Stavební a investorské noviny - 9 / 2019 - page 48

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
48
MAKOS a. s.
Sirotčí 1170/7
703 00 Ostrava - Vítkovice
tel.: 596 762 930
e-mail:
Historie mostních
závěrů „MAKOS“
Mostní závěry v různých varian-
tách byly vyráběny od roku 1979
firmou VEB AUTOBAHNBAU
KOMBINAT v Magdeburgu v bý-
valé NDR. Mostní závěry byly od-
zkoušeny vysokou školou stavební
v Magdeburgu, kde proběhly veš-
keré zkoušky a byly plně využívá-
ny na dálniční síti v NDR. Po záni-
ku NDR byla tato výroba zrušena.
Od roku 1980 byly mostní závě-
ry na doporučení VŽKG – projek-
ce Brno a Ostravských komunika-
cí dováženy pro mostní objekty,
u kterých se výrazně projevoval
vliv poddolování. V současné do-
bě je na mostních objektech Seve-
romoravského kraje osazeno při-
bližně 280 těchto mostních závěrů.
Některé z nich jsou v provozu již
více než 25 let a fungují bez zjev-
ných vad a poruch. Po roce 1990
se výrobou a osazováním těch-
to závěrů začala zabývat stavební
firma MAKOS a. s., která vyrábí
a osazuje dilatační závěry V1 – V3
s určením pro silnice I. – III. třídy.
Hlavní účely mostního závěru
Mostní závěr slouží k přemostění
dilatační spáry mezi nosnou kon-
strukcí a opěrou mostu, mezi dvě-
ma mostními konstrukcemi, pří-
padně mezi nosnou konstrukcí
a přilehlou konstrukcí komunika-
ce. Důvodem pro použití mostního
závěru u mostních konstrukcí jsou
základní fyzikální vlastnosti oce-
li, tzn. délková změna působením
teplotních vlivů, dále pak vlast-
nosti betonu, čili jeho smršťování
a dotvarování a také ostatní vlivy
jako pootočení konstrukce od zatí-
žení a případné vlivy poddolování.
Použití mostních závěrů umožňuje
mostní konstrukci volně se rozta-
hovat i smršťovat.
Co musí splňovat mostní
závěr dle ČSN 73 6201
Musí umožňovat volný pohyb
nosné konstrukce.
Nesmí být nadměrně poškozo-
ván přejíždějícími vozidly.
Musí umožňovat kontrolu, údrž-
bu a opravy konstrukce závěru.
Společnost MAKOS a.s. vznikla
v roce 1998 a působí v regionu
Moravy. Její hlavní náplní je
výstavba nových mostních objektů
do rozpětí 35m jak ze železobetonu,
předpjatého betonu, tak z oceli.
Cizí jí nejsou ale ani rekonstrukce
stávajících ocelových a betonových
mostních objektů o různých
rozpětích, výstavba lávek pro pěší
o rozpětí do 120m a výstavba
různých typů silničních propustů. Její
specialitou je ale výroba a osazování
dilatačních závěrů V1 – V3 s určením
pro silnice I. – III. třídy. Pro všechny
tyto účely je velice dobře technicky,
dopravně i mechanizačně vybavena.
Vlastní dvě provizorní mostní
konstrukce o délkách do 22m
a různé typy provizorních lávek pro
pěší.
MAKOS SE SPECIALIZUJE NA DILATAČNÍ ZÁVĚRY
V1 – V3 pro silnice I. – III. třídy
Musí zabraňovat pronikání vo-
dy a nečistot k nosné konstruk-
ci a podpěrám mostu.
Musí zamezit vnikání případ-
ných bludných proudů do nos-
né konstrukce.
Musí zaručovat odpovídající
emisi hluku při přejezdu vozidel.
Musí zajistit plynulý a bezpeč-
ný přejezd vozidel.
Musí zajistit dodržení navrho-
vaných parametrů komunikace
z hlediska dopravního zatížení
a prostorového uspořádání.
Musí zajistit dostatečné upev-
nění k nosné konstrukci a opě-
ře mostu, případně ke konstruk-
ci vozovky.
Musí zajistit trvalé napoje-
ní izolace nosné konstrukce
na konstrukci závěru a případ-
né odvodnění povrchu izolace
před závěrem.
Dilatační závěr V1, Brno–Modřice
Dilatační závěr V1, Kroměříž
Dilatační závěr V2, Ostrava–Rudná
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...80
Powered by FlippingBook