STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
43
nách komory budované konstruk-
ce, má v podélném směru dvě
místa podepření a funguje jako
prostý nosník s převislými kon-
ci, viz obr. 1. Na jednom konci je
skruž zavěšena na již vybetonova-
nou nosnou konstrukci, na druhém
konci je uložena na pilíř. V oblasti
pracovních spár nosné konstrukce
bylo proto nutné zřídit svislé pro-
stupy mostovkovou deskou a dol-
ní deskou komory pro instalaci zá-
věsů skruže, viz obr. 2. V dříku
každého pilíře pak bylo potřeba
vytvořit dvojici podélných otvorů,
do kterých byla uložena ocelová
konstrukce tvořící podporu skru-
že, viz obr. 3.
Posuvná skruž byla nasaze-
na i pro výstavbu nosné konstruk-
ce v krajních polích. Tvar kraj-
ních opěr byl proto upraven tak,
aby umožnil uložení nosníků skru-
že, které přesahovaly až za rub
opěry, viz obr. 4. Ve střední části
pod ložisky je vytvořen pilíř, tva-
rově odpovídající vnitřním podpě-
rám mostu, na jehož rub navazu-
je v celé šířce mostu opěrná zeď,
která zajišťuje svah dálnice za opě-
rou. Tato opěrná zeď je budována
až po odjetí posuvné skruže.
S ohledem na použitý systém
bednění probíhá betonáž průře-
zu nosné konstrukce ve dvou fá-
zích. V první fázi je vybetonová-
no koryto, tzn. dolní deska a stěny
komory. Následně v druhé fázi je
betonována mostovková deska
v celé šířce nosné konstrukce, te-
dy horní deska komory mezi stěna-
mi a vnější konzoly. V provedené
analýze konstrukce byla věnována
velká pozornost mj. také vlivu po-
stupné betonáže průřezu na namá-
hání nosné konstrukce. Bylo mo-
delováno spolupůsobení podpůrné
skruže s betonovým korytem bě-
hem betonáže mostovkové desky.
Množství podélné předpínací vý-
ztuže a postup její aktivace jsou
navrženy tak, aby při betonáži mo-
stovkové desky nevznikala v ko-
rytě nepřípustná tahová napětí,
a nedocházelo tak ke vzniku a nad-
měrnému rozvoji trhlin.
Aby bylo dosaženo plného
účinku předpětí v celém průřezu
nosné konstrukce v co nejmenší
vzdálenosti za pracovními spára-
mi, jsou kabely podélného před-
pětí umístěny kromě stěn komory
také do mostovkové desky. V hor-
ní desce jsou uloženy přímé kabe-
ly, ve stěnách jsou kabely trasova-
né ve svislé rovině.
Příčné pracovní spáry nosné
konstrukce jsou navrženy v místě
minimálního ohybového namáhání
od stálých zatížení, ve vzdálenosti
10 m za pilířem. Platné normo-
vé předpisy nepřipouštějí možnost
spojkování všech předpínacích ka-
belů v jednom příčném řezu nosné
konstrukce. Uspořádání posuvné
skruže ovšem neumožňuje insta-
laci předpínacích lan, v místě pra-
covní spáry nezakotvených, záro-
veň ve dvou po sobě následujících
etapách (tedy mostních polích) be-
tonáže. V prostoru mezi čelem be-
tonážní etapy a nadpodporovým
příčníkem je proto vytvořeno lo-
kální zesílení stěn komory, v němž
dochází ke stykování některých
předpínacích kabelů přesahem,
viz obr. 5 a obr. 6. Lana přesahu-
jící do následující betonážní etapy
se přitom osazují až po dokončení
etapy předcházející. V místě pra-
covní spáry jsou kotveny a spojko-
vány všechny přímé kabely v horní
desce a polovina kabelů ve stěnách.
V současné době je dokončena
pravá nosná konstrukce, viz obr. 7
a obr. 8, a levá nosná konstrukce
je ve výstavbě. I díky výborné spo-
lupráci projektanta a zhotovitele
probíhá stavba bez výrazných pro-
blémů a směřuje ke zdárnému do-
končení mostu v roce 2018.
Link projekt s. r. o.
Makovského nám. 2, 616 00 Brno
tel.: 539 090 010
e-mail:
Obr. 2 – pracovní spára nosné konstrukce,
pomocná konstrukce pro zavěšení posuvné skruže
Obr. 3 – uložení posuvné skruže na mostní pilíř
Obr. 4 – uložení posuvné skruže
v místě krajní opěry
Obr. 5 – čelo zesílené stěny
s překotvenými kabely
Obr. 6 – výztuž v místě nadpodporového
příčníku a oblasti překotvení předpínacích kabelů
Obr. 7 – dokončená pravá nosná konstrukce,
v pozadí vrchol Kopanica
Obr. 8 – dokončená pravá nosná konstrukce