Stavební a investorské noviny - 4 / 2017 - page 31

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
31
ním průřezem (VMP). S ohledem
na stávající stavebně-technický
stav mostu a nové kolejové úpra-
vy bylo při plánování revitaliza-
ce trati uvažováno s rekonstruk-
cí mostu. Bylo zvažováno několik
variant:
1. Ponechání původní nosné kon-
strukce i spodní stavby, jejich
oprava, rozšíření nosné kon-
strukce pro požadovaný vol-
ný mostní průřez, nátěr ocelo-
vé konstrukce, doplnění nýtů,
výměna mostnic, sanace spod-
ní stavby.
2. Výměna nosné konstrukce
za novou ocelovou svařovanou
s ponecháním původní spodní
stavby, která by byla sanována.
Nosná konstrukce by v tomto
případě byla šikmo uložená.
3. Demolice původní nosné kon-
strukce i spodní stavby a je-
jich náhrada novou železobeto-
novou spodní stavbou a novou
ocelovou nosnou konstrukcí
kolmo uloženou a tím pádem
zvětšení rozpětí.
Jako nejvýhodnější varian-
ta byla investorem i projektantem
vybrána třetí varianta. Ačkoliv se
může zdát, že se jedná o zbytečně
nákladnou opravu, z hlediska bu-
doucí životnosti a údržby zahrnu-
jící i výluky se jedná o velmi vý-
hodné řešení.
Návrh nového řešení
Pro most bylo zvoleno řešení s ná-
hradou šikmo ukončeného mos-
tu s prvkovou mostovkou za most
s kolmým ukončením a s průběž-
ným kolejovým ložem. To si samo-
zřejmě vyžádalo i náhradu původní
spodní stavby za novou železobe-
tonovou. Kvůli zachování kolmé
světlosti na osu toku bylo nutno
zvětšit rozpětí nosné konstrukce
z původních 24,4m u šikmo ulože-
ného mostu na 29,4m u kolmo ulo-
ženého mostu.
Nosná konstrukce byla navrže-
na jako ocelová plnostěnná s dol-
ní ortotropní mostovkou. Rozpětí
nosné konstrukce je tedy 29,4m.
Délka mostu je 38,7m (vzdále-
nost konců křídel). Stavební výš-
ka je 1465mm. Kolej na mostě je
v přechodnici. Dolní hranu nos-
né konstrukce bylo možno na zá-
kladě provedeného hydrotechnic-
kého výpočtu snížit s dodržením
normou požadovaných hodnot
tak, aby nedocházelo ke zvýše-
ní nivelety koleje v navazujících
úsecích trati, což by vzhledem
k blízkostem přejezdů bylo obtíž-
ně realizovatelné. Průtočnou šíř-
ku kolmo na osu toku bylo však
nutné zachovat, z čehož vyplý-
valo ono zvýšení kolmé světlosti
mostu na 27,6m z důvodu šikmé-
ho křížení. Tvar hlavního nosní-
ku byl zvolen do oblouku. Výška
hlavního nosníku uprostřed roz-
pětí odpovídá statickým požadav-
kům na most, na jeho koncích by-
la navržena tak, aby jeho výška
plynule přecházela na výšku zá-
bradlí. Odvodnění nosné ocelo-
vé konstrukce bylo voleno do od-
vodňovačů vyvedených volně
nad koryto vodního toku. Kabe-
lová trasa je vedena vlevo a vpra-
vo v místech pod chodníkovým
plechem.
Nová spodní stavba je žele-
zobetonová monolitická. Sou-
částí opěry jsou zavěšená kříd-
la. Z opěr vystupují podložiskové
hrobečky, na které se kotvila lo-
žiska. Izolace nosné konstrukce
byla provedena jako bezešvá –
stříkaná bez ochrany, taktéž spod-
ní stavba je ochráněna bezešvou –
stříkanou izolací.
Přestože se v podloží nachá-
zí celkem únosné vrstvy polo-
skalních hornin typu R5-R3, bylo
navrženo hlubinné založení na pi-
lotách. Důvodem byl hlavně vodní
tok pod mostem. Zkušenosti z po-
sledních let totiž ukazují na častěj-
ší výskyt povodní a přívalových
dešťů, což zejména u horních to-
ků řek, kde má voda větší rychlost,
může vést k podemílání základo-
vé spáry, a tím ohrožení stabili-
ty opěry. Při návrhu mostů je to-
to nutno brát v potaz, proto se čím
dál častěji navrhuje hlubinné za-
ložení, kterým se toto nebezpečí
eliminuje. Dalším důvodem je ta-
ké to, že novými evropskými ná-
vrhovými normami je požadováno
značné vodorovné zatížení od brz-
dných a rozjezdových sil, které
v dřívějších normách nebylo tak
přísné. Plošné založení tak u mos-
tů s větším rozpětím nevyhoví prá-
vě na účinky brzdných a rozjezdo-
vých sil. Pro ochránění svahových
kuželů kolem rovnoběžných křídel
před velkou vodou bylo navrženo
jejich odláždění lomovým kame-
nem do betonu.
Realizace
Most byl realizován při výlu-
ce koleje v období 06/2015 –
10/2015. Pro most byla projektem
předepsána statická zatěžova-
cí zkouška, aby se ověřilo reál-
né chování konstrukce v porov-
nání s vypočtenými hodnotami.
Zatěžovací zkouška byla prove-
dena dne 8. 10. 2015 pomocí 2 ko-
Pohled na most po položení kolejí
Pohled na nosnou konstrukci zespodu
SUDOP BRNO, spol. s r. o.
Kounicova 26, 611 36 Brno
tel.: 972 625 804
fax: 541 211 310
e-mail: sudop@ sudop-brno.cz
lejových jeřábů EDK 750 se zá-
važím, které najely proti sobě.
Měřil se průhyb nosné konstruk-
ce. Porovnáním naměřených hod-
not s hodnotou výpočtovou bylo
zjištěno, že tyto hodnoty se li-
ší o cca 10%, což je velice dobrý
výsledek. Bylo tak prokázáno, že
most je dobře navržen i proveden
a bude bez problému sloužit. Dne
15. 10. 2015 byla provedena hlav-
ní prohlídka mostu s konstatová-
ním, že most je způsobilý k zatě-
žování kolejovými vozidly.
Pohled na nedokončený most
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...76
Powered by FlippingBook