Stavební a investorské noviny - 4 / 2017 - page 30

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
30
Předmětná trať je ve vlastnic-
tví SŽDC, s. o. ve správě Oblastní-
ho ředitelství Ostrava. Hlavním cí-
lem stavby bylo zrychlení provozu
a zlepšení nevyhovující a zastara-
lé infrastruktury s cílem vyšší bez-
pečnosti a spolehlivosti železnič-
ního provozu. Součástí stavby byl
most v km 86,889. Jeho nové ře-
šení je zde popsáno od projekčních
prací až po realizaci.
Úvod
Železniční trať Frýdlant nad Os-
travicí – Valašské Meziříčí je trať
situovaná v podhůří Beskyd s ob-
tížným směrovým a výškovým
trasováním. Jedná se o regionální
neelektrifikovanou trať. Předmět-
ný most v km 86,889 se nachází
cca 200m východně od železnič-
ní stanice Frenštát pod Radhoš-
těm v mezistaničním úseku Fren-
štát pod Radhoštěm – Kunčice pod
Ondřejníkem. Překonává vodní
tok Lomná a účelové komunika-
ce pro pěší po obou stranách ko-
ryta toku. Úhel křížení mostu s ko-
rytem vodního toku je 51°. V místě
mostu je trať v přechodnici směro-
vého oblouku R=302,5m.
Původní stav
Původní most byl šikmý s šik-
mostí odpovídající úhlu křížení
s vodním tokem. Jeho šikmá svět-
lost (ve směru osy mostu) byla
22,8m a volná výška 4,2m. Nos-
ná konstrukce byla ocelová nýto-
vaná plnostěnná s dolní prvkovou
mostovkou. Kolej byla uložena
na mostnicích, které byly podklá-
dány plechy různých tlouštěk pro
vytvoření převýšení v přechod-
nici. Hlavní nosníky byly výšky
2,3m.
Spodní stavba byla železo-
betonová plošně založená. Lo-
žiska byla na frenštátské opěře
pevná, na frýdlantské opěře po-
hyblivá. Z důvodu šikmého kří-
žení se na mostě nacházela ješ-
tě podružná ložiska podélníků,
2 na každé opěře. Celkově byl
most ve špatném technickém sta-
vu, nosná konstrukce byla napade-
na korozí, beton spodní stavby byl
silně degradovaný.
Výběr variant
V rámci kolejových úprav by-
lo navrženo zvýšení rychlosti
na mostě. To bylo docíleno úpra-
vou směrového oblouku, jehož
přechodnice se nachází na mostě,
spolu se zvýšením převýšení ko-
leje na mostě. Tímto řešením by-
lo dáno, že původní ocelová kon-
strukce nevyhověla prostorově
pro průchod nově navržené koleje
s normově daným volným most-
SUDOP BRNO PŘEDSTAVUJE
revitalizaci trati Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí
SUDOP BRNO, spol. s r. o.
je projektová, inženýrská
a dodavatelská společnost,
jejíž hlavní činností je
projektování staveb
dopravních, inženýrských,
bytových a občanských.
V dnešním článku se
zaměřuje na „Revitalizaci
trati Frýdlant nad Ostravicí
– Valašské Meziříčí“, která
proběhla v roce 2015.
Celkový pohled na původní most
Pohled zespodu na ocelovou konstrukci
Celkový pohled na most před dokončením
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...76
Powered by FlippingBook