 1170/7
        
        
          703 00 Ostrava - Vítkovice
        
        
          tel.: 596 762 930
        
        
          e-mail:
        
        
        
        
          
            Historie mostních
          
        
        
          
            závěrů „MAKOS“
          
        
        
          Mostní závěry v různých varian-
        
        
          tách byly vyráběny od roku 1979
        
        
          firmou VEB AUTOBAHNBAU
        
        
          KOMBINAT v Magdeburgu v bý-
        
        
          valé NDR. Mostní závěry byly od-
        
        
          zkoušeny vysokou školou stavební
        
        
          v Magdeburgu, kde proběhly veš-
        
        
          keré zkoušky a byly plně využívá-
        
        
          ny na dálniční síti v NDR. Po záni-
        
        
          ku NDR byla tato výroba zrušena.
        
        
          Od roku 1980 byly mostní závě-
        
        
          ry na doporučení VŽKG – projek-
        
        
          ce Brno a Ostravských komunika-
        
        
          cí dováženy pro mostní objekty,
        
        
          u kterých se výrazně projevoval
        
        
          vliv poddolování. V současné do-
        
        
          bě je na mostních objektech Seve-
        
        
          romoravského kraje osazeno při-
        
        
          bližně 280 těchto mostních závěrů.
        
        
          Některé z nich jsou v provozu již
        
        
          více než 25 let a fungují bez zjev-
        
        
          ných vad a poruch. Po roce 1990
        
        
          se výrobou a osazováním těch-
        
        
          to závěrů začala zabývat stavební
        
        
          firma MAKOS a. s., která vyrábí
        
        
          a osazuje dilatační závěry V1 – V3
        
        
          s určením pro silnice I. – III. třídy.
        
        
          
            Hlavní účely mostního závěru
          
        
        
          Mostní závěr slouží k přemostění
        
        
          dilatační spáry mezi nosnou kon-
        
        
          strukcí a opěrou mostu, mezi dvě-
        
        
          ma mostními konstrukcemi, pří-
        
        
          padně mezi nosnou konstrukcí
        
        
          a přilehlou konstrukcí komunika-
        
        
          ce. Důvodem pro použití mostního
        
        
          závěru u mostních konstrukcí jsou
        
        
          základní fyzikální vlastnosti oce-
        
        
          li, tzn. délková změna působením
        
        
          teplotních vlivů, dále pak vlast-
        
        
          nosti betonu, čili jeho smršťování
        
        
          a dotvarování a také ostatní vlivy
        
        
          jako pootočení konstrukce od zatí-
        
        
          žení a případné vlivy poddolování.
        
        
          Použití mostních závěrů umožňuje
        
        
          mostní konstrukci volně se rozta-
        
        
          hovat i smršťovat.
        
        
          
            Co musí splňovat mostní
          
        
        
          
            závěr dle ČSN 73 6201
          
        
        
          
        
        
          Musí umožňovat volný pohyb
        
        
          nosné konstrukce.
        
        
          
        
        
          Nesmí být nadměrně poškozo-
        
        
          ván přejíždějícími vozidly.
        
        
          
        
        
          Musí umožňovat kontrolu, údrž-
        
        
          bu a opravy konstrukce závěru.
        
        
          Společnost MAKOS a.s. vznikla
        
        
          v roce 1998 a působí v regionu
        
        
          Moravy. Její hlavní náplní je
        
        
          výstavba nových mostních objektů
        
        
          do rozpětí 35m jak ze železobetonu,
        
        
          předpjatého betonu, tak z oceli.
        
        
          Cizí jí nejsou ale ani rekonstrukce
        
        
          stávajících ocelových a betonových
        
        
          mostních objektů o různých
        
        
          rozpětích, výstavba lávek pro pěší
        
        
          o rozpětí do 120m a výstavba
        
        
          různých typů silničních propustů. Její
        
        
          specialitou je ale výroba a osazování
        
        
          dilatačních závěrů V1 – V3 s určením
        
        
          pro silnice I. – III. třídy. Pro všechny
        
        
          tyto účely je velice dobře technicky,
        
        
          dopravně i mechanizačně vybavena.
        
        
          Vlastní dvě provizorní mostní
        
        
          konstrukce o délkách do 22m
        
        
          a různé typy provizorních lávek pro
        
        
          pěší.
        
        
          
            MAKOS SE SPECIALIZUJE NA DILATAČNÍ ZÁVĚRY
          
        
        
          V1 – V3 pro silnice I. – III. třídy
        
        
          
        
        
          Musí zabraňovat pronikání vo-
        
        
          dy a nečistot k nosné konstruk-
        
        
          ci a podpěrám mostu.
        
        
          
        
        
          Musí zamezit vnikání případ-
        
        
          ných bludných proudů do nos-
        
        
          né konstrukce.
        
        
          
        
        
          Musí zaručovat odpovídající
        
        
          emisi hluku při přejezdu vozidel.
        
        
          
        
        
          Musí zajistit plynulý a bezpeč-
        
        
          ný přejezd vozidel.
        
        
          
        
        
          Musí zajistit dodržení navrho-
        
        
          vaných parametrů komunikace
        
        
          z hlediska dopravního zatížení
        
        
          a prostorového uspořádání.
        
        
          
        
        
          Musí zajistit dostatečné upev-
        
        
          nění k nosné konstrukci a opě-
        
        
          ře mostu, případně ke konstruk-
        
        
          ci vozovky.
        
        
          
        
        
          Musí zajistit trvalé napoje-
        
        
          ní izolace nosné konstrukce
        
        
          na konstrukci závěru a případ-
        
        
          né odvodnění povrchu izolace
        
        
          před závěrem.
        
        
          
            Dilatační závěr V1, Brno–Modřice
          
        
        
          
            Dilatační závěr V1, Kroměříž
          
        
        
          
            Dilatační závěr V2, Ostrava–Rudná