Stavební a investorské noviny - 10 / 2015 - page 21

21
STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
TERRAMET, spol. s r. o.
Obchodní 131, 251 01 Čestlice
tel.: 272 084 711
e-mail:
Jedná se o chemicky vysoce čis-
tý vodný roztok syntetické močo-
viny. Požadavky na roztok a jeho
složení je dán normou ISO 22241,
nebo DIN 70070 (32,5% močovi-
ny, 67,5% vody). Roztok má tep-
lotu tuhnutí -11 °C a vzhledem
k tomu je na vozidlech užíván sys-
tém ohřevu nádrže.
V Americe je používán ade-
kvátní produkt pod názvem DEF
(Diesel Exhaust Fluid).
Spotřeba močoviny je přibližně
3 až 7% spotřebovaného paliva –
liší se dle výrobce motoru a emis-
ního stupně.
DPF
– Filtr pevných částic
(Diesel Particulate Filter)
je za-
řízení odstraňující karcinogen-
ní, velmi jemné prachové částice
z výfukových plynů vozidel s naf-
tovým motorem. Systém funguje
na principu zachytávání pevných
částic (PM – Particulate Matter)
na porézním materiálu poloprů-
chodných kanálků filtru. Filtr je
čištěn spálením sazí zachycených
sítkem - úplným nebo na částice
menší, které sítkem projdou - vy-
sokou teplotou, které je dosaženo
dvěma způsoby, pasivní nebo ak-
tivní regenerací.
Pasivní regenerace
– probíhá
samovolně vždy, když teplota vý-
fukových plynů dosáhne přibliž-
ně 350-500 °C a teplota uvnitř DPF
tak umožní hoření zachycených
částic. Takové provozní podmínky
odpovídají režimu konstantně vyš-
šího zatížení motoru (setrvání mo-
toru ve vyšších otáčkách a vyšším
zatížení po delší dobu), například
při jízdě po dálnici.
Aktivní regenerace
– probí-
há automaticky, pokud nenastala
možnost pasivní regenerace a fil-
tr se blíží svému naplnění. Teplota
výfukových plynů je uměle zvýše-
na na asi 600 °C – používá se k to-
mu změna časování vstřiků motoru
v kombinaci s vyšším množstvím
paliva, nebo dokonce speciální
dávkovací zařízení paliva po do-
bu regenerace do výfuku před filtr.
DOC – Diesel Oxidační ka-
talyzátor
se používá pro vzněto-
vé motory, které sice pracují s vy-
sokým přebytkem vzduchu, ale při
jejich mechanismu spalování do-
chází mikroskopicky ke spalování
velmi bohaté směsi, protože kapič-
ky rozprášeného paliva mohou být
příliš velké.
Při vysoké teplotě katalyzátoru
dochází k dodatečnému spalování
pevných částic ve výfukových ply-
nech v přebytkovém kyslíku, kte-
rý vždy obsahují. Spalováním se
zmenšuje velikost částic, případně
mikročástice shoří úplně.
A co říci závěrem? Z výše uve-
deného je zřejmé, že nové moto-
ry JCB EcoMax T4 final dispo-
nují nejen fantastickým výkonem,
maximálním kroutícím momentem
již při nízkých otáčkách či nízkou
spotřebou paliva, ale jsou šetrné
také k přírodě, svému okolí, po-
sádce strojů i všem lidem pohybu-
jícím se na stavbách v jejich bez-
prostřední blízkosti.
Ivo Románek
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...52
Powered by FlippingBook