STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
35
gií a zřízení, a posunovat tak ob-
last výroby betonu u nás na evrop-
skou úroveň.
V jakých oblastech se ještě
chcete zlepšovat?
Je nutné se zlepšovat neustá-
le a ve všech oblastech. Stále ob-
novujeme techniku, udržujeme
naše betonárny v takovém sta-
vu, abychom se vyhnuli výpad-
kům v dodávkách betonu, což se
nám daří velmi dobře. Stále ta-
ké pracujeme na zvyšování kva-
lifikace našich zaměstnanců a to
nejen pracovníků v administrati-
vě, ale také v dělnických profe-
sích. To se ukazuje jako klíčo-
vé. Když potom hledáme nového
míchače-operátora nebo dispeče-
ra, nezřídka vybereme některého
z řidičů autodomíchávačů, který
zná dokonale problematiku záso-
bování a logistiky staveb ze svého
každodenního života a po několi-
kaměsíčním tréninku obchodních
a logistických dovedností může
nastoupit na tuto relativně sofis-
tikovanou pozici.
V neposlední řadě musíme
zmodernizovat naši firmu v oblas-
ti řízení procesů a podpory rozho-
dování. Ne že bychom na tom v té-
to oblasti byli špatně, ale abychom
byli konkurenceschopní i v bu-
doucnu, musíme velmi přesně sle-
dovat veškeré detaily obchodního
a výrobního procesu, což zname-
ná přesné plánování zásobování,
distribuce, personalizace nákla-
dů, těsnější kooperace s dodavateli
i odběrateli apod.
Betonárny, to je takový ne-
příliš oblíbený provoz. A ty vaše
jsou přímo v centru města. Jak
se věnujete ekologii?
To máte pravdu, oblíbený pro-
voz to není, ale v dnešní době mo-
derních odhlučněných zařízení
a filtrů zatěžuje provoz betonárny
své okolí jen minimálně. Všechny
provozy jsou navíc pod neustálým
úklidem čisticími vozidly, takže se
opravdu jedná o mimořádné ome-
zení zátěže nejbližšího okolí.
Naše betonárny Rohanský os-
trov a Libeň jsou obě v těsném
sousedství Vltavy a základní ma-
teriál sem dopravujeme nejekolo-
gičtěji, jak to jde – po vodě. V pří-
padě betonárny Rohanský ostrov
jsme okolo betonárny vybudovali
zelené svahy, které jsou již po ně-
kolika letech porostlé hustou ve-
getací, a provoz betonárny je ko-
lemjdoucím skryt. Zaměstnanci
z okolních kancelářských bu-
dov dokonce tyto svahy využíva-
jí k polednímu odpočinku a načer-
pání nové energie.
U betonárny Libeň zase ani ne-
poznáte, že se materiál dopravu-
je po vodě. Z přístaviště u řeky
se dovezený materiál dopravuje
podzemním kolektorem pod cy-
klostezkou a čtyřproudovým ná-
jezdem do tunelu Blanka přímo
na betonárnu. Říční břeh tak zůstá-
vá plně k dispozici cyklistům a pě-
ším, kteří ani netuší, že se pod je-
jich nohama něco děje.
Co se týká ekologie, tak se dí-
ky lodní dopravě, která je hlav-
ním zásobovacím kanálem našich
betonáren Rohanský ostrov a Li-
beň, ročně ušetří v Praze stovky
tisíc kilometrů, které by jinak na-
jela těžká nákladní auta, která by
vozila beton z betonáren na okraji
Prahy. To by zkomplikovalo nejen
průchodnost pražské dopravy, ale
také zhoršilo ovzduší a technický
stav komunikací.
TBG Metrostav je jedním z nej-
významnějších partnerů plaveb-
ní správy, což nás těší, ale zároveň
to svědčí o tom, jak málo se tento
způsob dopravy v Praze využívá.
A ať se nám to líbí nebo ne, be-
ton se někde vyrábět musí a my
ho vyrábíme moderně a díky lod-
ní dopravě také ekologicky, tak jak
se to dělá v metropolích po celém
světě.
Kterým prestižním stavbám
v Praze pomáhal „na svět“ be-
ton od TBG?
Zajímavých staveb jsme reali-
zovali nespočetné množství. Zmí-
ním zejména ty velké a známé, ja-
ko jsou například všechny etapy
pražského metra, kde jsme dodá-
vali beton pro stanice i vlastní tu-
nely metra, dále tunelové stavby
jako Strahovský tunel, tunel Mrá-
zovka, Zlíchovský tunel, kde jsme
jako jedni z prvních u nás apliko-
vali samozhutnitelný beton a sa-
mozřejmě tunel Blanka, který v le-
tošním roce obdržel titul Stavba
roku. Dodáváme ale také na běž-
nější stavby, jako jsou například
laserové centrum ELI v Dolních
Břežanech, obchodně-administra-
tivní centrum Quadrio, palác Ná-
rodní nebo BB Centrum Delta
v pražské Michli.
Z těch technologicky nejza-
jímavějších musím vzpomenout
lávku pro pěší v Čelákovicích.
Na tuto stavbu jsme dodávali ul-
tra vysokopevnostní beton s pev-
ností přes 150 MPa – UHPC –
který jsme jako první v České
republice vyrobili ve formě trans-
portbetonu a dopravili jej v čer-
stvém stavu tak daleko od beto-
nárny. Stavba obdržela prestižní
ocenění od amerického institutu
pro betonové konstrukce, což nás
velmi potěšilo.
Co je vaší nosnou stavbou
současnosti?
Aktuálně je největším projek-
tem, na který dodáváme beton,
stavba Nové vodní linky ústřed-
ní čistírny odpadních vod v Pra-
ze. Jedná se o skutečně rozsáhlou
stavbu, o čemž svědčí šestnáct vě-
žových jeřábů, které stavbu obslu-
hují.
Jaké jsou nejsilnější stránky
vaší společnosti?
Silné stránky už jsem několi-
krát zmínil. Jsou to vysoká kva-
lita betonu a služeb, spolehlivost
a profesionalita. A také bych ře-
kl „lidský přístup“. Vždy se sna-
žíme, aby výsledkem našeho po-
čínání byl spokojený zákazník a to
nelze, i při té nejlepší vůli, popsat
do kupní smlouvy...
Jak vnímáte budoucnost vaší
společnosti ve světle dlouhodo-
bého poklesu stavební výroby?
Na budoucnost se díváme jako
na výzvu. V nejbližší době se si-
ce v pražském regionu nepřipravu-
je nějaká zásadní veřejná zakázka,
ale naproti tomu se dobře prodáva-
jí byty a kanceláře, tedy develope-
ři významně investují do výstav-
by, takže se o odbyt betonu není
potřeba obávat. Pevně proto věřím,
že se nám podaří plynule navázat
na úspěšnou éru předchozího ve-
dení společnosti.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek
TBG METROSTAV, s. r. o.
Rohanské nábřeží 68
186 00 Praha-Karlín
tel.: +420 221 709 725
e-mail:
Quadrio
Palác Národní