Stavební a investorské noviny - 10 / 2015 - page 20

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
20
Značka stavebních strojů JCB je na území České republiky neodmyslitelně spjata se společností TERRAMET spol. s r. o. Ta již více než
dvě desítky let prodává, servisuje, ale také pronajímá prostřednictvím firmy TECHRENT stroje tohoto známého anglického výrobce.
Sortiment TERRAMETU je velmi široký. Obsahuje rýpadla, nakladače, rýpadlo - nakladače, minirýpadla, teleskopické manipulátory
z provenience JCB a MAGNI, a dále také gradery NOBAS, kloubové dumpry BELL, kompresory KAESER, elektrocentrály JCB a ENDRESS
a vysokozdvižné vozíky JCB a JUMBO a servis vozíků NISSAN.
INOVOVANÉ MOTORY JCB ECOMAX T4 FINAL
ŠETŘÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ I ZDRAVÍ LIDÍ
Společnost JCB je známá svým
neutuchajícím inovačním úsilím.
Veškeré inovace vycházejí z kon-
krétních požadavků zákazníků
a vývoje na trhu. Výjimkou nebyl
ani letošní rok, kdy zástupci vede-
ní JCB představili hned dvě zásad-
ní novinky. Tou první byl stroj ty-
pu rýpadlo-nakladač s obchodním
názvem JCB 3CX Compact a dru-
hou pak zbrusu nový provozně
ekonomický a ekologický motor
s názvem JCB EcoMax T4 final.
A právě vlastnostmi moto-
ru JCB EcoMax T4 final bychom
se dnes chtěli zabývat podrobněji.
Ptáte se proč? Důvody jsou zcela
prozaické. Pokud se totiž v odbor-
ném tisku objeví zmínka o stro-
jích JCB píše se v nich většinou
o skvělém designu strojů, ergono-
mii, dokonalém výhledu z kabiny
či naprosto přesném ovládání. Ale
motor? Ten není vidět a je brán za,
řekněme, jakousi naprostou samo-
zřejmost a součást stroje.
Nelze však v žádném přípa-
dě pochybovat o tom, že v podobě
nového motoru JCB EcoMax T4
final tluče ve strojích JCB srdce
pravého anglického plnokrevní-
ka. Motory se vyznačují vysokým
výkonem již při nízkých otáčkách,
stále nižší spotřebou paliva, níz-
kou úrovní emisí, filtrem pevných
částic, který dokáže zadržet velmi
jemné prachové karcinogenní čás-
tice z výfukových plynů, prodlou-
ženými nároky na údržbu i del-
ší dobou životnosti. Nové motory
tak šetří nejen životní prostředí,
ale také zdraví samotných strojní-
ku i ostatních pracovníků pohybu-
jících se v okolí strojů JCB. Jakou
technologii použilo JCB pro sní-
žení emisí dle normy Tier4 Final
v nových motorech?
JCB poprvé používá v mo-
torech pouze technologii
SCR
(Selective Catalytic Reduction)
s následným ošetřením výfuko-
vých plynů DEF (Diesel Exhaust
Fluid), aby motory této katego-
rie splňovaly emisní normu Tier4
Final. Druhou technologií použí-
vanou v motorech JCB je
EGR.
JCB motory tak nepotře-
bují žádné dodatečné ošetře-
ní výfukových plynů jako je
filtr pevných částic DPF (Diesel
Particulate Filter) nebo oxi-
dační katalyzátor DOC (Diesel
Oxydation Catalyst)!
Obě tato
zařízení totiž významně ovlivňu-
jí spotřebu paliva, spolehlivost
a provozní náklady.
SCR – (Selective Catalytic
Reduction – Selektivní kataly-
tická redukce)
je jedna ze dvou
technologií, které používá JCB ke
snížení emisí výfukových plynů
vznětových motorů. Tato techno-
logie předpokládá motor maximál-
ně upravený pro snížení produkce
pevných částic (PM = Particulate
Matter), přičemž je při tomto pro-
cesu produkován zvýšený obsah
NO
X
, který je redukován násled-
ným ošetřením výfukových ply-
nů (after treatment) metodou SCR.
Snížení obsahu NO
X
se dosahuje
vstřikováním kapaliny obchodního
názvu AdBlue (vodní roztok syn-
tetické močoviny) do výfuku, čímž
se většina NO
X
za přítomnosti che-
mického katalyzátoru a dostateč-
né teploty (min. 200 °C) redukuje
na vodu (H
2
O) a dusík (N
2
).
EGR – (Exhaust Gas Recir-
culation – recirkulace spalin)
je
druhou technologií, která umožňu-
je snížit emise výfukových plynů
vznětových motorů – již od Tier 3.
Principem je, že část výfukových
plynů prochází výměníkem tepla
(chladičem, tzv. vnější recirkulace
T4I a F) a je nasávána zpět do mo-
toru, kde se znovu účastní procesu
spalování. Tímto se omezuje vznik
dalšího NO
X
- v nasávaném vzdu-
chu je menší podíl kyslíku, výsled-
kem jsou nižší teploty v průběhu
spalování a tím i nižší produk-
ce oxidů dusíku, vznikajících pře-
devším za vysokých teplot. Zpět-
ného nasátí spalin do válce lze
dosáhnout i vhodným časováním
rozvodů (tento proces je nazýván
vnitřní recirkulací T3), vlivem ab-
sence zchlazení spalin je ale úči-
nek logicky nižší.
AdBlue
je registrovaná ob-
chodní známka německého VDA.
Jedná se o používaný obchodní ná-
zev kapalného aditiva, využíva-
ného technologií SCR (selektiv-
ní katalytické redukce), která se
užívá při úpravě výfukových ply-
nů vznětových motorů na úroveň
emisních limitů Euro IV a vyšších.
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...52
Powered by FlippingBook